Hej!

Funderar på att bygga hus på en åker, där närmsta granne är ca 600m.

Men innan jag köper marken, vill jag kolla om man kan få el, telefon osv. dit
till ett rimligt pris.
Det jag har fråga på är telefonen.

Jag ringde Telia för att se om man kan gör en pris förfrågan.
Då säger dom att de behöver en del uppgifter, och när de har det, så skickar
dom det till supporten.
Då kommer det otroliga... hon ville ha: Numret till närmsta granne??!! Ska jag knacka
dörr och fråga alla som ligger i närheten (vet ju inte exakt avstånd till alla där
på landet). Hon ville ha avståndet till närmsta telestolpe. Hon ville veta om där går någon
telekabel i närheten... och fastighetsbeteckningen.
Fastighetsbeteckningen tyckte jag var i princip det enda de skulle behöva, då resten
borde vara med på deras ritningar ju.
Jag frågade hur hon tänkt sig jag skall får reda på om där går en telekabel längs vägen eller inte? Vet inte sa hon, då får kolla med någon. -Vem sa jag? Vet inte sa hon.

Om inte de vet, hur ska jag veta??
Och skall man verkligen behöva fixa alla de uppgifterna? Verkar inte troligt tycker jag.

Tackar för svar!

mvh
Benny
 
Vi fick tele indraget utan att lämna några svar på frågorna. Jag skyllde på att det var ett helt nytt område utan grannhus. Jag talade iofs om namnet på en annan gata i närheten.
 
Ja, visst borde de inte behöva alla dom uppgifterna...
Det låter ju vettigt i ditt fall.

Med fastighetsbeteckningen kommer dom ju långt, så jag tycker det borde räcka
för att sen titta på deras kartor var ledningarna går osv.

Ja, jag får väl prova och ringa några gånger så man hamnar hos olika
handläggare, så kanske det går sen. Känns som det är mycket det som avgör...

tack för svaret iallafall
mvh
Benny
 
Som f d anställd på det aktuella företaget, så skulle jag råda dig att försöka gräva fram så mycket information som möjligt. Som du säkert läst i andra trådar, så gäller inte längre några generella anslutningspriser. Och du kan ge dig på att kostnaden för den prospektering som skall utföras, och dito för alla projektörer som måste åka till den aktuella platsen kommer att hamna på din offert..

Dessutom får du räkna med betydligt längre handläggningstider..
 
Jag kan inte mer än instämma.

Det är inte heller alla gånger nätplanerans uppgifter är helt korrekta heller. Iom det kan deras offerter bli ganska "lustiga". Därav är uppgiften om närmaste telestolpe viktig. På varje stolpe ska det finnas ett stolpnummer. Skriv ned det. Det är mycket värdefull inormation för telia
 
Tackar för svaren.
Jag lyckades komma till en bättre handläggare vi ett annat försök, så nu
ser det lite ljusare ut.

/Benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.