Hej! Vi är ett par som snart flyttar in i ett litet hus. Vi kommer då stå utan kök. Vår budget är begränsad, och vi älskar återbruk, så har då fått upp ögonen för att köpa begagnat komplett kök. Gärna från 30-50tal, men inget måste. Jag förstår att det kan innebära lite problem när de oftast är platsbyggda.
Vi kommer behöva hjälp med både nedmontering och montering.

Nu söker vi råd från ni kunniga och erfarna:

- Hur mycket ska vi räkna med att det kostar att få hjälp med ned och uppmontering?
- är det inklusive avstängning av el/vatten?
- förutom mått, är det någon fallgrop vi skall akta oss för?

Vi förstår att rese/fraktkostnader såklart tillkommer.

Tack på förhand!
 
Gissar att det blir billigare att köpa ett basic Ikea kök, än att anlita hantverkare att först montera ner ett kök hos någon för att sedan köra det hem till er och där bygga upp köket.

Tror ni får sikta in er på att göra arbetet själva om det ska bli ekonomi i det hela.
 
  • Gilla
Addehusägare och 8 till
  • Laddar…
Addehusägare Addehusägare skrev:
Hej! Vi är ett par som snart flyttar in i ett litet hus. Vi kommer då stå utan kök. Vår budget är begränsad, och vi älskar återbruk, så har då fått upp ögonen för att köpa begagnat komplett kök. Gärna från 30-50tal, men inget måste. Jag förstår att det kan innebära lite problem när de oftast är platsbyggda.
Vi kommer behöva hjälp med både nedmontering och montering.

Nu söker vi råd från ni kunniga och erfarna:

- Hur mycket ska vi räkna med att det kostar att få hjälp med ned och uppmontering?
- är det inklusive avstängning av el/vatten?
- förutom mått, är det någon fallgrop vi skall akta oss för?

Vi förstår att rese/fraktkostnader såklart tillkommer.

Tack på förhand!
Om ni inte ska varken ta ner eller sätta upp det gamla köket så är det trista svaret att det nog är billigare att köpa ett nytt Ikea.
Sätta in ett sådant kök behöver man inte någon större erfarenhet, alla har vi väl skruvat Ikea möbler.
Äldre platsbyggda kök är ofta spikade med rätt så grova spikar och gjort för att det ska sitta fast, på gott och ont:)
Är ju också så att dagens kök är ju betydligt högre än gårdagens, ju äldre ju lägre.
Bra att tänka på om man är lite längre.
 
  • Gilla
Addehusägare och 2 till
  • Laddar…
D
Hej! Inget bra svar på dina frågor, men ett par tankar att dela i vilket fall.

Arbete är dyrt. Spånskivekök är billiga. Är tanken med återbruk att minska kostnaden så överväg t.ex. IKEA istället, med enkla och/eller begagnade vitvaror.

Lycka till!
 
  • Gilla
Addehusägare och 2 till
  • Laddar…
Många som byter till nytt kök skänker bort, eller säljer till minimal summa, det gamla köket på blocket mot att köparen monterar ner det. Många hjälper gärna till med nedmontering.
Kan vara alla möjliga årgångar och med eller utan vitvaror.

Men, som tidigare skribenter poängterat, låg kostnad innebär att ni gör det mesta jobbet själva.
 
  • Gilla
Addehusägare och 1 till
  • Laddar…
Jag la en bevakning på Blocket. Jag hittade ett supercoolt kök från tidigt 1970-tal. De som skänkte bort det hade monterat ned köket så det var bara att hämta. Det jag får bygga själv är sockel, men då köket var platsbyggt kan jag lova att det var rejäla grejer.

Först tänkte jag måla om det, men nu känner jag att jag älskar det. Rustik kök, träbjälkar, blommiga tapeter, orange skåpsluckor, fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ikro och 3 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Gissar att det blir billigare att köpa ett basic Ikea kök, än att anlita hantverkare att först montera ner ett kök hos någon för att sedan köra det hem till er och där bygga upp köket.

Tror ni får sikta in er på att göra arbetet själva om det ska bli ekonomi i det hela.
Tack. Jag var kanske inte helt tydlig - ja vi har ej råd med ett specialbeställt kök, men hellre ett fint återanvänt orginalkök än att spara några tusen och ta ikeas billigaste. Vår budget ligger runt 100-150k för medelstort/litet kök, inkl begagnade vitvaror. Är det orimligt ifall själva köket inte kostar mer än 15k?
 
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Jag la en bevakning på Blocket. Jag hittade ett supercoolt kök från tidigt 1970-tal. De som skänkte bort det hade monterat ned köket så det var bara att hämta. Det jag får bygga själv är sockel, men då köket var platsbyggt kan jag lova att det var rejäla grejer.

Först tänkte jag måla om det, men nu känner jag att jag älskar det. [bild]
Ja men riktigt schysst ju, skulle inte måla om! 😊
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
M magost77 skrev:
Många som byter till nytt kök skänker bort, eller säljer till minimal summa, det gamla köket på blocket mot att köparen monterar ner det. Många hjälper gärna till med nedmontering.
Kan vara alla möjliga årgångar och med eller utan vitvaror.

Men, som tidigare skribenter poängterat, låg kostnad innebär att ni gör det mesta jobbet själva.
Tack, ska hålla ögonen extra på redan nedmonterade kök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.