Tidigare i år skrev jag om min mammas VP som hon köpte från polarpumpen. Den gick sönder 2021-12-07 (garantiärende) och idag, 2022-11-16 så har det hänt saker.

Orkar inte skriva om allt så ni som vill se hela historien hittar det i länken nedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/polarpumpen-undvik-foer-allt-vad-ni-aer-vaerda.449164/

Minns inte exakt vart förra tråden slutade men jag kör ändå :)

I våras försökte polarpumpens tekniker laga pumpen. De sa sig hitta felet och bytte den trasiga 4-vägs ventilen (2ggr bytte dom den!!) Trotts detta så larmade VP och jag fick återigen inget gehör på mina mail/samtal. Sommaren kom/gick och i september blev man illa tvungen att samla ork till detta elände igen. Jag provade några gånger att få tag i polarpumpen utan framgång och kontaktade då själv en auktoriserad tekniker som kom ut. Det tog för honom ca 10min att hitta felen:
- felaktig koppling på gasledningen
- systemet tomt på gas. Det fanns 0,3kg när det borde ha varit runt 3,0kg (polarpumpens tekniker skrev i sin rapport att de har läcktestat samt kollat gasen, det var inga fel där enligt dom)
Det har alltså varit felaktigt installerat sedan dag 1.

Med den nya teknikerns rapport och bilder samt rapporten från de tidigare klåparna som var där så hade jag lite mer ”tyngd” och när jag summerade ett långt mail med all historik, datum samt info om mitt ärende och skickade detta till polarpumpen, Mitsubishi och ”klåparna” så blev det fart i elden.

Utedelen har under denna tid larmat på U1,U2 och senast UP (överström)
Innedelen har en konstaterad läcka/spricka i plattväxlaren så det är alltså gas i vattensystemet.

idag ringde polarpumpen och bad om ursäkt, gav förklaringar lovade ersättning för fakturor från teknikern som felsökte åt mig och de kommer nu byta ut hela utedelen samt plattväxlaren på innedelen och kanske det bästa med allt: ”proffset” som jag ringde ut till mig och som hittade felen fick en arbetsorder från polarpumpen så det blir han som gör hela bytet.

Så nu är nya grejer påväg och jag kan för första gången på 11månader se ett ljus i detta. Helt klart är 3 saker:
1. Min mamma hade aldrig, alltså aldrig lyckats med detta själv.

2. Kommer aldrig att ha med polarpumpen att göra igen.

3. skam den som ger sig!

hoppas dessa ord var mina sista om polarpumpen
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.