2007 anlitade jag ett VVS-företag för diverse moderniseringsarbete i fritidshusets badrum. Allt var frid och fröjd sånär som på att spolvattenpåfyllning till WC-stolen efter ett par år började gå allt långsammare. Provade allt en lekman kan göra för att få fart på vattentillförseln. 2011 var det helt stopp. Det blev ett akut läge och tillkallad VVS-are (från ett annat företag) kunde efter grundlig felsökning konstatera att felaktigt materialval gjorts i en T-koppling, se bild. Galvanisk korrosion hade gjort att vattenflödet successivt hade täppts till av rosttillväxt under de gångna 4 åren. Det felande VVS-företaget svarar inte på tilltal och det felfinnande VVS-företaget drar sig för att offentligt hänga ut sin lokale konkurrent. Vilken juridisk procedur skall jag följa för att få ersättning för återställningsarbetet och inte minst några års ”sveda och värk”?
T-koppling.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den "felande" VVS-firman är auktoriserade VVS-installatörer så borde de väl ha någon form av garanti på arbetet. Arbetet kan väl i det här fallet knappast betecknas som fackmannamässigt gjort. Tio år brukar gälla på vissa byggarbeten vet jag, men om det så även för VVS vet jag inte. Däremot tror jag det kan bli svårt att få ersättning för sveda och värk :)
 
Strikt formellt har du nog problem. Det felande företaget har vid en reklamation rätt att själv åtgärda felet. Nu vet jag inte om jag missuppfattat, men jag tolkar det som att det är nu efter att du fått felet avhjälpt som firman inte svarar?

Men hur satt den här kopplingen, satt det synligt ute i badrummet? elelr inbyggd i en vägg?

utseendet får mig att tro att den suttit dold i en vägg, och där får man inte ha sådana kopplingar överhuvudtaget.
 
OlovOst skrev:
Vilken juridisk procedur skall jag följa för att få ersättning för återställningsarbetet och inte minst några års ”sveda och värk”?
Mitt tips, ingen alls. Fråga dig själv om det verkligen är värt tid/kraft/pengar att bråka om detta. Strikt formellt kanske du kan ha några kronor att hämta men är det värt det?
 
Nej det har ju hempularen rätt i, nu verkar det andra VVS företaget gjort jobbet redan, då är det nog tyvärr kört.
 
När VVS2 tillkallades hade jag ingen aning om att det var ett problem som orsakats av VVS1. T-kopplingen fanns under badrummet, i krypgrunden. Jag tror inte heller på ersättning, vill bara bli klokare/visare. /OlovOst
 
Om du orkar så kan du väl alltid skriva ett kravbrev, lite lagom artigt utformat. Om det är en någorlunda seriös firma (sådana finns trots allt) så kanske ägaren skäms och ersätter dig för dina utlägg.

Om det nu inte var ägaren som utfört det...

Det är ju lite intressant, jag trodde faktiskt inte att det kunde gå fullt så snabbt med igenrostningen, det trodde nog inte rörpularen heller....
 
Kan den galvaniska igenrostningen ha påskyndats av att vattnet är järnhaltigt?
 
peternicklas
Ja. ni har hittat felet och fått det åtgårdat. Detta hade jag varit nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.