Hej.

Har köpt ett litet hus på landet och ska göra en uppfart då förra ägarna enbart parkerat på gräset. Uppfarten blir ca 50 kvm.

Vi hade tänkt oss grus med kantsten runt.

Hur gör man det om man vill göra det ordentligt?

Gräsmattan är ganska platt så det är en fördel.

Hur mycket ska man gräva ut?

Hur många lager med olika tjocklekar grus?

Vad för markduk?

Dränering? Hur i så fall?

Lägger gärna mer tid direkt och gör det bra än att göra om det om några år. Vi kommer enbart köra personbilar där. Ej lastbil.

Tack.
 
Hej!

Jag har gjort något liknande i vårat nya hus, fast vi höjde även marknivån för att få en platå.
Grävde ut kanske 15cm alltså vegetationen med jord gräs och växtlighet.
Sedan på med markduk och fyllde med förstärkningslager 0-32 som paddas. Vi gjorde det till önskad nivå.
Efter det toppar jag med stenmjöl 0-8 och 0-11 det blev lite vad som fanns till hands :)
Jag är nöjd med den ytan, blir hård och ligger stilla.

Vi la dränering runt våran plan ifall vi ska bygga på den, men har du torr mark spelar det ingen roll med dräneringen sålänge du inte ska bygga något där.
Markduken duger gott och väl N1 ex Byggmax annars är N2 den som tål allt :)
 
Edit: Du bör ha minst 15 cm med paddat material så gräv ut ca 20-25 så kan du toppa med önskat material.

Lycka till
 
När jag gjorde om min infart så grävde vi ur ca35 cm och fyllde med 0-30 som fick ligga över vintern sen fyllde jag nu med 15-20cm 0-16 slitlager som paddades med 450kg padda och vattnades rikligt under tiden.

Men alla har olika förutsättningar, jag har bara sand så jag behöver ingen dränering och inget grävdjup i princip.

I bra backe så räcker det med 20cm för att kunna fylla med ett stabilt dränerande material typ 0-30 och packa den med den största paddan du får tag på. Sen toppa till rätt nivå med grus.

Och markduk är givet, ingen kostnad i det stora hela.

Har du lerbacke så får du gräva djupare och fylla mer och kanske lägga in dränering längssidorna på bomberat underlag.
 
Ett tips på paddan är att för varje 100kg den väger så kommer du 10cm ner i backen. Fyller du 30cm så minst en 300kg padda , så hyr inte en för lätt när du ska padda, ta hellre en tyngre och kör tills den studsar!
 
Eller så paddar du mindre lager med en lättare padda, det är enklare och billigara att hyra en 75 kgs-padda.
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Så då gräver jag ur 35cm ca. På med markduk. Uppe på markduken lägger jag 0-30 som jag paddar och vattnar så det är ca 20cm tjockt och sedan lägger jag på 15cm av det grus jag vill ha uppe?

Är det i så fall rimligt att hyra en 200kg padda?

Bör man även padda marken innan man lägger på duken?
 
Villa vista skrev:
Eller så paddar du mindre lager med en lättare padda, det är enklare och billigara att hyra en 75 kgs-padda.

Du tänker att om man ska ha 20cm 0-30 så lägger man på 10cm paddar det och sedan 10cm till som man paddar? Att man då kan hyra en mindre och billigare?
 
Pappakeno:

Det blir bra att gräva ur 35cm, fyll upp med lika mkt bärlager. 30cm bör du ha för att få det riktigt bra. Padda det, men vattna är inte nödvändigt så l'änge det inte tokdammar.
Sen toppar du bara med det grus du vill ha som ytlager, det ska inte vara 20cm! Om du ex vill ha singel utan nollfraktion, kan du ju tänka dig hur det kommer rulla runt och jäklas med 20cm tjockt.

Toppa gärna med något med nollfraktion och grus i, ex slitlager 0-18

Och hyr en stor padda och padda 1 gång, det blir bäst och billigast! Tror inte lastbilen som kommer med grus vill lägga 10cm åt gången sålänge du inte tänkt handskotta ut det i omgångar... .. .

Nej padda inte marken innan markduk
 
Strålande. Då har jag koll på läget!

Tack igen!
 
Kör hårt och lägg in någon bild! Alltid roligt att se:

Lycka till!
 
En fråga till förresten, vad menas med nollfraktion?
 
Pappakeno skrev:
En fråga till förresten, vad menas med nollfraktion?
Grusblandning där det finns pyttesmåpartiklar (nästan 0 mm). Ex: 0-18 innehåller alla storlekar mellan 0 och 18, och innehåller alltså nollfraktion. 8-16 gör det inte.
 
  • Gilla
Pappakeno
  • Laddar…
Hej!

Håller också på med att mark bereda uppfarten till gården, Har makadam de första 6 m. och smugrus under. antar att det är 0-18 grus, men det heter väl stenmjöl eller hur?

Jag hade tänkt lägga grus på resten av uppfarten fram till altanen ända fram till ingången till huset, och det är drygt 30 meter till.

Har markberett dessa meter genom att hyvla av gräsmattan drygt 100 m.m så det är klart, men vill ha ett starkt bärlager för både traktor och personbil.

Hur göra?

Jag hade tänkt att lägga ett lager stenmjöl, (smågrus) som första lager och padda ihop det så det blir hårt, sen ett lager till med stenmjöl (smågrus) och packa ihop det, för att sedan slänga ut ett lager med makadam och packa ihop, då borde jag få ett riktigt hård mark som medför bra bärighet.?

Jag har lera som "grund" så att säga.



Mvh Martin

Nåt sånt här hade jag tänkt
Visa bilaga Uppfarten.bmp
 
Redigerat:
Uthil skrev:
Hej!

Håller också på med att mark bereda uppfarten till gården, Har makadam de första 6 m. och smugrus under. antar att det är 0-18 grus, men det heter väl stenmjöl eller hur?

Jag hade tänkt lägga grus på resten av uppfarten fram till altanen ända fram till ingången till huset, och det är drygt 30 meter till.

Har markberett dessa meter genom att hyvla av gräsmattan drygt 100 m.m så det är klart, men vill ha ett starkt bärlager för både traktor och personbil.

Hur göra?

Jag hade tänkt att lägga ett lager stenmjöl, (smågrus) som första lager och padda ihop det så det blir hårt, sen ett lager till med stenmjöl (smågrus) och packa ihop det, för att sedan slänga ut ett lager med makadam och packa ihop, då borde jag få ett riktigt hård mark som medför bra bärighet.?

Jag har lera som "grund" så att säga.



Mvh Martin

Nåt sånt här hade jag tänkt
[bifogad fil]
Hej!

Stenmjöl är väldigt litet, sådant man brukar lägga under plattsättningar och kan vara ex 0-8.
Vill du ha bra bärighet måste du använda något som är grovt, jag använde på min infart/parkering bärlager 0-32 vilket räcker gott till ganska tunga fordon. Därefter toppade jag med mindre grus.

Så det du ska göra enligt mig, är att börja med att gräva bort jord osv.Lägg ut markduk och fyll med bärlager 0-32 som du paddar med en rejäl padda. Sen kan du toppa med singel eller annat grus efter tycke och smak:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.