Hej. Vart vänder jag mig för att se om bygglov finns/fanns på nyare byggda hus?
Kommunen gissar jag? Men har dem även skyldighet att lämna ut detta? Samt vem, som utfärdade detta bygglov. Jag menar då namn, datum och kontaktuppgifter.

Det kan verka som att jag är ute på klappjakt. Men vill bara få lite mer "kött på bena".

Tack.
 
Z
Du vänder dig till kommunen. Byggloven är allmänna handlingar och du har rätt att få ut dessa, och dessutom skyndsamt och utan att de ska ifrågasätta din anledning i enlighet med förvaltningslagen. Är det mycket handlingar kan kommunen ta ut en avgift för hanteringen.
 
  • Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite mer specifikt så är det byggnadsnämnden som har utfärdat byggloven. I många kommuner heter byggnadsnämnden något annat (X-nämnden) men fungerar som byggnadsnämnd.

Du kan vara anonym när du begär ut bygglovet som offentlig handling.
 
Z Zilenser skrev:
Är det mycket handlingar kan kommunen ta ut en avgift för hanteringen.
Nej, hanteringen är de förbjudna att ta avgift för. Däremot är det tillåtet med kopiekostnad.
(Tryckfrihetsförordningen, inte Förvaltningslagen)
 
Z
R Räknenisse skrev:
Nej, hanteringen är de förbjudna att ta avgift för. Däremot är det tillåtet med kopiekostnad.
(Tryckfrihetsförordningen, inte Förvaltningslagen)
Ja, det var fel skrivet. Menade förstås själva kostnaden för kopiering/papper. Och förvaltningslagen syftar till att de skyndsamt ska hantera begäran om allmänna handlingar och att de inte har rätt att fråga om varför.
 
Z Zilenser skrev:
Och förvaltningslagen syftar till att de skyndsamt ska hantera begäran om allmänna handlingar och att de inte har rätt att fråga om varför.
Det står i TF 2:15-16 resp. TF 2:18.
FL anger att strävan i all handläggning ska vara att göra det snabbt och enkelt, men inte att utlämnande av handlingar ska prioriteras före annat.
 
Många kommuner har otroligt smidiga digitala ritningsarkiv där det enkelt går att logga in med bank id också, så kan du själv sitta och grotta.
 
A Alias_Olle skrev:
Många kommuner har otroligt smidiga digitala ritningsarkiv där det enkelt går att logga in med bank id också, så kan du själv sitta och grotta.
Men hur var det då med den lagstadgade anonymiteten?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur var det då med den lagstadgade anonymiteten?
Du tänker GDPR? Inga personuppgifter redovisas, så om en av någon anledning måste ha reda på handläggare kan det bli lurigt den vägen, men om en bara vill veta om det finns bygglov för en viss åtgärd samt kolla ritningar osv går det utmärkt.
 
A Alias_Olle skrev:
Du tänker GDPR? Inga personuppgifter redovisas, så om en av någon anledning måste ha reda på handläggare kan det bli lurigt den vägen, men om en bara vill veta om det finns bygglov för en viss åtgärd samt kolla ritningar osv går det utmärkt.
Jag tror nog Hempularen menade tvärt om. Det blir ju svårt för mig/dig att vara anonym i min förfrågan om bygglov om jag är tvungen att logga in med bank-id.

Tror det var någon liknande historia här på Byggahus för ett tag sen där någon hade efterfråga bygglovsinfo på grannen via mail.
I efterhand kunde då grannen se vem det var som begärt ut hans bygglov och sen var cirkusen igång.
 
  • Gilla
Alias_Olle och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur var det då med den lagstadgade anonymiteten?
Att ge tillgång via en onlinetjänst är frivillig service från kommunen som går utöver det utlämnande av allmänna handlingar som regleras i TF.
Jag tror JO ändå skulle ha synpunkter om det ställdes omotiverade frågor för en sådan "fri service" om det inte finns rimlig anledning. Men att behöva logga in för en sådan tjänst verkar inte orimligt. Lite beroende på vad det är för information som finns där och på vilka villkor man får ta del av den.

Det är inte en absolut anonymitetsgaranti i TF. Bara en begränsning att myndigheten inte får fråga om mer än det som behövs för att kunna göra sekretessprövningen.
Vill du ha ett överklagbart beslut om du nekas att se något så måste du ange vem du är för det går inte att skriva ett beslut om det inte finns en part i ärendet som det riktar sig mot. Och reglerna om överklagande kräver att du identifierar dig. För att få kopior skickade så behövs också att du anger namn och adress. Inte för att myndigheten frågar om det, men för att man rent praktiskt inte kommer att kunna få dem annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.