Fortsätter vidare på tråden månadskostnad vs disponibla inkomster.
Jag skulle vilja veta vad ni har över varje månad när de fasta utgifterna är betalda och hur familjen ser ut, vad ni har för intressen som kostar, hur många bilar ni har osv.
Alltås efter detta:
lån, räntor, amortering, drift och skattereduktion.
Själv har vi ca 18500:- kvar, inga barn, en häst a 2400 kr i månaden, en sporthoj, 2 bilar.
:)
 
Vid vår nybyggnation som rycker närmare :D :-/. Tomtköp nästa vecka om vi inte ångrar oss tills dess. Så får vi över enligt SEB kalkyl 19.500. Två tonåringar.
 
Om jag har räknat rätt så får vi 23900 kvar (med jämkning). Har ännu inte börjat betala på lånet så jag är inte bombis på siffran.
 
Vad är det som är intressant med denna tråd undrar jag?

Om du är nöjd och jag är nöjd så är det väl bra så? Att jämföra sig med andra är helt onödigt och kanske främst ett uttryck för någon form av osäkerhet..

Om jag har kvar 20.000 kr eller 7.000 kr, vad har du för nytta av den infon?

Jag bara undrar lite stilla....
 
Räntor - 2200
Amortering - 800
El - 1800
Uppvärmning - Ingår i El
VA - Gratis V - 40 kr A
Sophämtning - 130
Hem och villaförsäkring - 99
Fastighetsskatt - 280
Fastighetsunderhåll - Ointressant
Skattereducion pga ränta 30% tillbaka - 660

Netto inkomst för hushållet är ca 26.000

Inga barn.

Kvar - 21300 kr.

Jag ser amortering som sparande så egentligen har man kvar 22100 kr...
 
Hej!
Som det ser ut nu innan vi bygger nytt (Bor i hus).
Efter räntor, drift, amortering, skattereduktion så har vi ca 23 000 kvar.
Vi har 2 bilar en ny och en rishög. 1 barn.

När vi bygger nytt så kommer vi ha ca 22500 Kr över. (Om vår kalkyl håller)

/Anna
 
Håller med Gaddan helt óch hållet.

Är på väg in i mitt 5:e hus nu totalt. Första gången jag skulle köpa ett var jag supernervös och funderade.

När jag skulle bygga första gången, var jag än nervösare.

Svaren på frågan skapar än mer trygghet i "mitt" beslut. Att motsätta sig det har jag ingen förståelse för.

Tycker att det ger en bra bild över hur mkt folk har att leva på GENERELLT. Oavsett, Tror fortfarande mitt råd att låna så lite som möjligt över taxvärdet, är en bra regel. Och att ha en buffert i form av kapital, snabbt avyttringsbara tillgångar, etc.

Livet går upp och ner och shit happens. Då bör man kunna ta sig ur det.
 
29700 har vi kvar före amortering enligt bankens kalkyl. Tippar på att vi kommer amortera 2 - 3000 per månad eftersom vi fick en så låg månadskostnad, så ca 25000 då.

Stort intresse hittills av att resa, nu med hus vet vi inte riktigt hur mycket resande det blir. Men våra sparpengar kommer nog gå till det framförallt. 1 barn (1.5 år) och planerar för ett till. 2 relativt nya bilar.
 
Kommer att ha ca 19500:- kvar när vi väl flyttat in i vårt nya. 2 barn. 2 bilar
 
Något märklig diskussion eftersom skuldsättningen inte diskuteras, vilken är avgörande när man gör en riskbedömning. 2 % räntehöjning på en låneskuld på 2,5 Mkr är 50 tkr, knappt 4.200/mån, vilket med halva låneskulden skulle bli 2.100/mån. En annan viktig parameter är belåning kontra värdet på fastigheten.
Vad man har kvar att leva på efter räntor,amorteringar och drift är inget mått på vilken risk man har i sitt boende.
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Vad är det som är intressant med denna  tråd undrar jag?

Om du är nöjd och jag är nöjd så är det väl bra så? Att jämföra sig med andra är helt onödigt och kanske främst ett uttryck för någon form av osäkerhet..

Om jag har kvar 20.000 kr eller 7.000 kr, vad har du för nytta av den infon?

Jag bara undrar lite stilla....
VM i "bra liv" ;) :-/
 
pappskallen skrev:
VM i "bra liv"  ;) :-/
Ja det är nog något sådant! ;D Men vill folk jämföra sig så...Man ska väl inte bry sig kanske, precis som någon tyckte ...Så jag slutar göra det, per omgående!! :-*
 
Tja, vad skall man tro?

Fyra av tio lever på marginalen
2005-03-14: di.se
Fyra av tio svenskar kan tvingas flytta om deras inkomst minskar med 2000 kronor. Sjunker lönen ytterligare 1000 kronor måste hela 56 procent lämna sina hem.

En stor del av Sveriges hushåll har mycket små marginaler i sin ekonomi. Det visar en stor enkätundersökning som Dagens Nyheter presenterar i dag. De som ligger allra sämst till är ensamstående, unga och studenter.

"Många har också barn", säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, till Dagens Nyheter.

Gifta och sammanboende har något större reserver i sin privatekonomi, men även för många av dessa ser det mörkt ut om den disponibla inkomsten skulle minska hastigt på grund av till exempel sjukskrivning eller arbetslöshet.

Enligt undersökningen säger sig två tredjedelar vara tvingade att flytta om den disponibla inkomsten minskar med 4.000 kronor och hela 74 procent skulle inte klara av en minskning på 5.000 kronor.

För en mindre grupp är marginalerna i privatekonomin mycket små. I undersökningen säger 16 procent att de kan tvingas flytta om inkomsten minskar med 1.000 kronor. En betydande del är unga och studenter.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.