På min golvvärmefördelare är gängan m30 x 1, och så sitter det en plastring

ring_188893465.jpg
Sedan "knäpper" man fast styrdonet (Beulco) på denna ring.


uponor_188894379.jpg
Nu undrar jag om jag kan använda Uponors styrdon på min anläggning?
Gängorna på Uponors är ju m28 x 1,5, men är det någon som vet om man "knäpper" fast även dessa? Eller finns det någon adapter man kan köpa så att det passar?
 
Uponors styrdon skruvar du på, förmodligen får du meka ihop en adapter själv om du får ihop det hela. Kör Beulco´s styrdon samma spänning som Uponors finns väl chansen att du ändå kan köra en Uponor central om det är det du är ute efter
 
Jag behöver nya styrdon. Hittar dessvärre in Beulco's styrdon någonstans.
 
Om bara Beulco tillverkar styrdonen fortfarande så kan du ju beställa på RSK-nr både hos sigro och byggbo.se
 
Jag fick tidigare tag på några styrdon av märket Wirsbo, dem såg precis ut som mina Beulco som jag hade. Men söker man på Wirsbo nu så ser dem precis ut som Uponor. Jag har hittat adapter m30-m28, så det jag funderar över är väl typ vilka är bäst? Ska man jaga rätt på styrdon som passar eller "uppgradera" med adaptrar?
För man undrar ju varför det ska vara så svårt att hitta styrdon som passar på det jag har.
 
...men adapter m28 till m30, vad ska du egentligen med den till? Du måste ju också fixa pinnen i mitten som styrdonet reglerar. Menar du att det finns sådan adaptrar?

Wirsbo och uponor är samma företag. Styrdonen jag köpte för 6-7 år sedan ser ut som på bilden, med gänga. Det var Wirsbo. Dom ligger förövrigt fortfarande i sin kartong, oanvända eftersom jag inte tycker mig behöva någon rumsreglering med styrdon.

Jag tycker du ska fundera på om du verkligen behöver någon rumsreglering - det är många som kör helt utan (med bara utegivare på värmepump (eller vad man nu har).
 
Ja, det finns med pinne i mitten. Om du gör en bildsök i google efter "adapter m30 m28" så ser du hur dem ser ut.
Jag är verkligen ingen värmeexpert, försöker bara få det att fungera som det är tänkt. Men om man ska köra utan styrdon, då antar jag att alla står fullt öppna? Och så styr värmepumpen temperaturen på vattnet eller? Hur funkar det?
Jag är rätt så less på dessa termostater och styrdon som inte funkar som dem ska.
 
Hur reglerar du värmen då MathiasS? Tar jag bort mina styrdon och låter det flöda fritt så blir det alldeles för varmt här, i alla i sovrummet. Eller har du så att du kan reglera manuellt?
 
Värmepumpen har en utegivare och baserat på den regleras framledningstemperatur i hela systemet. Därefter är flödet lite justerat per slinga på fördelarna för att sänka tempen i vissa rum.
 
Du kan väl ansluta en RG till värmepumpen så styr du på ute och inne med fullt flås i fördelaren
 
Krilleman
MathiasS metod är den lättaste, av många kallad "barfota-metoden"

Den går helt enkelt ut på, som redan skrivet, att utegivaren reglerar framledningstemperaturen efter en angiven kurva och du styr värmebehovet med injusteringsventilerna på respektive slinga. Denna process är inget man gör på en dag, snarare på två veckor för att få det bra. Mycket tålamod och finlir krävs! Det beror ju helt enkelt hur man är som person, vill man hålla på och pilla på systemet och ändra inomhustemperaturen hela tiden, så är remsgivare att föredra!
 
Sverkele skrev:
Jag behöver nya styrdon. Hittar dessvärre in Beulco's styrdon någonstans.
Energijägarna i Upplands Väsby. De har dem på hyllan och inte speciellt dyra är de heller.
 
Barfota-metoden låter mycket intressant. Robert, hur vet du att dem har såna hemma? Vet du vad dem kostar? Hittar inget på deras hemsida.
 
De har i lager. Köpte utbyggnad av fördelaren mm av dem i höst. Tror det var ca 300kr ink moms ställdonet kostade.
 
Finns det ingen "golvvärme/bergvärme for dummies"? Känner mig väldigt okunnig på detta område.. =(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.