Jag sitter och tittar på golvvärmefördelare från Uponor och undrar lite vad skillnaden mellan WGF 1 och Pro 1 är.

WGF 1 ser mer robust ut på alla sätt tycker jag, men varför heter då den andra "Pro" som om den skulle vara bäst?

Jag lutar helt klart åt WGF 1, har någon åsikten att Pro 1 är bättre?
 
Med WGF använder du vanliga kopplingsset, PRO 1 kräver pressverktyg. Ska du göra ett helt hus kan det ju vara läget att köpa ett pressverktyg men annars är det ju bättre med WGF för då klarar man sig med en skiftnyckel......

Ev finns PRO med någon annan variant av koppling än Q&E (presskoppling) nu, men det har jag inte koll på.....
 
Jag håller på att kolla efter golvvärme-prylar nu och har även jag svårt att bestämma mig om det ska bli Uponor Pro 1 eller WGF 1. Det verkar inte stämma som MathiasS skrev att man måste ha pressverktyg till Pro:n. Den finns både med Q&E och Euro-Cone.. montering av Euro-Cone här.

Nån som räknat på vad som blir billigast?
 
Yepp det har hänt saker sedan jag monterade fördelare sist!
 
Pro 1 är väl i plast? Nja, nej säger jag. Jag valde WGF till mitt hus. Rejält, robust och bra. Tror inte priset skiljer sig så mycket åt.
 
Ja det lutar väl åt en WGF. Nån som har monterat den med slingorna kommande uppifrån? Funderar på att sätta den nere i pannrummet i källaren.
 
Jag har det så. Funkar utan problem.
Se bara till att spola igenom slingorna ordentligt så man vet att de är helt vattenfyllda. Kan även rekommendera att byta ut luftskruven på fördelaren mot en autoluftare.
Kan inte uttala mig om skillnaden mellan PRO och WGF.
 
Perfekt, det var det jag hoppades på. :)
Luftskruven är det den som sitter på ändstycket?
Kan det fungera att ha slingor ända upp till plan 2 från källaren också tro? Det är väl inte aktuellt närmaste åren som det känns nu, men man vet ju aldrig. Kanske bättre då att sätta en fördelare till där uppe...
 
Ja den är de
Jag hade tänkt att ha det så. Men iom att de går åt några meter för att komma upp och ned igen så blir kommer slingorna bli så korta. Minst jobb är ju att dra en matning, blir ju bara två slangar då och en fördelade där uppe.
 
Pro fördelaren är enkel att använda bara att gänga ihop sektionerna med en trappetsgänga och en oring som tätar, lätt att bygga på vid utbyggnad.Finns med gänga och expansionshylsa för gv slang, kör själv med expansions fördelare vid nybygnation då det är väldigt smidigt, finns ett elverktyg för detta och ett mekaniskt. Nackdelarna är väl att allt är i plast och en längre fördelare blir ganska snorig som en orm längs med.

mvh
 
Tack, det lutar nog åt att det blir en Pro 1 med Euro-cone nu... plockade ihop prylar för 8 slingor hos rinkabyrör och Pro 1 blev ca 1100kr billigare, om jag inte glömde nånting.

Tänkte isåfall köpa en modul med 4 nu och bygga på med 3 eller 4 slingor till senare så det kan ju vara bra också att det är enkelt att bygga ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.