I våras installerade en rörläggare men golvvärmefördelare hos mig (Uponor WGF 1) med 6 slingor.


Hittills har jag inte haft någon reglering på detta men nu börjar det bli dags att få till det, och då jag behöver trådlösa termostater så blir det Uponor DEM-systemet.


Av en slump tittade jag i anvbisningarna för fördelaren och ser att det där står att styrdonen ska sitta på framledningarna, men rörläggaren har i mitt fall satt de fasta strypningarna (som är relaterade till slingornas längder) på framledningen och då blir alltså regleringen på retureledningarna.


Spelar det någon roll? Ska rörläggaren byta plats på detta vid installation av styrdonen?
 
Det ska inte vara någon större skillnad. På Uponors PRO-fördelare sitter t.ex. styrdonen på returen.
Det är egentligen bara när det sitter flödesmätare på fördelaren som det är viktigt att de sitter rätt.
 
Men blir det någon skillnad alls?

angående flödesmätare, som tekniskt intresserad så skulle jag gärna vilja ha nån form av indikator för flödena både här och var så det här ger mig två nya frågor:
borde jag ha nån flödesmätare, i så fall var?
Varför påverkar styrdonens placering flödesmätaren? Styrdonen + den fixa strypningen som har med slinglängden att göra borde väl bli precis samma oavsett om de sitter på fram- eller returledning?
 
Reglermässigt blir det ingen skillnad. Instrypning motsvarar ett visst flöde och detta får man fram vid en beräkning.
Flödesmätare i detta fall (men även ventiler vid större installationer med högt tryck) är beroende av vilken riktning flödet har.
Och nej, flödesmätare är oftast överflödiga, definitivt om du använder Uponors DEM med autobalansering, då inga instrypningar ska göras, utan ventilerna lämnas fullt öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.