Hej,
Jag skulle ersätta ett trasigt styrdon (Uponor Styrdon WGF med mörkblå hatt) i vår WGF-fördelning men det har ersatts av Uponor Vario B med matt ljusblå färg. Problemet var att en sektion blev alldeles för varm men efter installationen av ersättningsdonet är det fortfarande för varmt.
Fördelningen Uponor styrdon med blå hatt på WGF-fördelare med mässingsventiler och vita etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag provar gamla och nya styrdonen med hjälp av en ventilöverdel för WGF fördelare så ser jag att det nya donet inte riktigt förmår att stänga ventilen, se bilderna.
Gamla med ventilläge stängd Ett Uponor styrdon med blå hatt och grå kropp monterat på en ventil med mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har öppnat 2,9 mm, se spalten mellan gummi och mässing.
Jämför med ventilläge öppen Uponor Vario B styrdon med ljusblå hatt monterat på en ventilöverdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utan spalt.
Nya styrdonet i ventilläge stängd Närvarande bild visar ett nytt blått Uponor styrdon med spalt mellan svart gummipackning och gyllene mässingsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har en spalt på bara 0,7 mm och ventilen är fortfarande öppen. Den är 2,2 mm mindre än gamla donet och minst någon millimeter för liten för att nätt och jämnt stänga ventilen.
Vad gör jag för fel eller har jag fått fel styrdon? Varenda återförsäljare på nätet och även en lokalt anger samma ersättare men jag får den inte att fungera.
Tacksam för all hjälp.
 
rimligen borde väl ventilen stänga med den utskjuten?
 
Den gamla stänger men inte den nya. När jag mäter på ventilen i fördelningen så sticker piggen upp 3,0 mm obelastad och när jag trycker ner den tills ventilen bottnar=stängd så är den 1,3 mm. D v s det krävs att styrdonet trycker ned 1,7 mm vilket det nya inte gör.
 
X bernor46 skrev:
Hej,
Jag skulle ersätta ett trasigt styrdon (Uponor Styrdon WGF med mörkblå hatt) i vår WGF-fördelning men det har ersatts av Uponor Vario B med matt ljusblå färg. Problemet var att en sektion blev alldeles för varm men efter installationen av ersättningsdonet är det fortfarande för varmt.
Fördelningen [bild]
När jag provar gamla och nya styrdonen med hjälp av en ventilöverdel för WGF fördelare så ser jag att det nya donet inte riktigt förmår att stänga ventilen, se bilderna.
Gamla med ventilläge stängd [bild] har öppnat 2,9 mm, se spalten mellan gummi och mässing.
Jämför med ventilläge öppen [bild] utan spalt.
Nya styrdonet i ventilläge stängd [bild] har en spalt på bara 0,7 mm och ventilen är fortfarande öppen. Den är 2,2 mm mindre än gamla donet och minst någon millimeter för liten för att nätt och jämnt stänga ventilen.
Vad gör jag för fel eller har jag fått fel styrdon? Varenda återförsäljare på nätet och även en lokalt anger samma ersättare men jag får den inte att fungera.
Tacksam för all hjälp.
Ring till Uponor skulle jag rekommendera. Du kan prata direkt med teknikern.
 
Hej, Undrar hur det gick med detta? Har samma problem, nya styrdonen når inte ner och stänger inte.
 
Hej, nej det gick inte alls.
Jag köpte via nätet och handläggaren på firman förstod inte vad det handlade om (eller ville inte förstå) och han (säger att han) kontaktade Uponor för att få råd. Det gick flera vändor fram o tillbaka och slutade med följande replik som handläggaren påstår kommer från Uponor: "...man kan inte jämföra två ställdon." Dvs det gamla med blå hatt och den sk ersättaren.
Det tolkade jag som att inga argument i världen skulle få dem att erkänna att ersättaren inte passar så gav jag upp.
Jag bor i Västerås där Uponor finns så jag tänker besöka dem när det blir möjligt, kanske i mars-april.
 
Hej igen,
Jag såg just på www.uponor.se:
"Uponor Vario B Styrdon 24V 1W
RSK nr 2987938, Uponor nr 1090264)
(Utgår: Uponor Vario B Styrdon WGF, RSK nr 5398252, Uponor nr 1007249)"
1090264 är just det don som jag köpte och som inte stänger. Poletten har kanske fallit ner ...
 
