Hej!

Vi håller på och renoverar ett gammalt hus som har stomme stående/spontade 2-tumsplank. Det jag inte förstår är hur vi ska göra nu med med ytterväggarna på insidan. Har försökt läsa på i de olika trådarna men inte fått någon riktig klarhet i detta. Utifrån sett ser väggen ut såhär:

Falsad stående panel med alkrylatfärg spiktläkt/luftspalt 28x70
vindduk
tilläggsisolering stenull flexibatts 70
Masonit
Spont
Lättare glasullsmatta?
2 tums plank

Idag är det någon form av luftspalt på insidan av plankväggen och på den sitter spont och sedan tretex.

Min initiala tanke var att jag skulle riva bort all spont och sedan regla upp 2 x 45 direkt mot plankväggen med isolering mellan facken för att kunna sätta ångspärr mot 45an närmast plankväggen och yttre 45 skulle då bli installationsskikt, samt att jag får en plan yta att fästa skivorna i.

Efter att ha läst runt lite verkar det som att folk verkar vara lite delade uppfattning om det där med ångapärr och att det verkar omöjligt att få det riktigt tätt så tar gärna emot alt. förslag!

Mvh
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag förstår inte riktigt din beskrivning av väggsektionen. Vad menar du med spont? Finns all isolering på utsidan? Är det tilläggsisolerat i flera omgångar? Hur stor är den sammanlagda isoleringen? Uppgift om byggår är alltid en bra fingervisning till byggnadssätt. Från början har väggen ganska säkert bestått av: utvändig panel, vindpapp (asfaltpapp), 2 tums plank och (sannolikt) treetex på listverk. Ganska vanligt var det annars att plankstommens insida var klädd med spräckpanel, rörning och puts, men om ditt hus är byggt på 40-talet är nog treetexen original. Hur du på lämpligaste sätt går vidare beror på hur väggsektionen ser ut idag.
 
  • Gilla
Sascchhh
  • Laddar…
Hej och tusen tack för svar!

Huset är byggt kring 1950.
Lättast är nog om jag lägger upp en bild. :)
På bilden ser du egentligen hela väggkonstruktionen.
Utanpå den yttre sponten så har vi fått hjälp att tilläggsisolera med stenull 70 cm med ny fasad och fönster. Så det är ju egentligen den enda isoleringen som finns idag.
Bilden är tagen från ett fönster som är utflyttat till fasadlivet.
 
  • Väggkonstruktion från 1950-talshus med synlig yttre spont, stenullisolering och utflyttat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.