Hej!

Jag har försökt få kläm på när man ska använda Uponors väggbockfixtur respektive dosa M7A? Det skiljer en del i pris mellan de två olika.

Nästa fråga är hur man ska avsluta Uponors 16mm pex i badrumsväggen, i flera andra trådar har det varit uppe om hur man ska följa säker vatten och inte blanda olika tillverkare, men hur övergår man från pex till koppar eller monterar ett blandarfäste med Uponors väggbockfixtur eller M7A?
 
Fixtur eller boxar en smaksak, dosa fungerar dock i 2” väggar, vilket fixturen inte gör. Blanda material syftar främst på kopplingar, dvs man kan inte ta en mutter från ett fabrikat och en kona ifrån ett annat. Delarna ska vara testade och godkända för varandra.
 
Du sätter blandaren på dosan, eller ja på ett fäste avsett för dosan
 
Krilleman
Kör du på M7A så köper du prylar ur uponors sortiment av anslutningskopplingar.
Uponors hemsida är en svårnavigerad djungel så jag länkar till rinkaby.
Köp koppling som passar ditt behov av blandare och genomföringar.

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-koppling-15r-inv/

Kör du på bockstöden så gehöver du köpa lösa delar för blandarfäste och väggbrickor där du kommer ut ur vägg.

Grundregeln här är att alltid hålla dig på samma tillverkare dolt i vägg. I ditt fall Uponor.

När du kommer ut ur vägg rekommenderar jag att du kör vidare med vatettes prylar med väggbrickor, ballofixer, blandarfästet osv.

Följ alltid monteringsanvisningarna!
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Kör du på M7A så köper du prylar ur uponors sortiment av anslutningskopplingar.
Uponors hemsida är en svårnavigerad djungel så jag länkar till rinkaby.
Köp koppling som passar ditt behov av blandare och genomföringar.

[länk]

Kör du på bockstöden så gehöver du köpa lösa delar för blandarfäste och väggbrickor där du kommer ut ur vägg.

Grundregeln här är att alltid hålla dig på samma tillverkare dolt i vägg. I ditt fall Uponor.

När du kommer ut ur vägg rekommenderar jag att du kör vidare med vatettes prylar med väggbrickor, ballofixer, blandarfästet osv.

Följ alltid monteringsanvisningarna!
Det var det jag var trodde, med bockstöden blir det svårt att hålla sig till uponor.

Jag antar att man med väggdosan endast sätter dit anslutningskopplingar med M26 gänga https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-koppling-m26x1-5/ och ansluter blandaren utan blandarfäste?
 
Krilleman
N NoOne2k skrev:
Jag antar att man med väggdosan endast sätter dit anslutningskopplingar med M26 gänga [länk] och ansluter blandaren utan blandarfäste?
Precis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.