kontorsråttan
Hej forumet.
Finns säkert tusentals trådar att läsa om detta, men jag hittar ingen som ger mig svaren jag behöver
Sitter i en villa från 1988 med ett värmesystem från 1988, och denna vintern och dess elräkningar har fått mig att börja fundera på uppgradering.
Utgångsläge är som följer:

1½ plans villa på landet på 150m2 vatteburen värme, mekanisk frånluft med frånluftsvärmepump. (klassiskt monterat i tvättstugan)
Öppenspis/kamin/insats i vardagsrummet. (där det blir hett & gott men dålig värmespridning)
2 personer som gillar temperaturer över 20grader inomhus.

Garage/verkstad på 60m2 3st oljefyllda elradiatorer & en billig luft-luft värmepump från Jula, 8 grader på vintern & när ingen aktivitet pågår, annars minst 17 grader.
Dåligt med takisolering & det planeras att åtgärdas a.s.a.p. Här känner jag mig rätt hemma på hur/vad som gäller, så åter till huset.

Frånluftvärmepumpen är som sagt från 1988 & stöttas med 2x2,25kW + 1x4,5kW elpatroner om jag förstått rätt, varav en 2,25kW lyst konstant i vinter, ofta men sin 4,5kW kompis. Tycker inte om min förbrukning som var 7 462 kWh faktisk förbrukning för elhandel och elnät för perioden 2009-12-01 till 2010-01-31 hushåll & Garage. Vist var det kallt i vinter!

Anläggnings ålder gör att jag vill vara beredd på ett byte, ja helst göra ett planerat byte.
Så vad har jag för alternativ?
Det jag skall göra med den existerande anläggningen är att byta alla radiatortermostater & ventiler och öppna så att luften kan cirkulera från vardagsrummet till övervåningen för att tillvarata kaminens värme.
Men sedan?

  1. Ny effektiv frånluftvärmepump?
  2. Ny effektiv frånluftvärmepump + ackumulator tank?
  3. Bergvärme? Hur gör jag då med frånluften en värmeväxlare där åxå?
  4. Installera pelletskamin? Hur gör jag då med frånluften en värmeväxlare där?
  5. Installera pelletskamin + solfångare? Hur gör jag då med frånluften en värmeväxlare där?
  6. ??
Vad som (troligen) inte är ett alternativ är ved då jag inte har något pannrum (och ingen lust(?)att bygga)
En pelletskamin kan jag montera i tvättstugan enligt uppgift, ev får jag flytta tvättstugan till ett av badrummen men det är ett mindre problem än bygga pannrum.

Sedan är det en återkommande fråga vad jag gör med frånluften som är mekaninsk, känns slöseri att inte ta den tillvara på något sätt.

Så vilken kombination är lämplig?
Vad kostar de olika alternativen i installation & drift? Bra ställen tips att ta reda på det?

Planerar att ta in offerter på instalationer, från leverantörer av bergvärme, frånluftvärmepump & pellets, för att skapa mig en bild, men era erfarenheter och tips/idéer mottages tacksamt.
 
Om du inte tänker installera FTX så är det tyvärr inte lönsamt att återvinna frånluften. Satsa på markvärme om du har platsen, sjövärme om du har vatten, annars bergvärme. Sätt en vanlig frånluftsfläkt för att ersätta din FLVP istället.

Du borde komma undan med i runda slängar 100 tkr för bergvärme, mindre om du har möjlighet till markvärme.
 
Går det verkligen att få en bergvärmepump+borrhål+frånluftsfläkt installerat och klart för 100kkr?
 
Om du ändå skall isolera om taket tycker jag du skall fundera på att installera ett FTX-system. Dvs. från och tilluft med återvinning, och sikta på att dra nytta av kaminen när du sprider den goa värmen vidare.
När det sedan gäller värmekälla till huset blir det alltid en fråga om att jämföra glädjekalkyler och verklighet samt bestämma sig för om det skall vara billigt just nu eller prisvärt i långa loppet.
Tex. solpaneler kan du få bidrag för, bor du vid kusten med bra väderförutsättningar så kan det vara en stor sparbössa. Bor man på fel ställe kan det vara tvärt om.
Fråga runt bland lokala experter, det är mitt tips.

