Vilka är fördelarna/nackdelarna på de två systemen. De är ju väldig olika i priset dvs väggdosan är betydlig dyrare. Tänkte använda RIR (Rör i Rör) men jag hittar ingen hänvisning någonstans angående denna frågan.

Har någon erfarenhet med dessa system? Tack för hjälp!
 
För egen del använde jag väggdosan på alla ställen utom ett, och detta på grund av att jag har betongväggar, och fixturen fick då för stort inbyggnadsdjup.

Fixturen är enklare att jobba med, väggdosan kräver ju att man monterar en vinkelkoppling och det kan vara lite pilligt att få den i bra vinkel ut från väggen.

En nackdel till med väggdosan är att man måste använda Wirsbos täckbrickor, eftersom dosan har så stor diameter (54 mm).

Dock har det fungerat utan problem, när väl allt är på plats.
 
Har väl samma "problem" som dig.

Om det kan vara något ljus i mörkret så har jag förstått det jag läst och hört både här och annorstädes - att det spelar ingen roll vilken du använder. Det är bara att besluta sig för en sort och köra på den. Man lär sig ju hur det funkar allt eftersom man bygger på.

Som Bergling skriver så kan det finnas fördelar med dosa när man ska gjuta. Men är det regelvägg bakom så är det hugget som stucket. "Var man är salig i sin tro" brukar man ju säga, dvs det spelar ingen roll.

Jag står precis i begrepp att beställa väggfixtur 25 och fästskenor till vårt dass som jag håller på att helrenovera. Via vvsboden samt slang RiR och lite annat från Rinkaby. Rinkaby säljer nämligen inte väggfixturen via sin hemsida av någon märklig anledning. Jag tycker nämligen det ser lättare ut helt enkelt med denna.

Som sagt....det är nästa som att välja kvällstidning som i Gösta Ekmans och Tage Danielssons oförglömerliga sketch Aftonbladet eller Expressen. http://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400 :D
 
Tack för era svar , jag kör nu på fixaturen eftersom båda alternativ verka fungera lika bra och priset är ett tungt argument om man skall ha många (14 st i mitt fall)
 
Snailman
Nåt som kan påverka utbytbarheten är att LK skriver att man rekommenderar max 4 böjar från fördelare till tappställe, och högst 2 får understiga en radie av 100mm för att det ska gå att byta ut röret i efterhand

så av detta drar jag slutsatsen att den billiga väggbockfixturen 25 kan göra att man inte kan byta ut ledningen om det är för många krökar på resten av ledningen , men att man kan klara det med den dyrare väggdosan då man då kan räkna bort en krök per väggdosa...

Detta är mina egna spekulationer alltså;)
 
Det ska inte vara några bekymmer att byta rör pga fixturen, den är ju i ena änden, så där kan ju hjälpredan stå och mata på om det skulle behövas,
Hittills har jag klarat att byta rör utan hjälpreda som skjuter på..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.