Hej!
Jag och min sambo har just köpt hus och vi har en liten balkong i söderläge som är i väldigt dåligt skick. Som ni ser på bilderna så är den väldigt sprucken och det har säkert blivit fuktskada på stora delar av balkongen då hängrännan ovanför läker.

Går det att laga på något sätt eller skulle ni rekommendera att bila bort hela balkongen? Hur kan man göra för att fixa den isåfall?
 
  • Sprucken balkong med skadade rostiga räcken och tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten balkong med sprucken yta och rostigt räcke som uppvisar tecken på fuktskador och försummad underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten balkong med sprucken yta och rostig balkongräcke som visar tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade just en liknande balkong.
Vi hade snickare+konstruktör på plats för att få råd och deras var att när vi vill göra något så är det att bila ner, rostskydda och kontrollera balken och sen bygga nytt på den.
Eftersom hållfastheten bedömdes vara helt ok gjorde vi inte detta, utan körde slip+tvätt och sedan målning med rostskyddsprimer och vit metallfärg på räcket och trall på golvet. Duger gott till den dagen man vill bygga om.

Men i erat fall hade jag sett till att kontrollera hållfasthet. Man vill ju inte att allt ramlar ner...
 
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade just en liknande balkong.
Vi hade snickare+konstruktör på plats för att få råd och deras var att när vi vill göra något så är det att bila ner, rostskydda och kontrollera balken och sen bygga nytt på den.
Eftersom hållfastheten bedömdes vara helt ok gjorde vi inte detta, utan körde slip+tvätt och sedan målning med rostskyddsprimer och vit metallfärg på räcket och trall på golvet. Duger gott till den dagen man vill bygga om.

Men i erat fall hade jag sett till att kontrollera hållfasthet. Man vill ju inte att allt ramlar ner...

Tack så mycket för svaret! Var väldigt hjälpsamt! Vi får be någon komma hit och kika helt enkelt! Det hade ju varit tråkigt om den brakade ner på någon
 
C Cisssii skrev:
Tack så mycket för svaret! Var väldigt hjälpsamt! Vi får be någon komma hit och kika helt enkelt! Det hade ju varit tråkigt om den brakade ner på någon
Jag tror att sannolikheten är liten. Kommer ni åt att se konstruktionen underifrån? Ibland är det ju synlig platta och i andra är det påbyggt med skivor eller trä. Mest så det går att se om sprickorna går igenom, om det är synliga armeringsjärn som rostat osv. Likaså om det går att se infästningen i väggen.

Men ja, jag hade själv om jag blivit med balkong igen bett någon kika på det och bedöma läget.

Är den sen i tillräckligt skick, men bara ful, så är det en billig investering att få den snygg igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.