Jag planerar inreda tvättstuga med golvbrunn i vårt tidigare garage som nu bara är förråd. Golvet nu är 15 cm tjock oisolerad btg-platta på mark med kantbalk runt om - kan vara pålad (?). Garagegolvet ligger ca 20 cm lägre än bostadsgolvet. Hur ska jag göra överbyggnaden för att få samma nivå ? Jag tror jag kan klara golvbrunn och avlopp utan att bila i plattan. Vill förbereda för vattenburen golvvärme. Hur gör jag? Värmeisolering? Leca? Övergolv av betong? Plastmatta eller klinker?
 
Hej, kom igen! Finns det ingen som har något tips? Hur bygger jag upp golvet ca 20 cm ovanpå den oisolerade plattan på mark? Hur ska jag isolera? Och hur gör jag tätskikt? Jag ska ha både golvvärme och brunn. /gmo
 
Tja

det finns massa olika sätt du kan göra det på

1:specialgolv som byggs på små metalben och är ställbara (troligen en dålig ide på grund av priset=)

2:när du säger att du vill ha golv värme är det vatten buren eller el?

Jag skulle nog bygga på först en låg aluregel och sedan lägga byggplast (så det blir en luftspalt för plattan) sedan regla upp på alureglen med önskad höjd (alu eller trä) för då har plattan så den kan andas och reglarna och isoleringen som ligger på alureglen ligger säker för fukt underfrån. (tänk på att ha cc 30 mellan dom övre reglarna om du ska klinka)

hoppas detta ger dig några ideer och lycka till

/chali
 
10 cm cellplast, 8 cm betong armerad med nät, klinker. I betongen lägger du slangen för golvvärmen. Fuktsäkert, stabilt och bra.
 
Tack Bror för detta handfasta tips, som verkar enkelt ock bra. Men - vad sägs om 150 cellplast, 50 nätarmerad betong med värmerören i och ytskikt=tätskikt av helsvetsad plastmatta? Eller är 50 mm betong för tunt för värmerören? /gmo
 
Om det finns risk för fukt underifrån bör du inte ha plastmatta som ytskikt. Tejpa fast en kvm stor plast på golvet och låt den ligga en vecka, har det bilbats fukt under plasten så kommer det fukt underifrån.

50 mm betong är kanske i minsta laget, du skall ju även få till lutning mot golvbrunnen.
 
Från annan källa har jag hört att det inte ska vara något problem med fukt nerifrån betongplattan eftersom cellplasten är diffusionstät. Synpunkter på detta? /gmo
 
Cellplast är ej diffusionstät. "Fuktegenskaper: EPS är tätare än mineralull. Ånggenomsläppligheten för Styrolit är 0,6x10-6 m2/s."
 
Hej igen. Nu är vi inne på byggnadsfysik i den högre skolan. Visst, cellplasten är inte fullt difftät. Men den suger inte upp fukten som ev kommer från btg-plattan under. Som jag ser det bör golvvärmen göra att fuktvandringen går neråt, jämför med en yttervägg där fuktvandringen går från varmt till kallt. I detta fall blir då överbetongen torr och plastmattan fungerar som diffspärr för fukten uppifrån. Dessutom är väl inga av de valda materialen känsliga för ev fukt?? Vad tyx om mitt resonemang? Tacksam för ytterligare synpunkter. /gmo
 
En vanlig EPS isoleringsskiva är ej kapillärbrytande det är däremot typ dränisol, är osäker om 10 cm är tillräckligt för det ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.