/HW
 
kontorsråttan
Tackar för all input, härligt med folk som engagerar sig, behöver ni hjälp med någon gammal Opel eller nyare Saab är det bara att höra av sig.

FTX var jag tvungen att googla på för att förstå att det var ett "Från- och tilluftsventilation med återvinning" alltså lite mer avancerat än min FLVP. (En bra dag när man lärt sig något nytt)

Då det är garaget/verkstan som skall få isolering och inte huset verkar det vara ett större jobb (men värt att ta i beaktning, får studera mera i ämnet). Verkar kräva en hel del rördragning för att få ut den återvunna värmen via lusten i huset, blir det effektivare än att omvandla värmen i frånluften till värme i radiatorerna?

Plats för markvärme, vi har massa m2 3-4000 och berg i massor, tittar upp här & där i trädgården + under huset, så bergvärme kanske är bättre?

Ingen som är för att satsa på pellets?

Hittade ett nummer till lokal energi & klimatrådgivaren, får ringa dit & fråga.
 
Om du behöver spränga fram din markvärme så är nog bergvärme billigare ändå :D

Pellets eller inte. Det handlar i princip om två frågor som du ska ta ställning till:

1. Bekvämligheten, Pellets kräver lite tillsyn - bergvärme ingen alls.
2. Framtidens energipriser. När jag bestämde mig kom jag fram till att breakeven för pellets är om elpriset passerar 2 kr/kwh i snitt. Min teori var och är att när elpriset gör det så kostar pelletsen mer den också.
 
Jag hade satsat på mark/berg värme. Ev FTX. Om ett par månader kommer IVT släppa DTX. Tydligen en återvinning kopplat till pumpen.
Jag har svårt att tro att el blir billigare :(
 
kontorsråttan
Har pratat med min lokal energi & klimatrådgivaren, passade på att ringa & prata med en värmepumpinstalatör, vet inte om jag blev klokare, förvirrad eller skrämd.
Klokare på vad som händer med den mekaniska frånluften som genom någon slags frånluftsmodul kunde kopplas till bergvärme eller pelletskamin, lite dyr dock 20-30 000:- extra i material + arbete.
Förvirrad för alla variabler, elpris, ränta, livslängd.
Just livslängden var det som skrämde mig mest, en FLV från 1988 var vist inte tänkt att fortfarande fungera...
Och alla dessa variabler, om jag räknade med ett fast elpris på 1.25:- och jämförde:

  1. Byte till ny pump, besparing 3000kWh/år investering 45 000:- ger 12år innan investeringen är betald.
  2. Byte till nån ny effektivare pump, besparing 6000kWh/år investering 85 000 ger åxå 12 innan investeringen är betald.
  3. Byte till bergvärme, besparing 8000kWh/år investering 150 000 gav 12 år även den uträkningen.
Fler "offerter" ger mer data.

Men, med ökat el pris ökar vinsten med minskar kWh förbrukning, och med dyrare investering ökar räntekostnaderna och minskar tillgängligt kapital/månad.

Så så länge det system jag har, har jag bara driftkostnader, så länge det det fungerar.
Önskar bara att det fans ett sätt att bättre reglera anläggningen, något jag får om jag nyinvesterar, eller ger mig i kast med egna modifieringar (som kan leda till ett akut behov av nytt värmesystem).
Pellets eller inte. Det handlar i princip om två frågor som du ska ta ställning till:

1. Bekvämligheten, Pellets kräver lite tillsyn - bergvärme ingen alls.
2. Framtidens energipriser. När jag bestämde mig kom jag fram till att breakeven för pellets är om elpriset passerar 2 kr/kwh i snitt. Min teori var och är att när elpriset gör det så kostar pelletsen mer den också.
Intresant tanke där mexitegel, får nog erkänna att jag är lite bekväm, eller skall man kalla det att man prioriterar annat än mecka med pellets.

