Hittade denna härva uppe på vinden. Jag har förstått att det är kablar till telefonjacken i huset, de färgglada. Men jag har en del frågor som jag hoppas någon kan lösa åt mig.

1 De grövre vita kablarna, vad kan de gå till? jag tror de kan gå till husets ringklockor

2 Längst till höger sitter den lilla i sockerbiten men den turkosa hänger fritt i luften. Dessa kablar fyller väl ingen funktion.

3 kan jag använda en kopplingsdosa och gömma alla kablar där i och koppla ihop med fiskögon istället för sockerbiten?
 
  • Röra av elektriska kablar och anslutningar på en träplanka, vissa med lösa ändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer den till vänster uppifrån, från utsida hus eller. lika med den till vänster nere, telejack kopplades som sekretesskoppling förr. In på första jack och vidare i serie. Lyftas luren på första jacket så slocknade dom andra. det ser som att olika ligger i serie .Tex mitt på plint, blå, vit grön, violett är kopplade mot var sin Ledning EKUA som nog går till något jack
 
Och allt där hör säkert till telefon och inget till någon ringklocka. Den vita kabeln med bara 2 trådar va det som användes innan den med färgglada fanns.
Går utmärkt att sätta fiskögon istället för sockerbiten. Gör dem 1 åtgången så blir det kopplat på samma sett som innan.
 
Telefon, alltihop. Kablarna, den grå sockerbiten och hästskospiken bär alla Televerkets signum och är ditsatta av någon televerkare för några decennier sedan.
 
P Peter Kjellberg skrev:
2 Längst till höger sitter den lilla i sockerbiten men den turkosa hänger fritt i luften. Dessa kablar fyller väl ingen funktion.
Garanterat inte, men de kanske borde. ;)

Jag skulle passa på att reda ut vart alla tåtar går, vilka som används och till vad. Om du bara kopplar ihop det på samma sätt men med annan teknik vet jag inte riktigt vad du har löst. Vad är det egentligen du vill åstadkomma?
 
harry73
Har du fortfarande telefon via koppar?, annars kan du ju ta bort allt eftersom man inte kan använda det till något annat.

Om du fortfarande har telefon via kopparledningar, skulle jag däremot inte ändra någonting så länge det funkar.

Kopparnätet kommer att släckas ner de närmsta åren och efter det fyller de ingen funktion längre.
 
harry73 harry73 skrev:
Har du fortfarande telefon via koppar?
"eller ADSL" borde tilläggas i frågan.
 
harry73 harry73 skrev:
Kopparnätet kommer att släckas ner de närmsta åren och efter det fyller de ingen funktion längre.
Dels kan "närmsta åren" vara lite flytande, dels kan kopparnätet i huset fortfarande fylla en funktion om man väljer att gå på IP-telefoni med fasta telefoner.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kopparnätet kommer att släckas ner de närmsta åren och efter det fyller de ingen funktion längre.
Det är inte nödvändigtvis sant och kan vara rätt vilseledande! Även om kopparnätet släcks ner kan man vilja ha fasta telefoner kopplade till det "interna telefonnätverket". Den "externa telefonileveransen" kan exempelvis ske via IP-telefoni. Så har vi det exempelvis sedan rätt länge.
 
P Peter Kjellberg skrev:
De grövre vita kablarna, vad kan de gå till? jag tror de kan gå till husets ringklockor
De har definitivt med telefoni att göra, menar du med "ringklockor" extra klockor som ringer samtidigt som telefonen? Var ju rätt vanligt förr med sådana både in och utvändigt.
I så fall skulle jag säga att inkopplingen av den vita kabeln längst till vänster stämmer bra med hur man hade kopplat in en sådan om det stämmer med min gissning att inkommande kabel är den som kommer nerifrån vänster. Övriga inkopplingar ser vi inte fullt ut, men i huvudsak ser det ut att vara kopplat på normalt sätt.
 
harry73
Men om man har IP telefoni, funkar då dessa kablar och anslutningar eller behöver man dra ordentliga nätverkskablar?
 
harry73 harry73 skrev:
Men om man har IP telefoni, funkar då dessa kablar och anslutningar eller behöver man dra ordentliga nätverkskablar?
Det finns väl en massa varianter men den "IP-telefoni" jag har är en "router" från Telenor med en telefonutgång som "emulerar" den kabel som en gång kom med telefoni (från Telia). Befintliga "gammeltelefoner" fungerar sedan anslutet till det befintliga "nätet" på samma sätt som telefoner alltid har fungerat. Vanliga gamla telefonproppar och så vidare.

Det enda som ändrats hos mig är att inkommande anslutning i "första jacket" bytts mot med ett trådpar från Telenors router.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Beroende på hur man implementerar saken kan man använda dessa kablar. Man kan ansluta en adapter på lämpligt sätt till sin internetanslutning och ansluter sitt interna telefonnät till den adaptern. Sen använder man helt vanliga analoga telefoner i befintliga jack (med förbehåll för att adaptern ofta inte kommer överens med alla typer av telefoner)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.