Hej!

Vi ska bygga ut en sommarstuga och har själva ritat utbyggnaden och fått bygglov. Utbyggnaden ska vara två våningar (trä) på ca 80 kvm rektangulär platta, dvs som ett helt hus. Det som saknas i den nya delen är kök.
Tanken var totalentreprenad men ekonomin, och tanken på att man kan göra det mycket billigare, tillåter inte denna lösning. De offerter vi fick in låg mellan 1800000 och 2700000 (skapligt spann!) inkl installation av bergvärme. Då skulle sovrummen endast vara reglade. I detta fanns en viss tidspress från vår sida.
Därför har jag bestämt mig för att inte ha så bråttom och ta in offerter på de olika delarna samt köra byggjobbet på löpande räkning.
Vår kvalitetsansvarige ska även fungera som kontroll- och kontaktperson. Han ska dessutom rita konstruktionsritningen.

Så, vart börjar man? ; )
Vilken uppdelning är bäst?
Schaktning, grund, bergvärme, vvs, el, bygg...
Vad är det bra att ta fastpris resp löpande räkning?
Hur påverkas garantier mm av detta?
Kan man vara med och snickra själv för att spara in tid/pengar, eller är det dumt ur garantisynpunkt?
Ska jag teckna försäkring för arbetarna? Andra försäkringar?
Är det för sent att börja med plattan i år?
Tjänar man på att köpa virket själv eller brukar det bli bättre pris via byggföretaget?

Många frågor (fler finns det). Tacksam för svar!

/Vanja
 
Jag hade tagit dom stora delarna på entreprenad. Om du använder dig av en och samma är en smaksak, men jag tycker det är att föredra att inte blanda in för många kockar.

Schaktning -entr 1
Platta -entr 2
Hus, såsom stomresning (där du lätt kan vara med själv om du kan snickra) -entr 3
VVS o El -entr 3

Bäst är om du kan få en entreprenör att ta huvudansvaret för allt. Helentreprenad.

Fastpris tycker jag alltid är ar att föredra. Jag har precis byggt mitt första hus och några få gånger i början så tog jag löpande räkning på några saker och det blev nästan det dubbla mot vad hantverkan uppskattade från början.
Det enda som höll priset någorlunda var schakten, men då var jag med och grävde avlopp, el och dränering.

Tar man flera olika entreprenörer så har du en garanti med varje firma. Får man helentreprenad så tar som garanti ansvar.

Försäkring: Byggfelsförsäkring och färdigställande skydd. Kommunen kräver det.

Firmorna har oftast egna försäkringar som täcker deras anställda. Dock värt att kolla upp.

Plattan går att gjuta bara det inte är för kallt. Det beror lite på var du bor så här års.

Jag köpte virket via byggfirman. Dom hade bra rabatter som jag jämnförede med vad jag fick själv om jag köpte. Det kan nog vara så att det varierar vad dom har för rabatter och vad dom ger dig för pris.

/T
 
vanjis skrev:
Vilken uppdelning är bäst?
Ju färre delentreprenader desto färre anledningar att skylla på varandra och desto säkrare slutkostnad och sluttid.
Ju fler delentreprenader desto billigare totalkostnade för entreprenaderna. (Man skall dock tänka på att det kan bli totalt sett dyrare beroende på saker som hamnar mellan stolarna, risk för längre byggtid pga. samordningsproblematiken, merkostnaderna för byggkontroll och projektledning etc)

En vettig uppdelning kan vara schakt och grundläggning, bygg, el, vvs, markvärme men man kan även bryta ut och ha målning, köksmontage och kakel/klinker montage.

vanjis skrev:
Vad är det bra att ta fastpris resp löpande räkning?
Fastpris innebär att entreprenören tar risken om något kostnar mer än beräknat. För detta tar de då en extra peng.
Löpande räkning innebär att det blir billigast OM allt löper som planerat. Detta alternativ innebär även att man bör ha något system för att kunna kontrollera att de inte överfakturerar. dvs. merarbete att kolla timlistor och fakturor.
Generellt skulle jag inte rekommendera ett ickeproffs att ta varken delad entreprenad eller löpande räkning, men eftersom ni har anlitat en sakkunnig till detta så kan det kanske gå vägen.