Så länge vädret blir varmare och inget går sönder är det ingen panik.

Någon som vet om var man hittar info om vad man själv kan hitta på för att styra den gamla Elektrostandard Aquaes Typ 280 lite smartare?
 
Jag räknade på dina siffror och använde 4% som kalkylränta och dina 1,25kr som elpris. Då får jag det till att alt 1 betalar sig på 17 år, alt 2 på 16 år och alt 3 på 24 år.

Knappast vettigt att investera i något nytt innan den gamla gett upp...

När din panna ger upp så verkar en ny FLVP vara det ekonomiskt bästa alternativet. En pump enl alternativ 2 måste då leva i 15 år innan den sparar några pengar åt dig och en bergvärmepump i hela 27 år.
 
Redigerat:
kontorsråttan
Tack!
Har kollat lite på prisutvecklingen på el från SCB, den lär ju inte bli billigare.
Tolkade att på 20 år är ökningen 0.45 till 1.50 med en brantare kurva de senare 10 åren, 0.70 till 1.50. +4%per år de första 10åren sedan 5%
Antar en ökning av elpriset med 6% nästa 10årsperiod. från 1.25 till 1.70:- och 7% nästa 10årsperiod.
Hur blir det då?
Får försöka räkna lite.
Har räknat lite, räknade lite fel i mitt första exempel,:@

  1. Byte till ny pump =12år
  2. Byte till nån ny effektivare pump=12år
  3. Bergvärme=15år :O
Bergvärma sämsta läget... Allt hänger på kWh/år i besparing, mekat med ett calc ark (calc = excel fast Open Office) där jag kan jämföra uppgifter alltefter data som ramlar in, bara en leverantörs uppskattning just nu.

Med beräknad prishöjning:

  1. Byte till ny pump =10år
  2. Byte till nån ny effektivare pump=9år
  3. Bergvärme=12år
Vågar inte ens lägga låneränta på investeringen.
Behöver meka mera i calc & få någon som kollar, återkommer.

Tror jag strulat till det i hjärnan.....får kolla imorgon när hjärnan klarnat, får det inte att stämma, hur tusan kan jag räkna hem en uppgradering...:S
 
Redigerat:
Det verkar som ni ska skriva av hela kostnaden för borrhålet lika fort som pumpen, trots att det egentligen håller hur länge som helst?? Återbetalningstiden är egentligen inte intressant tycker jag i sådana här sammanhang.Räkna istället på totalkostnaden på t.ex. 30 års drift som bla. innebär att du måste ta med kostnaden för byte av bergvärmepump en gång etc

Ett annat sätt att räkna är att du bortser från kostnaden på borrhålet helt eller till stor del i dina återbetalningskalkyler eftersom man kan anta att det ökar husets värde i mostsvarande omfattning. Detta gör dig dock inte gladare förrän den dag du säljer...

Lägg därtill den komplicerande faktorn att du i en frånluftsanläggning alltid är beroende av spetsel, i en ny bergvärmeanläggning kan du, och ska, dimensionera bort det behovet. Det är ju inte längre frågan om, utan när, det blir timdebitering på elen och det förändrar antagligen din kalkyl dramatiskt. Det är kanske inte orimligt att utgå från att det genomsnittliga priset på el blir 300-400% högre vid de tidpunkter på året då spetsel behövs jämfört med resterande delar av året? Kalkylera på lite olika scenarion och se var break-even hamnar och försök sedan värdera dess rimlighet.
 
kontorsråttan
Bra input. får räkna på en 30 årig drifttid & se.
Har lite svårt att i rent kassaflöde räkna hem bergvärme, får kanske räkna på att bygga pannrum & använda ved om elpriset blir 3-400% högre,

Kan man inte sabba ett borrhål? Hörde om en vän till en vän till en vän som "tog för mycket ur hålet" och det frös, som vanligt med viskleken vet man inte mer än att det är värt att kolla upp.

