Hej!

Efter att jag läst MattiasS tråd om sitt badrum börjar jag tvivla lite på mina planer...

Jag ska inom kort påbörja en totalrenovering av min toalett/duschrum...

Huset har idag ett betongvalv som det står en träregelstomme på. På detta är det golvplank spikade.

Jag hade tänkt riva golvet samt regelverk och bygga ett nytt lägre regelverk med cc 30. På reglarna så skall vattenburen golvvärme monteras på glespanel. På detta tänkte jag sedan lägga dubbla lager med skruvad och limmad golvgips som jag sedan lägger klinker på.

I duschen kommer regelverket byggas ytterligare lite lägre så att dubbelgipset i duschen hamnar på en lägre nivå en det övriga rummet. I den "balja" som uppstår så spacklar jag sedan ett fall mot golvbrunnen.

Är detta en fungerande lösning? OBS! jag ska inte ställa en stridsvagn i rummet? ;D

/Jonas
 
JohanS skrev:
Är det inte bättre att ta bort träreglarna och bygga direkt på betongvalvet? Betong är ett utmärkt underlag för klinkergolv.
kanske lite tråkigt att ha badrumskolvet 20cm lägre.

det borde gå att lägga frigolit & sen gjuta en ny skorpa som man sedan lägger klinkers på.
 
yepp.. borde gå.. sen i dush hörnan kan man ju ta tunnare figolit.. Finns Cellplast som det går att gjuta på.. Spåntad typ.. lilla aktig..
 
Ett tips kanske: Fyll på bef. betongbjälklag med cementbunden Leca. Det är lätt och billigt.
 
En sak till: om du har brådis kan du binda Lecan med flytspackel. Du tjänar lite tid med torskar några kronor pga flytspacklet är bra mycket dyrare än finbetong. Men av erfarenhet vet jag att man kan blanda flytspacklet väligt löst och att det går åt förvånansvärt lite för att binda Lecan. Det hela beror givetvis på vilka ytor vi talar om.
 
Funkar det att köra med leca-blandning även till att gjuta fast en golvbrunn i ett badrum som skall kaklas?

Hur mycket lacakulor törs man blanda i utan att hållfastheten äventyras?
 
Jag känner en badrumsbyggare som alltid fyller med Leca och flytspackel. I mitt fall användes till 3 kvm 240 liter Leca och kanske tre-fyra säckar fiberarmerat flytspackel! Flytspacklet blandades löst och hälls ut med en vattenkanna. Golvbrunn funkar utmärkt. Runt golvbrunnar och andra rör häller man lite mer flytspackel. Grejen är dock att detta bara är utfyllnad. När man gjort detta ligger såklart en del Lecakulor halvt ovanför spacklet - dom flyter liksom upp i smeten. Dessa hackar man sedan av med en spackelspade. Därefter finspacklar man en bättre yta - med finspackel eller mer flytspackel. Golvet blir grymt stumt.
 
Finns säckar med Lecakulor på byggvaruhusen eller vart köper man dessa?
 
Hej

Det finns på byggvaruhusen. Jag använde själv 12-22 mm storlek (det finns mindre också).

Om man vill kosta på sig så gör EPS Cement eller vad dom nu heter en färdig blandning som man blandar men en exakt mängd vatten (ca 6 liter). Då blir blandningen helt rätt och allt vatten binds i processen vilket gör att man snabbt kan bygga in allt utan risk för fuktskador.

Jag körde dock med Leca plus vanlig finbetong.


/ PJ
 
Leca finns i säck i olika storlekar - största säcken är på 80 liter tror jag.
 
Har ni koll på vad Lecasäckarna kostar på ett ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.