vanjis skrev:
Hur påverkas garantier mm av detta?
Eftersom det finns fler gränsdragningar som kan vara oklara så kan det vara svårare att få någon ansvarig för ev. fel. Garantierna är dock i teorin lika oavsett om man har delad entreprenad, totalentreprenad, fastpris eller löpande räkning.

vanjis skrev:
Kan man vara med och snickra själv för att spara in tid/pengar, eller är det dumt ur garantisynpunkt?
Samma sak där, vems är felet att det blev fel? Bevisningen blir svårare ju fer kockar........

vanjis skrev:
vanjis skrev:
Ska jag teckna försäkring för arbetarna? Andra försäkringar?
Ja, du är tvungen att ha byggfelsförsäkring och färdigställandegaranti för alla entreprenader oavsett om det är en totalentreprenad eller delad entreprenad.

vanjis skrev:
Är det för sent att börja med plattan i år?
Nej.

vanjis skrev:
Tjänar man på att köpa virket själv eller brukar det bli bättre pris via byggföretaget?
Om man inte har egna kontakter så brukar det vara svårt att få loss billigare material, iallafall om de skall vara av samma kvalité.
Dessutom är vi tillbaka i bevisbördan om något går fel. Spricker det för att arbetet är fel utfört eller för att det är fel på materialet?
 
Tack för alla svar!

Det man är rädd för är ju som sagt att saker ska hamna mellan stolarna... Vart står "stolarna" när det gäller plattan och installation av bergvärme till golvvärme. Det måste väl ske gjut-, el- och vvs-jobb parallellt. Är det vvs-firman som borrar för bergvärme?

Ang. löpande räkning har jag för mig att det ska finnas nån typ av säkerhet men minns inte exakt. Om man får en offert på ett jobb som uppskattas ta 1000 timmar får det inte överskridas mer än en viss procent (10?). Kan ju ha varit att man kan formulera kontraktet så...

Vi funderar på att anlita en polsk firma. De gjorde vår bastu samt en kompis trippelgarage så vi vet att de är duktiga. Nu är det ju lite mer med ett helt hus. Vad skulle ni rekommendera att inte låta den polska firman göra? Kan tänka mig att de inte har samma standarder på vissa saker i Polen.
 
Vi har polska arbetskraft. Svensk firma och polska byggnadsarbetare. Jag tycker det har fungerat utmärkt. Trevliga(trots att de bara pratar lite svenska) duktigt, noggrana och inte rädda för att arbeta och göra om om det blir fel.

Vi har haft mer besvär med den svenska underleverantören...

Vi har absolut ingenting emot polka byggare och vet ni att de varit nogranna tidigare så är ju det ett plus.
/Vimsingen

www.vimsingen.blogspot.com
 
Vad bra!
Vad fick du betala i timpris? Det skiljer sig säkert över landet men på ett ungefär.
 
Vi har haft fast pris. Så tyvärr vet jag inget om timpriset.
 
vanjis skrev:
Vad skulle ni rekommendera att inte låta den polska firman göra? .
Låt dem för guds skull inte göra några installationer över huvudtaget. (el och vvs) Inte heller våtrumstätningar bör de få ge sig på, om inte annat så för att försäkringsbolagen inte är speciellt villiga att ersätta vattenskador som kan uppstå.
Dessutom är jag tveksam till att låta dem bygga i trä. De har ingen byggtradition att bygga bostadshus i trä som vi har.

Murnings och putsarbeten är de erkänt duktiga på.

Vad som, tyvärr, är vanligt är dock att mycket av den utländska arbetskraften inte är fackmän. Detta innebär att det i princip blir katastrof när en skräddare ger sig på att agera målare och en trädgårdsmästare skall läkta och lägga takpannor. Därför är det viktigt att man säkerställer att det handlar om kvalificerad arbetskraft vilket inte är det lättaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.