Hej, har precis köpt hus och denna helgen är vi lediga att göra lite grovgöra. Vi tänkte börja med vår väldigt deprimerande framsida med garage och uppfart.

Vare sig jag eller min sambo har speciellt gröna fingrar så vi tänkte något enkelt, stilrent och kanske japansk inspirerat.

Ritningen visar hur vi vill ha det.

Dom fyra gröna mot grannens sida av garaget ska föreställa någon form av bambu/vass.
Det vita frmaför är spots som på kvällarna lyser upp bambun och ger ett skuggspel.

Nere vid infarten tänkte vi oss en större växt och en större natursten. Dessa ska lysas upp med två spots som riktas mot stenen/växten.

Nu till kruxet, det som är grått i "trädgården" skall vara grus/sten. Jag vet inte vad det heter, eller vad det kostar. Kan man köpa det på blocket, hur mycket går det åt (kg / m2) etc.

Har sökt runt på grus och sten men hittar mest kantstenar/gatstenar och akvariestenar.

Lägger in lite bilder på hur det ser ut nu, sen lovar jag att ta lite efterbilder när det är klart.
 
  • framsida_ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5992.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk till Malmö Grusterminal som ligger vid Käglingevägen(101:an) nära Fosie/Jägers.
Där kan du till exempel köpa "mörk" makadam 16/32 för 290 kr per ton.
Flisby tar 1200 kr per ton för samma sten.
En gissning är att ni behöver 3 ton. Mät upp och beräkna volymen i kubikmeter (l*b*h) sen gångar ni det med 1.5 så skall det vara ungefär vad ni skall ha i vikt.

Var ligger ert hus? Jag tänkte Oxie, tycker mig känna igen uppfarten.
 
Grusade ytor är inte alls lättare att skötta än betongplattor som kan ju rengöras med högtryckstvätt om skicket i övrigt är OK. Hellre vit/ ljusgrå singel/grus och sten i den långa rabatten och plantera något passande i jorden som finns under singeln förstås. Man kan också ta upp några av plattorna och plantera något i rutan och täcka jorden med singel eller fylla den med stenar för att få litet mer variation i ytan ....

Välj växter efter hur mycket ljus och hur mycket fukt det finns i rabattremsan i gången. Väljer du fel växter så dör dom eller ser bara halvlevande ut. Titta efter vilka växter trivs hos grannar i samma läge ... större chans att lyckas ;)
Så skulle jag ha planerat en lättskött yta ....
Att byta betongplattor mot grus ger bara ond i ryggen vid byte och sen en evig syselsättning att plocka bort ogräs och höstlöv ur gruset och kratta grusade ytor slätta så att det ser vårdat ut åtminstånde en gång i veckan :).
Misstänker att ni har inte hunnit bo där vintertid - inget roligt att skotta snö från grusad yta heller ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.