Har fått Uponor Combipex Rör i rör dragen i vägg i badrummet. På ett par ställen har skyddsröret gått sönder när de drogs genom stålreglarna. Rörisen tyckte att jag skulle tejpa hålen med eltejp, men jag tror nog jag vill byta ut skyddsröret.

Det enda skyddsrör jag kan få tag på nu är av fabrikatet LK. Kan jag byta ut uponor skyddsröret mot LKs för att få det tätt eller kommer jag då kunna få andra problem?

Tänker rent materialtekniskt kan det väl inte vara något problem, det är väl samma material i rören eller kan man riskera ngn oönskad reaktion mellan materialen?

Passar LKs skyddsrör i Uponors väggbockfixtur?

Rent regelmässigt Att blanda rör och skyddsrör från olika tillverkare?
 
Krilleman
Hur din rörkrökare kan rekommendera att laga skyddsröret med eltape kan jag inte förstå. Skyddsröret ska vara oskadat hela vägen! För om du får någon skada på slangen så ska vattnet titta fram på rätt ställe, inte i väggen. Så du gör helt rätt i att byta.

Och på frågan om LK:s skyddsrör passar så är frågan ja. Båda är 25/20 och detta skyddsrör har ju ingen betydelse för själva mediaröret.

Men om du vill följa regelverket till fullo så ska du använda Uponors skyddsrör!
 
Problemet jag nu stöter på är att LK:s skyddsrör inte går att trä igenom Uponors väggbockfixtur. Jag får in röret halvvägs genom den fasta delen av fixturen men sen är det tvärstopp. Får nog försöka få tag på Uponors tomma skyddsrör imorgon.
 
Nu har jag tröttnat och river bort de befintliga rören och beställer ny 15 mm rör-i-rör istället!
 
En kort fråga bara. Om man inte kan byta skyddsröret, går det att fixa? Finns det inte någon godkännd lösning?
 
Vore intressant att höra om ngn godkänd lösning finns!
 
Krilleman
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.