Har tre T-169 som ör ca 5 är gamla. Inom loppet av några månader har nu alla samma fel. Det är en gradvis försämring av displayen tills den är helt oläsbar. Skulle gissa ungefär 2 veckor från första symtom till helt obrukbar. Uponor har inte återkommit när jag frågat vad det kan bero på. Fler som har detta problem?


Med min erfarenhet kan jag bara avråda från att köpa dessa. Särskilt också sen nypriset höjts med ungefär det dubbla sen jag köpte mina!
 
  • Vit termostat på kakelvägg visar 29 grader, märkt med "Uponor".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat på vägg visar 20.7°C, rumstemperatur, från företaget Uponor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kort fråga, sitter det ett batteri i termostaten eller är det 4 trådar kopplade i dom.
Kollade nu att dom är trådlösa och då sitter det ett batteri i dom, häller nog ca 3 år kanske. Det är säkert ett litet platt, kanske det heter CR XXX någonting och finns på billiga varuhusen.
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En kort fråga, sitter det ett batteri i termostaten eller är det 4 trådar kopplade i dom.
Kollade nu att dom är trådlösa och då sitter det ett batteri i dom, häller nog ca 3 år kanske. Det är säkert ett litet platt, kanske det heter CR XXX någonting och finns på billiga varuhusen.
bra observerat!

En "styggelse" nu när brytare och annat börjar bli batteridrivet. Batterierna håller så länge att man tar det för givet och sen blir det som tv-fjhärren att man blir sur när den inte fungerar...... Men bara behöver ny energi i livet.
 
J jonaserik skrev:
En kort fråga, sitter det ett batteri i termostaten eller är det 4 trådar kopplade i dom.
Kollade nu att dom är trådlösa och då sitter det ett batteri i dom, häller nog ca 3 år kanske. Det är säkert ett litet platt, kanske det heter CR XXX någonting och finns på billiga varuhusen.
Jodå, batteridrivna med CR2032 har jag för mig de heter. Det första jag testade at byta ut men gör ingen skillnad tyvärr
 
Kanske du måste nollställa termostaten vid batteribyte, den vart ju helt död utan och tappade alla inställningar
 
J jonaserik skrev:
Kanske du måste nollställa termostaten vid batteribyte, den vart ju helt död utan och tappade alla inställningar
[media]
Tyvärr ger det noll effekt 😒 displayerna är fastfrusna
 
OK då är nog min info om detta uttömd, kanske någon annan på forumet kan komma in och säga något. Ha lite is i magen så kanske. Har själv GV, och ingen elektronik, utan strypt in allt för ca 20år sen och inte rört något sen dess.
 
Ja nu vill jag överge dessa styrdon för att manuellt styra det hela.. men har ju gjort mig av med de manuella vreden när jag bytte till ”automagi”… om styrdonen plockas av - är ventilen helt öppen eller helt stängd då?
 
M mefi skrev:
Ja nu vill jag överge dessa styrdon för att manuellt styra det hela.. men har ju gjort mig av med de manuella vreden när jag bytte till ”automagi”… om styrdonen plockas av - är ventilen helt öppen eller helt stängd då?
Helt öppen när piggen är fri och uppe. Foto på dina fördelare är bra för att kunna se vad för hattar som behövs, även mäta över gängan, då det finns flera storlekar. När allt är öppet så ställs kurvan in för värmen och när det blir en bra värme någonstans och kanske för varmt i ett rum, skruvas hatten ner ett halvt varv, Tumregel är diff ca 4 - 5 C på ut/in en slinga.
 
J jonaserik skrev:
Helt öppen när piggen är fri och uppe. Foto på dina fördelare är bra för att kunna se vad för hattar som behövs, även mäta över gängan, då det finns flera storlekar. När allt är öppet så ställs kurvan in för värmen och när det blir en bra värme någonstans och kanske för varmt i ett rum, skruvas hatten ner ett halvt varv, Tumregel är diff ca 4 - 5 C på ut/in en slinga.
Tack, jag skulle inkomma med bilder i min andra tråd, men julen och annat kom emellan 😊. Nu kommer det!

Jag har en Vario Plus tror jag? Bara 3 slingor så hyfsat enkelt injusterat... Förre ägaren som installerade det hela och har hittills aldrig varit nöjd med värmen. En slinga ligger i ett rum med dåligt isolerad källardörr och där har jag svårt att få upp rimlig värme när det är så pass kallt som det är just nu. En annan slinga går i samma rum som fördelaren och en massa andra fjärrvärmerör går i så där behövs knappt golvvärmen alls.

Vill gärna få förklarat för mig också: detta ligger då i golvet i en urgrävd källare. Har förstått det som att man även sommartid bör ha lite värme i golvet för att förhindra fuktvandring från marken. Samtidigt behöver jag inte värma upp planet. Ska jag då behöva vrida upp/ner termostaten på blandaren varje säsongsskifte, eller hur gör ni andra?

Bilderna inte kanon, och min måttagning är inte i värdsklass 🙃 Men duger nog ändå!
 
  • Skenbild på en skjutmått som mäter ett rörsystem, etiketter och tekniska installationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelningsblock för golvvärme med röda och blå reglage, rör, etiketter och mätare mot betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J jonaserik skrev:
OK då är nog min info om detta uttömd, kanske någon annan på forumet kan komma in och säga något. Ha lite is i magen så kanske. Har själv GV, och ingen elektronik, utan strypt in allt för ca 20år sen och inte rört något sen dess.
Stänger du av GV sommartid eller ändrar du temperaturen på termostaten?

Jag tror jag testat det som testas kan och är ganska övertygad om att det helt enkelt är en bristfällig produkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.