Vet att man inte ska blanda leverantörer, men ibland har man inget val.

Har en LK UNI fördelare:
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag/
5859_1.jpg
och vill koppla på uponor (wirsbo) pexrör 15x2,5 på r15 avsticken
och pexrör 18x2,5 på r20 gängan.

Vad behöver jag till det? Gängan är konisk (conex?) och hade jag haft LK pex 16x2,2 hade jag använt mig av anslutningskoppling ax16
http://www.evbutiken.se/lk-anslutningskoppling-p-1841-c-904.aspx
4814373_531.jpg

Men vilken koppling passar när jag har wirsbo-rör?
En vanlig halvkoppling går ju inte då den ska täta mot slät ansats, och den här är ju konisk.

Tacksam för svar :)
 
LK har en adapter för att få slät ansats i fördelares påstick.
Rinkaby 5347
Sen använder du en vanlig PEX halvkoppling, 7694

R20 gängan tror jag är plan redan så där borde halvkoppling 7697 funka.

Har inte R20 gängan plan ansats kan du dra dit en 3581, men glöm då inte stödhylsa i PEX röret.
 
Redigerat:
Det var det jag hoppades på då jag har ett gäng halvkopplingar liggandes. Blev dock lite brydd då jag läste följande om LK:s planadapter http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-planadapter-15/

"För montering på LK Fördelare UNI när avstängningsventiler föreskrivs. Adaptern ger plan yta för tätning mot ventilens lekande mutter."
5347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att det därför var special för LK:s avstängningsventiler, men då verkar det ju fungera allmänt för kopplingar som kräver slät ansats?

Bra isåfall.
 
Japp, jag har själv använt dom tillsammans med vanlig halvkoppling för 15x2.5 PEX
 
  • Gilla
gstv
  • Laddar…
Krilleman
Problemet vid läck med vattenskada som följd kan ju bli att ingen ersättning utbetalas... Tack vare att du blandat fabrikat!

Montageinstruktionen skall alltid följas!

Jag vill inte alls vara moralpolis här. Tvärt om tror jag det blir kalas-bra med planadaptern och halvkoppling till Wirsbo... Men poängterar bara det är inte rätt!

(dubbelmoral?!) :x

Inget illa menat, bara en upplysning!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Absolut, den risken är jag medveten om. Men ibland får man ta genvägar för att få saker gjort i rätt tid, till rätt kostnad.
Lever i nuet och tar kampen med försäkringsbolaget när vattenskadan uppstår :thumbdown:
 
Trådlyft!

Har precis det här problemet. Behöver ansluta 15x2.5mm PEX på en LK fördelare.

Fördelaren sitter i ett källarutrymme med betonggolv och golvbrunn. Skulle det bli läckage här så händer det inte mycket. Tror inte ens jag skulle göra försäkringsärende av det, men man vill ju ändå ha en fackmannamässig installation.

Vad säger expertisen? Är planadapter och en halvkoppling ett vettigt alternativ?
 
Med planadapter och halvkoppling löstes iaf problemet i en anhörigs hus och det har då stoppat ett par år nu. Det måste vara bästa kompromissen ifall man inte vill byta fördelare. Jag skulle inte ligga vaken på nätterna och oroa mig......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.