Har planerat att lägga några slingor vattenburen golvvärme (Uponor 20mm) i ett badrum på övervåning (gammalt bjälklag numera cc300). Isolerat bjälklaget och lagt på 22mm spån.

Nu till min fundering, hade tänkt lägga spårade skivor och värmeplåtar (som jag redan har och därmed gärna använder), härefter hade jag tänkt flyta på avjämningsmassa 20-40 mm för att bygga upp fal (efter att jag primat underlaget)l. Funkar detta eller? Uponor ser gärna att man lägger två skivor golspån/gips först över rören men det känns som att det snarare bygger luftspalt och skapar mer distans till värmekällan?

Överst ska det ju sedan på tätskikt och klinkers.

Känns som att fiberarmerad massa borde vara ett bra sätt att flyta på på rören men det kanske är galet.

Tacksam för hjälp/stöd med vad som är effektivast.

Det hela drivs av VP (vattenmantel på sommaren och ordinarie system på vintern)
 
Om du frångår tillverkarens monteringsanvisning friskriver du dom från ansvar.
Skulle något hända, tex att avjämningsmassan spricker pga temp.differans. kan det vara svårt att få ut pengar på försäkringen om arbetet inte är utfört enligt gällande branchregler.
 
hanson.... skrev:
Om du frångår tillverkarens monteringsanvisning friskriver du dom från ansvar.
Skulle något hända, tex att avjämningsmassan spricker pga temp.differans. kan det vara svårt att få ut pengar på försäkringen om arbetet inte är utfört enligt gällande branchregler.
Förvisso, men iom att alla "regler" och leverantörer alltid hänvisar till uttryck som "eller likvärdigt", "...följ direktiven från respektive tillverkare", så kan man aldrig vinna mot en försäkringsbolag, jag följer BKR etc. så det är inte problemet utan jag är mer ute efter en lösning som fungerar och som flera har prövat i närtid.

Dvs hur har andra lagt sin vattenburna golvvärme när den lagts ovanpå träbjälklag med värmeplåtar, vad är erfarenheterna?
 
Jag har noterat att många väljer elvärme i badrummet, och vattenburen golvvärme i övriga huset, för att kunna få klinkret lite varmt och gott även på sommaren, när golvvärmen i övriga huset i stort sett är avstängd..
En tanke bara...
 
Mäster skrev:
Jag har noterat att många väljer elvärme i badrummet, och vattenburen golvvärme i övriga huset, för att kunna få klinkret lite varmt och gott även på sommaren, när golvvärmen i övriga huset i stort sett är avstängd..
En tanke bara...
Men nu kör TS men mantelvatten på sommaren så han har det nog varmt om fötterna även på sommaren.

Protte
 
Kan hända att jag inte läser ordentligt jämt :surprised:
 
Det är risk att flytspackelkakan släpper från plåtarna, normalt änvänder man ej plåt ihop med flytspackel.

För övrigt är väl inte gips godkänt i våtrum längre...
 
Matss skrev:
Det är risk att flytspackelkakan släpper från plåtarna, normalt änvänder man ej plåt ihop med flytspackel.

För övrigt är väl inte gips godkänt i våtrum längre...
OK.

Om man skippar plåtarna då och använder spårade skivan som guide för slangarna och sedan primar, och flytar fast det hela med avjämningsspackel. Då får jag ju i princip samma lösning som att lägga rören i klämmor på golv och det är ju en lösning som brukar fungera. Dvs bort med plåtarna...
 
tobecon skrev:
OK.

Om man skippar plåtarna då och använder spårade skivan som guide för slangarna och sedan primar, och flytar fast det hela med avjämningsspackel. Då får jag ju i princip samma lösning som att lägga rören i klämmor på golv och det är ju en lösning som brukar fungera. Dvs bort med plåtarna...
Skillnaden är att du får betydligt mindre kontaktyta mellan slang och flyt => sämre värmeavgivning => krävs högre vattentemp. Men det kanske inte är kritiskt i ditt fall.
 
Matss skrev:
Skillnaden är att du får betydligt mindre kontaktyta mellan slang och flyt => sämre värmeavgivning => krävs högre vattentemp. Men det kanske inte är kritiskt i ditt fall.
Men hur bra kontaktyta blir det med rekommenderade plåtar och sedan två lager golvspån ovanför (översta lagret för att få fall sa Uponor?! !som dessutom inte är döda material vilket BKR rekommenderar)? Går ju inte att bygga fall med en spånskiva enbart va .

Blir väl att gå tillbaka till "ritbordet" och skippa plåta och spårad skiva och istället lägga rör i hållare ovanpå spån och flyta in det i en kaka, bra värmespridning och slipper problem med plåtar som riskerar att släppa.
 
Ett sätt att slippa flyta så tjockt (dyrt) är att fästa 12-slang med vanliga kabelklammer.
 
Matss skrev:
Ett sätt att slippa flyta så tjockt (dyrt) är att fästa 12-slang med vanliga kabelklammer.
Jo, det var ju tjockleken på allt över rören jag hade i åtanke när jag fick förslaget att gjuta kaka direkt ovanpå plåtarna och rören. Tycker det verkar mysko att inte avjämingen skulle bita på plåtarna och spånskivan, men vill de att man sätter en skiva till över rören och flyter på den så får det väl bli så...
 
Ser att detta är en gammal tråd, men här kommer lite uppdaterad information.
Uponor rekommenderar inte att man gjuter ovanpå 17-systemet längre. http://www.vvshandboken.se
http://www.vvshandboken.se/golvvarm...allation/t_InstalleraIGolvvarmespanskiva.html
Flytspacklar man direkt på plåtarna så löses de upp av flytspacklet. Gips är stenmaterial och leder värme bra. 38 grader är den dimensionerande temperaturen vid en utetemperatur på minus 20 grader.
12-rör monterade i rörhållarskena på en spånskiva är en klart bättre lösning idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.