Hej,

jag ska dra jord till/i de rum som ännu saknar i sommarstugan och tänkte samtidigt passa på att byta ut den gamla elcentralen med smältproppar till en modern med dvärgbrytare.

Den nuvarande är skyddad med en senare monterad JFB som aldrig löser ut (inga nuvarande problem med t.ex. fukt alltså) och frågan är om jag bara ska uppgradera rakt av enligt principen att inte laga något som inte är trasigt, alltså bara byta befintliga smältsäkringar mot vanliga dvärgbrytare.

Eller är det värt att istället sätta PSA:er på varje grupp, eller iaf några, för att förebygga att hela systemet släcker ned vid eventuellt fel?
 
Tommty
Finns inget rätt i hur många PSA/JFB, allt är en smaksak från person till person och du kommer få olika svar från varje.
Det hela hamnar i vad du tycker är rimligt att klara sig utan vid strömavbrott p.g.a. anläggningsfel/JFB. Behöver sovrumslampan, spisen, vägguttag fungera eller går det att klara sig utan tills felet är löst?

Min åsikt:

Är det en renodlad sommarstuga, d.v.s. att ni är där på helger och semester på vår/somamr för att sedan kallställa så räcker det enbart med 1 JFB. Skulle JFB lösa så finns det inget nämnvärt av värde som försvinner då kyl/frys m.m. redan är tömt.

Är det en åretrunthus där ni förvarar mat längre perioder och är varmställt så skulle jag sätta en PSA till kyl/frys, 1-2 JFB för inomhus beroende på storlek på huset, 1 JFB för uttag/belysning utomhus.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja, det var väl ungefär vad jag hade som utgångspunkt, men det är lätt att spåra in på vad man KAN göra istf faktiskt utgå ifrån vilka behov man verkligen har...

Grupperna lämnar ju en del i övrigt att önska också, det sitter något utomhusuttag eller ytterlampa på i princip varje. Lite kan jag nog del upp bättre vid jordningen iofs, utan alltför omfattande kabeldragning.
 
Frågan och svaret väcker ju ett par frågor.
Inte laga det som inte är trasigt, varför då byta centralen?
Tomty verkar också utgå ifrån att det är vinter och kylskåpet tömt när jordfelsbrytare löser ut. Det kan lika gärna vara sommar och tre veckor till nästa besök.
Kiss är en bra utgångspunkt, keep it simple (stupid).
 
  • Gilla
Sir Swan och 1 till
  • Laddar…
Tommty
M Mellanbarn skrev:
Frågan och svaret väcker ju ett par frågor.
Inte laga det som inte är trasigt, varför då byta centralen?
Tomty verkar också utgå ifrån att det är vinter och kylskåpet tömt när jordfelsbrytare löser ut. Det kan lika gärna vara sommar och tre veckor till nästa besök.
Kiss är en bra utgångspunkt, keep it simple (stupid).
Om det är 3 veckor på sommaren till nästa besök så är allt av värde redan uppätet eller medpackat i en kylväska till fasta huset/lägenheten.

Varken mjölk eller oxfile håller sig i 3 veckor i kylen. Och att ha det i frysen i en ren sommarstuga som jag gav i exemplet ovan är nog ytterst ovanligt.

Det som då offras är burken med halvätna oliver och kanske matlådan som slängs ändå vilket var vad jag menade med "inget av värde".

Men är det ett året runt hus så brukar det bunkras mer, därav kanske en PSA kan vara lämplig.
 
Som redan påpekats. Varför byta ut nått som fungerar?
Självklart finns det anledningar till att byta om man passar på att ändra annat i anläggningen. Men bara för att få en ny central ger ju inte så mycket.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jordfelsbrytare och ojordade uttag är ganska bra kombination av skydd så länge du inte har något annat jordat i rummet.

Men vill du dra in jord så måste du väl ändå kanske loss med central och allt då är det väl lika att sätta en ny med dvärgar. En ny kapsling är ju inte så farligt dyr heller.

Värt att notera är att dvärg typ C som är den vanligaste folk sätter in kräver lite högre kortslutningström än diazedsäkringar så egentligen bör man kontrollera hur det ligger till om man vill vara noggrann.
 
Tommty Tommty skrev:
Om det är 3 veckor på sommaren till nästa besök så är allt av värde redan uppätet eller medpackat i en kylväska till fasta huset/lägenheten.

Varken mjölk eller oxfile håller sig i 3 veckor i kylen. Och att ha det i frysen i en ren sommarstuga som jag gav i exemplet ovan är nog ytterst ovanligt.

Det som då offras är burken med halvätna oliver och kanske matlådan som slängs ändå vilket var vad jag menade med "inget av värde".

Men är det ett året runt hus så brukar det bunkras mer, därav kanske en PSA kan vara lämplig.
Har eg bara svärföräldrarna att relatera till där fryses och kyls både det ena och andra. Hänger delvis ihop med att dom saknar bil så all mat ska släpas på båt, buss och till fots.
Men om maten motsvarar värdet av en extra jordfelsbrytare som kanske räddar maten en gång, tveksamt.
 
M Mellanbarn skrev:
Frågan och svaret väcker ju ett par frågor.
Inte laga det som inte är trasigt, varför då byta centralen?
Tomty verkar också utgå ifrån att det är vinter och kylskåpet tömt när jordfelsbrytare löser ut. Det kan lika gärna vara sommar och tre veckor till nästa besök.
Kiss är en bra utgångspunkt, keep it simple (stupid).
Jordningen kommer innebära byte av några gamla 6A till 10A och, antagligen, uppdelning av någon/några grupper.
Samt tillägg för nyinstallerad värmepump.
Kostnaden för att samtidigt byta/uppgradera är försumbar.

Vad gäller mat (och exakt vad/hur mycket man har i kyl/frys) så är det inget jag ligger sömnlös över.
Min erfarenhet av rasade gamla frysar är att de gärna flödar golv. Vilket, beroende på var den är placerad, kan vara tråkigare än förlusten av en fryst sockerkaka.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Byta till 10A kan du göra utan att dra in jord, hur många ampere du kan ha beror i första hand på vilka ledningar du har i huset. Är huset nyare än från 1950 är jag nästan till 100% säker på att du kan ha 10 A, är det från efter 1955 är jag helt säker på att ledningarna klarar 10 A.
 
E elmont skrev:
Byta till 10A kan du göra utan att dra in jord, hur många ampere du kan ha beror i första hand på vilka ledningar du har i huset. Är huset nyare än från 1950 är jag nästan till 100% säker på att du kan ha 10 A, är det från efter 1955 är jag helt säker på att ledningarna klarar 10 A.
Var lite otydlig, avsåg i samband med jordningen.
Det är naturligtvis inte nödvändigt, men eftersom jag har jordad tillbyggnad m.m. så tänkte jag ordna de gamla rummen också när det ändå ska dras nytt för värmepumpen.
Köket är också gjort i skarven då det var tillåtet(?) med blandade.

Vad gäller de gamla kulokablarna så funkar de med 10, men det sitter några 6 i centralen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.