PS
Kolla den lilla piggen i mellanstycket.
Uponor termoelement med fokus på den lilla röda piggen på mellanstycket.
 
Nej det där är inte rätt. Den med piggen är med utvändig gänga på adaptern. Vad jag förstår så finns det 4 varianter. Den som ersätter den gamla (RSK5398252 1007249) är just RSK2987938.

Se här:
https://www.uponor.se/vvs/foretaget/nyheter/artiklar/201803se-styrdon-leverantorsbyte

Men konstruktionen på denna ersättaren gör att det fattas ca 2mm för att den ska kunna stänga.
Har tillfälligt löst det genom att lägga en liten mutter på ventilens pigg.
 
Tror det har löst sig för mig. Det verkar som att dessa styrdon trots allt inte levereras helt stängda. Jag antog att de var stängda som nya då de ju inte är spänningssatta. Men det visade sig att när jag körde igång dem och cyklade en gång med fullt på sen helt av, ja då gick styrdonen helt ner och stängde som de ska. Det finns bilder i förpackningen som visar att om styrdonet är helt nere så är det fel. Man blir ju inte klok på detta. Hur som helst, jag har 4st av dessa nya styrdon och alla fungerar likadant, efter 1 cykling så stänger de helt.
Ny, lätt öppen, blå Uponor-styrdon med tillhörande grön adapter och ledningskabel
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt oanvänt styrdon, ser aningen öppet ut.

Nytt oanvänt styrdon, delvis öppet, med synlig adapter och ihoprullad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I botten kan man se att den inte är i nivå där adaptern bottnar, och således inte stänger helt.

Ett nytt, något öppet Uponor-styrdon monterat på ett värmerör, bredvid andra stängda styrdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att styrdonet cyklats en gång så stänger det helt.
 
Hej jag har samma ställdon och samma fördelaren, men jag har det svårt att få donen fastna. Verkar som att det är fel gänga. Uppskattar ditt svar

H hwila skrev:
Tror det har löst sig för mig. Det verkar som att dessa styrdon trots allt inte levereras helt stängda. Jag antog att de var stängda som nya då de ju inte är spänningssatta. Men det visade sig att när jag körde igång dem och cyklade en gång med fullt på sen helt av, ja då gick styrdonen helt ner och stängde som de ska. Det finns bilder i förpackningen som visar att om styrdonet är helt nere så är det fel. Man blir ju inte klok på detta. Hur som helst, jag har 4st av dessa nya styrdon och alla fungerar likadant, efter 1 cykling så stänger de helt.
[bild]
Nytt oanvänt styrdon, ser aningen öppet ut.

[bild]
I botten kan man se att den inte är i nivå där adaptern bottnar, och således inte stänger helt.

[bild]
Efter att styrdonet cyklats en gång så stänger det helt.
 
W Wael88 skrev:
Hej jag har samma ställdon och samma fördelaren, men jag har det svårt att få donen fastna. Verkar som att det är fel gänga. Uppskattar ditt svar
Hej, det finns olika varianter med olika adaptrar. Om adaptern passar på fördelaren, (den gröna delen i mitt fall), så ska det bara vara att skruva dit adaptern först sen klickar man på ställdonet. Om det är svårt att trycka dit det så kan du kolla om piggen i mitten (ventilen) fjädrar och går att trycka in. Du kan också prova att cykla donet så att det är helt öppet innan du klickar dit det.
 
  • Gilla
Wael88
  • Laddar…
Jag vill verkligen tacka dig för ditt svar. Jag såg i bilden att det sitter en grön adapter och kag har beställt en sån adapter så får vi se när den kommer hoppas att den funka[
QUOTE="hwila, post: 4933881, member: 557"]Hej, det finns olika varianter med olika adaptrar. Om adaptern passar på fördelaren, (den gröna delen i mitt fall), så ska det bara vara att skruva dit adaptern först sen klickar man på ställdonet. Om det är svårt att trycka dit det så kan du kolla om piggen i mitten (ventilen) fjädrar och går att trycka in. Du kan också prova att cykla donet så att det är helt öppet innan du klickar dit det.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.