1:a hands info fick jag dock av en arbetskollega som kör en FLVP frän ConfortZone utan spetsel men med vedkamin som får jobba under -10 grader, Skulle vara en av de effektivaste (och bullrigaste) på marknaden.

Solfångare, är det något man kan köra tillsammans med FLVP?
Med bergvärme har jag läst att det är en lämplig kombo, att fylla hålet med värme på sommaren & hämta på vintern.
Men FLV & sol är ju som effektivast under samma tidsperiod, eller hur skal man se på saken?

Åter igen ett stort tack till alla på forumet för att ni delar med er av er erfarenhet.
 
Redigerat:
Roligt att se en tråd om tänkbara besparingar med tänkvärda inlägg. Jag läser i ett inlägg "Allt hänger på kWh/år i besparing...".
Hur har man här kommit fram till de olika besparingarna? Är dessa antagande baserade på erfarenhet? Hur pass säkra är dessa?
Förslag: Vore det inte bra att räkna ut husets bruttoenergibehov först och därefter räkna ut "effekten" av de olika alternativen? Husets effektbehov och VPn:s avgivna effekt och värmefaktor vid olika temperaturer har ju stor betydelse för besparingen.
Och därefter jämföra de olika alternativen ekonomiskt.
Det alternativet som blir billigast år 1 blir sannolikt det fördelaktigaste:) (om inte något annat alternativ har betydligt längre livslängd och kalkylräntan är låg samt förväntad energiprisökning är hög).
 
kontorsråttan
Energiberäknaren skrev:
...
Förslag: Vore det inte bra att räkna ut husets bruttoenergibehov först och därefter räkna ut "effekten" av de olika alternativen? Husets effektbehov och VPn:s avgivna effekt och värmefaktor vid olika temperaturer har ju stor betydelse för besparingen.
Och därefter jämföra de olika alternativen ekonomiskt....
Ja det vore väldigt bra att få det gjort!
Är det något jag kan/bör göra själv eller är det en (oberoende) tjänst man kan/skall köpa?

Jag får surfa på detta, efter påskmiddagen om det finns någon ork kvar.

Tack åter igen till alla på forumet för att ni delar med er av er erfarenhet.
 
3-400% dyrare elpris lär vi nog bara se när det är kallt ute(just för att vårt energibehov är som störst då), i allafall i närtid. I övrigt så verkar progonosen vara ungefär 1 kr/kwh de närmsta 2-3 åren.

Nja, sabba ett borrhål kan du inte, Men genom att ta ut för mycket energi (=feldimensionerad anläggning) så kan du precis som du hört få det att frysa. Dock så tinar det upp med tiden.

ComfortZone är den frånluftsvärmepump som ger mest effekt (därav att din kollega inte behöver elda förrän vid -10). Om du ska hålla kvar vid FLVP så är det nog ett bra alternativ.

Solvärme är idag svårt att ekonomiskt räkna hem, det är andra faktorer som ofta gör att folk väljer att installera dessa (bekvämlighet och miljö).

Sk. återladdning av borrhålet mha. solvärme är mer ett säljargument än fakta när det gäller nyinstallationer. I en anläggning där hålet är för grunt så kan det vara en idé dock för att undvika att hålet fryser. Men i en anläggning som har tillräckligt djupt hål så ökar inte pumpens effektivitet mer än på marginalen (den värme som leds ned leds ju också bort i berget. Det krävs betydligt mer energi än vad ett par solfångare kan åstadkomma för att värma berget...)

Du kan komma fram till husets effektbehov vid olika yttertemperaturer genom en kalkylator på http://www.frico.se med bra precision. Utifrån de värderna kan du räkna fram husets energibehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.