Hej,
jag har en 4 mm2 5-ledare som legat i backen sedan 60-talet till mitt sommarhus. Den här har väl gått ur tiden lite när det kommer till dimensionering och är begränsande när det kommer till bilbyte.

Jag undrar vem betalar vad vid en uppgradering? Står jag för grävning på min fastighet? Står jag för samtlig grävning? Nätägare antar jag står för material som ägare?

Tacksam för svar.
 
Sitter mätaren på en stolpe så är det du som får betala kabeln in och grävning. Säkert ingen gul slang för kabeln nu. Fanns i bland inte på kartan på den tiden. Utan direkt i mark bara. Är det fasadmätarskåp på huset, så får du gräva och lägga en slang/rör för ny servis. Sen kan det koma något om uppgradering av abonnemanget. Har en en uppgång från 25 amp till 35 kostade inget annat än ett nytt rör 110 mm.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Men hur länge tycker de att sina grejer ska hålla då? Tycker det vore naturligt att nätägaren står för material och grävning fram till tomtgräns. Det är ju inte direkt standard dimensionering längre... Mätaren sitter inomhus i källaren. Och kabeln ligger över grannens mark där nätägaren har ett servitut.
 
Redigerat:
Det är bara det att till fritidshus i äldre tider, så drogs det en kabel EKKJ 3 gånger faser och den flätade koppar runt . Allt var säkrat med 16 amp och är godkänt även idag. Inget retroaktivt för dessa kablar, men max 16 amp blir det. Numera om det ska vara en lika kabel, med s,k PEN ( antingen en egen ledare eller skärmen vara 10 mm2 ) Nu dras det minst 5 X 10 mm2 mellan gatan och mätarskåp för 25 amp och vill man ha 35 amp blir det 50 mm2 aluminum. Mätare i källaren, det gillar dom inte i dag och ska numera vara ett skåp på fasaden vid nybyggnad. Nuvarande kan godkännas om dom vill eller så säger dom ett nytt skåp på utsidan. Och det får du betala för + montage+ kabel in till elcentralen Att din kabel går över grannen har ingen betydelse, ring dom och fråga hur utförandet ska gå till. Kanske dom har annan väg idag att tillgå utanför grannens mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.