När man ska göra en uppfart till en carport.
Vad ska man tänka på gällande svängradie mm.

Vi ska nämligen ha uppfarten mitt på tomten, men själva carporten/uppställnig av bilar kommer att bli på sidan av huset.

Alltså det måste till en böjd uppfart för att kunna köra in och upp till carporten. Se bild:
tomtkarta.gif
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
Hmm, det blir väldigt skarpa svängar att lösa på 11m?! Varför inte lägga rakt in (med lite sprängning). Ev. andra sidan med förskjutning av huset.

Verkar oxå lurigt att få till infarten i.o.m. entrén på huset.
 
En personbil behöver lite drygt 5 meter i svängradie (räknat i framaxelns mittpunkt), om man räknar med att bara kunna "köra på" och slippa backa och trixa för att komma runt. Det verkar ju rätt svårt att få till med de förutsättningarna. Hur ser marken ut idag? Kan ni testköra med en bil in på tomten. Då skulle ni ju märka om det går eller inte.
 
Trivselhus ritade in uppfarten längs med grannens staket, och då blir det rakt.

Varför vill vi då inte ha det så!
Jo, för det är ett litet berg där som i gärna vill behålla. Tänkta lägga det i dager och behålla några träd som står precis vid vägen...

Men, om det nu inte blir så bra, så måste vi självklart överväga å ha uppfarten där... Vill ju inte att det blir krångligt att köra in och ur med bilar...

Ska skissa lite mer

/ Fredrik
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
Aha, missade förklaringarna på vad du ville behålla på din skiss... Snyggt gjord skiss förresten!!  ;)

Förresten, du kan inte nyttja vägen in (gemensam väg), från grannen? Då kan det ju vara en lösning att flytta bak garaget en bit...
 
tyvärr kan vi nog inte utnyttja grannesn väg då den ligger på hans tomt, och då blir det servitut eller vad det heter... nä, vi vill ha den på tomt, och carporten, om vi ska det, vill vi inte ha långt bak på tomten...

/ Fredrik
 
Hemmakatten
Vid utfarter och 90-graders sväng ut på gata rekommenderas en 4-meters radie. Det borde ju fungera här om infarten är mitt för huset. Men sedan blir det svårt att komma in i garaget eftersom den svängen kommer så tätt inpå. Det hade varit skillnad om man hade kunnat lägga garaget på den prickade marken och vridit på det så att man bara hade kunnat köra rakt in. Men även då hade det blivit problem vid utfart eftersom du behöver ha en "vändplan" för bilen. Det innebär att en mycket stor del mitt framför huset kommer att bestå av grusplan eller asfalt. Inte så snyggt tycker jag.

Det bästa alternativet är nog tyvärr det som redan finns på ritningen. Garage och infart kommer ur vägen från huset och ni kan ha gräsmatta och trevliga planteringar framför entrén.
 
jo, det är nog sant. det blir krångligt med uppfart mitt för huset...
och det blir inte bättre av att vi har prickad mark framför huset på 11 meter...

vi får fundera mer, vi har i princip hela sommaren på oss att fundera ut den bästa lösningen.

men det lutar nog, tyvärr, åt det håll som Trivselhus har ritat.

/ Fredrik
 
Jag har hört det påstås att kommunen kan ge dispans för mindre byggnader, typ garage, inom "prickat område" (dock inget jag har kollat upp själv). Kanske värt att fråga?
 
tack, kom faktiskt precis på det själv. Pratade med kommunen nyss, om något annat, men glömde fråga just det...
Ska kolla. / Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.