Ständigt hör och läser jag dessa rykten om att det kommer att komma nya, uppdaterade branschregler från BKR nu vid halvårsskiftet 2008-07-01..

Är det någon som har mer fakta?
 
Gips förbjuds i badrum (endast vägg?) om man kör med keramik/rollat tätskikt.
Eller var det 1/6 ?
Det står i alla fall i nuvarande BKR regelverk att det är på gång, det om gipset alltså.
Men det visste du kanske.
 
GoForIt, menar du att det kommer någonting nyare än BBV som kom förra sommaren, och som börjar gälla fullt ut 20080701? Det har jag inte hört någonting om, och har svårt att tro.

Spocks_beard, gipset förbjuds enligt BBV, både på vägg och golv, oavsett om man har rollat eller duktätskikt.
 
jon_h skrev:
GoForIt, menar du att det kommer någonting nyare än BBV som kom förra sommaren, och som börjar gälla fullt ut 20080701? Det har jag inte hört någonting om, och har svårt att tro.
Ja, det är det som ryktena påstår. En uppdatering.
Med tanke på den väldigt korta framförhållningen 2007, så skulle det ju inte förvåna..
 
Jag har också hört rykten från branschfolk om att det är någon uppdatering på gång inom kort, fast jag har inte hört något specifikt datum. Framför allt skulle det väl gälla gipsens vara eller icke vara, som jag förstod det.
 
För att vara petnoga så är det gipsskivorna med kartong som förbjuds, det finns godkända gipsskivor med glasfiberduk istället för kartong (papper) Det är inte gipset som var problemet utan att det kunde bli svartmögel på kartongen
 
Branchreglerna finns på www.bkr.se att ladda hem.

bra med lite uppstramning i branchen tycker jag!
 
nino skrev:
För att vara petnoga så är det gipsskivorna med kartong som förbjuds
Jovisst, men ryktet säger att BKR kanske får backa i den frågan.
 
nino skrev:
För att vara petnoga så är det gipsskivorna med kartong som förbjuds, det finns godkända gipsskivor med glasfiberduk istället för kartong (papper) Det är inte gipset som var problemet utan att det kunde bli svartmögel på kartongen
Jo, men det är inget nytt. Det handlar ju bara om att dispensen för kartongklädda gipsskivor i BBV som kom 2007-07-01 upphör att gälla 2008-06-30.
 
Åsa76 skrev:
Branchreglerna finns på www.bkr.se att ladda hem.

bra med lite uppstramning i branchen tycker jag!
Var???

Jag snackar alltså INTE om de som kom 2007-07-01..
 
ACME skrev:
Jovisst, men ryktet säger att BKR kanske får backa i den frågan.
Det är bland annat detta jag hör rykten om också.
Att det skulle bli någon form av "lättnad" på vissa delar av BBV.
 
GoForIt skrev:
Ja, det är det som ryktena påstår. En uppdatering.
Med tanke på den väldigt korta framförhållningen 2007, så skulle det ju inte förvåna..
De här ryktena är nog just bara rykten. Folk, även de i branschen, har superdålig koll på vad som gäller eller inte, därav all felaktig ryktesspridning. Det här med dispensen verkar också strula till det för folk som inte läst på ordentligt. Blir helt mörkrädd då jag diskuterat dessa frågor med folk som borde/ska kunna detta för sin yrkesutövning. Men i en bransch där det kommer en uppdatering i decenniet kan man ju inte förvänta sig att proffsen ska vara på tå..... eller?

Aja, även jag kan ju ha fel... ;)
 
Vrför skulle BKR backa på gips? Jag är mikrobiolog och vet hur hälsofraligt möglet är på kartongen. Det är väl lite dyrare med fibercement och lite jobbigare men du som kund pyntar ju ändå 100 - 200000 för ett badrum från grund så detta är försumbart.
 
GoForIt skrev:
Var???

Jag snackar alltså INTE om de som kom 2007-07-01..

De är de nya. Det fanns en del "uppskov" i dessa som nu är fullt ut gällande!
 
Åsa, han undrar ju om det kommer ytterligare en uppdatering nu vid halvårsskiftet, som det ryktas om.

Möglet är bara hälsofarligt vid rivning, i de fall möglet förekommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.