Har länge inte kunnat elda i en av våra kakelugnar p.g.a. att denna har saknat innerluckor. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade de som skall sitta där under en massa bråte i uthuset. Dessvärre är de ganska illa åtgångna och rostiga.

Tänkte att jag skulle fräscha till dem innan jag använder dem genom att tvätta och borsta bort rosten osv.

Finns det sen nånting lämpligt att behandla luckorna med? Någon form av olja känns ju lite olämpligt eftersom det skall eldas precis bredvid. Svärta till vedspisar känns inte heller riktigt rätt väg att gå, eller kan det vara det?

Tacksam för förslag.

/Henrik
 
Spissvärta är väl OK, annars kan du måla dom med värmebeständig färg. Men välj en diskret färg isf.
 
Jag skulle testa med linoljebränning, sök lite på google för mer information.

Spissvärta fungerar nog bra det också, iallafall väldigt enkelt att testa och förstörda av det blir de garanterat inte.
 
Å andra sidan brukar de hyfsa till sig fort om man eldar. De blir både svartbrända och sotiga. ;) Är de väldigt illa därann finns det ju nya att köpa.
 
H_L skrev:
Har länge inte kunnat elda i en av våra kakelugnar p.g.a. att denna har saknat innerluckor.
/Henrik
Va?? Kan man inte elda i kakelugnen ifall den bara har ytterluckor? Varför då? Isåfall har jag gjort helt fel i flera år...
:eek:
 
Ytterluckor är mest för pynt - de är inte gjorda för värmen och slitaget - innerluckorna är i järn, billigare (nåja) och tänkta som slitdel.
 
Ojdå. Men var får man tag i innerluckor som passar i storlek till ens egen kakelugn? Min har gamla gångjärn där det har suttit innerluckorna men själva luckorna är borta.
 
Det brukar inte vara något problem att hitta luckor som passar. Finns tex här: www.j-davidssons.se
Om ramen är specialtillverkad eller till och med handsmidd, så kan man köpa lösa luckdetaljer och be en plåtslagare göra måttanpassade luckor. Eller kontakta ELGE Metall som Davidssons är återförsäljare för.
 
Jag ska ta mått direkt. Tack snälla för tipset!
 
Jag använder alltid spissvärta på innerluckornas utsida. Svärtan innehåller ju grafit som håller för tusentals grader. Linolja tror jag bränns bort snart. Sotet ska sitta på insidan, förresten ska de inte vara särskilt sotig, då eldar men för kallt.

Davidssons innerluckor är billiga o bra, man nitar själv gångjärnen så att de passar ens egna fästen på ugnen.


Valter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.