Hej

Någon som byggt övervåningen och kopplat värmerören till spridarna i skåpet som kan berätta hur och vart ni anslutet ledningarna tar ni bort avluftningen och går på med en vinkel
 
  • Närbild av svart termostatände på radiator med vitt spridarskåp och synliga värmerör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som att du har en Uponor "Aqua Plus Fördelare"

Finns det plats att bygga på den mer med flera stick på fördelaren? Ta en bild på hela fördelarskåpet så får du nog fler svar!

[länk]
[länk][/
Så ser fördelaren ut
 
  • Svart plastvattenfilter anslutet till flera vita och blå rör under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har googlat men ej funnit en brygga av denna typen med 4 anslutningar byggledare jag hade kontakt med på Smålandsvillan hävdar att man skall gå på på sidan när avluftningsnippeln sitter dvs man tar bort den delen och går på där!
 
Krilleman
Ursäkta min otydlighet, det var ju glasklart för mig igår kväll! :rofl:

Du behöver köpa denna för att få ett till avstick på fördelaren, skruva loss proppen med luftskruv, dra dit denna artikel. Sen återmonterar du proppen igen på änden av fördelaren.

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-aqua-plus-fordelarmodul-ppm-1-1xg1-2-mt-c-c50mm/

På anslutningen som nu sticker nedåt behöver du denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-q-e-koppling-med-lopmutter-ppsu-16-g1-2-sn/

Ett Quick & Easy verktyg behöver du också. Finns både batteridrivna uppkragare, men även muskelvarianten :strong:

Men den verkar bara finnas i 16mm. Vilken dimension har du dragit fram? :thinking:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ursäkta min otydlighet, det var ju glasklart för mig igår kväll! :rofl:

Du behöver köpa denna för att få ett till avstick på fördelaren, skruva loss proppen med luftskruv, dra dit denna artikel. Sen återmonterar du proppen igen på änden av fördelaren.

[länk]

På anslutningen som nu sticker nedåt behöver du denna:
[länk]

Ett Quick & Easy verktyg behöver du också. Finns både batteridrivna uppkragare, men även muskelvarianten :strong:

Men den verkar bara finnas i 16mm. Vilken dimension har du dragit fram? :thinking:
Det är 16mm fördraget!

Dessa kopplingar hittade jag imorse i en påse :) undrade vad dom hörde hemma :)

Stort tack
 
O
Jag är inte säker på att jag fattar. TS har byggt till en övervåning och skall ha golvvärme där också. Om det bara rör sig om en slinga på övervåningen så förstår jag, men om det ett helt nytt våningsplan med flera slingor så känns det spontant som att då behöver man antingen en ny framledning eller att skarva på sig på samma framledning som matar den befintliga fördelaren. Delarna som länkats fattar jag däremot som en utökning av den befintliga fördelaren med ytterligare en slinga. Så hur är det: var frågan om att lägga till en ny slinga eller att lägga till en ny fördelare?
 
O Steamboy skrev:
Jag är inte säker på att jag fattar. TS har byggt till en övervåning och skall ha golvvärme där också. Om det bara rör sig om en slinga på övervåningen så förstår jag, men om det ett helt nytt våningsplan med flera slingor så känns det spontant som att då behöver man antingen en ny framledning eller att skarva på sig på samma framledning som matar den befintliga fördelaren. Delarna som länkats fattar jag däremot som en utökning av den befintliga fördelaren med ytterligare en slinga. Så hur är det: var frågan om att lägga till en ny slinga eller att lägga till en ny fördelare?
Nej det gäller radiatorerna på övre planet!
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Kapar in lite här i tråden.
Har en Smålandsvillan Nybro vinkelhus. Finns 2 par pex-slangar på övervåningen. Ett par som kommer upp ovanför köket och ett par som kommer upp på motsatta sidan ovanför det lilla sovrummet.
Skall ha totalt 6 radiatorer på övervåningen. Hur skall man koppla dem. Är det 2 fördelarskåp, en för varje par och göra två slingor?
Hur vet man vilken som är tillopp och retur?

//Micke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.