Hej,
Vi har en uponor c-33 som styrenhet till golvslingorna. Tyvärr har den fått det vanliga problemet att den blir överhettad och stänger av. Alla termostater och motorerna, som släpper på vattnet i respektive slinga, fungerar. Den går ett tag innan den blir för varm och under den tiden funkar allt bra.

Både c-33 och c-35 har ju gått ur tiden och har inte lyckats hitta någon. Men om men byter till uponors efterträdare har jag förstått det som att alla termostater samt motorerna, vilket kostar en hel del. När det enda som egentligen inte fungerar är kraftförsörjningen till styrenheten.

Nu till min fråga: Är det värt att försöka få styrenheten att fungera med alternativ kraftförsörjning? (har förstått att vissa lyckats med det)
Eller bör man bita i det sura äpplet och köpa nytt.
Alternativt om det går att köpa en annan styrenhet som fungerar med uponors termostater och motorer men känner inte till någon sådan. Uponor själva hade ingen sådan enhet för gamla system.

Tacksam för råd.
 
Redigerat:
Det går att sätta dit vad som helt som styrning, det viktiga är vad som står på ställdonen NO eller NC samt 24VAC som är normalt. termostaterna kommer nog inte att passa. I nuläget enligt min uppfattning så upphör ärmen på golvet. En bild på fördelarna så allt syns är bra. Det går att manipulera lite.
 
J jonaserik skrev:
Det går att sätta dit vad som helt som styrning, det viktiga är vad som står på ställdonen NO eller NC samt 24VAC som är normalt. termostaterna kommer nog inte att passa. I nuläget enligt min uppfattning så upphör ärmen på golvet. En bild på fördelarna så allt syns är bra. Det går att manipulera lite.
Ja motorerna, som släpper på vattnet till slingorna, öppnas inte när styrenheten stänger av. Har skruvat upp dem manuellt så alla golvslingorna varit öppna och reglerat värmen på pannan i stället.
Värmesystem med Uponor-märkta rördelar och etiketter för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppkopplad styrenhet för värmesystem med röda ventiler, Uponor-aktuatorer och vita rör. Elektronik och VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kretskort i låda med kablar och tejp, delvis täckt, installationsarbete eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser man på inläggen på forumets och tyvärr lite från egen erfarenhet så brukar alternativen de ut som följande

1) gillar man att meka så löser man problemet med en ny PSU och flertalet trådar vittnar om att det ofta löser problemet
2) gillar man inte det men inte vill skaffa allt nytt så letar man här, tradera eller motsvarande platser för en ny styrcentral
3) vill man ha nytt och fortsätta med uponor blir det tyvärr byte av både central och samtliga termostater

#3 brukar generera en del gamla saker på sälja här och personligen så hamnade jag i den kategorin pga fortsatt utbyggnad av systemet (så jag har tex en C-56 som kommer ut snart på köp/säljtråden)
 
Vad är det som blir för varmt? Vad är problemet egentligen? Ser ju inte ut att vara nån avancerad pjäs så det torde ju inte vara nå större problem att ringa in problemet och åtgärda det? Finns en del duktiga företag som pysslar med sånt.
 
Det blir lägre energiförbrukning att alltid ha ventilerna öppna och reglera flödet i varje slinga och justera ned framledningstemperaturen i pannan.

För egen del så stänger ventilerna vid 24-26 grader vilket i princip aldrig händer. Från början körde jag med högre framledningstemperatur och lät termostatventilerna jobba.
 
G GurraG81444 skrev:
Ja motorerna, som släpper på vattnet till slingorna, öppnas inte när styrenheten stänger av. Har skruvat upp dem manuellt så alla golvslingorna varit öppna och reglerat värmen på pannan i stället.
[bild][bild] [bild]
Det med ställdon som ska variera värmen fungerar bara så länge som dom arbetar, blir det lite fel någonstans så blir det kallt på vissa ställen. Det går att vara utan dom, men tar lite tid att justera in alla slingor. Alla slingor öppnas till max och värmekällan ställs in att reglera temp i förhållande till utetempen. Sen mäts in/ut på en slinga till en diff på ca 4 C . När det är klart så fortsätter man med nästa osv. Ett aber är att när nästa slinga kanske stryps så ökar flödet på den första och ett varv till bir det på första. Detta fortsätter tills alla slingor har diffen in/ut på ca 4 C. Lite stökigt blir det och kan ta lång tid för att få ihop det.
När allt är klart så kan ni glömma det med att betala hutlösa pengar för nya grejer och bara njuta av värmen.
Till sovrum som kanske ska vara lite svalare så går det att strypa till liiiite mer och något annat rum öppnas lite mer för mer värme. Har själv gjort på detta sätt för 20 år sen och inte rörd en enda ventil sen dess.
 
G GurraG81444 skrev:
Hej,
Vi har en uponor c-33 som styrenhet till golvslingorna. Tyvärr har den fått det vanliga problemet att den blir överhettad och stänger av. Alla termostater och motorerna, som släpper på vattnet i respektive slinga, fungerar. Den går ett tag innan den blir för varm och under den tiden funkar allt bra.

Både c-33 och c-35 har ju gått ur tiden och har inte lyckats hitta någon. Men om men byter till uponors efterträdare har jag förstått det som att alla termostater samt motorerna, vilket kostar en hel del. När det enda som egentligen inte fungerar är kraftförsörjningen till styrenheten.

Nu till min fråga: Är det värt att försöka få styrenheten att fungera med alternativ kraftförsörjning? (har förstått att vissa lyckats med det)
Hej
Jag har en c-33 styrenhet liggande och samlat damm, oanvänd. Såg detta först nu - hör av dig om du vill ha den.
Eller bör man bita i det sura äpplet och köpa nytt.
Alternativt om det går att köpa en annan styrenhet som fungerar med uponors termostater och motorer men känner inte till någon sådan. Uponor själva hade ingen sådan enhet för gamla system.

Tacksam för råd.
 
Blir för varm, har du känt på transformatorn i centralenheten, kanske kortis i något/ra varv och då blir det varmt. Du ka kunna sätta ett finger på den utan att få brännskador, Det går att mata med en extern källa 24 VAC
 
J jonaserik skrev:
Blir för varm, har du känt på transformatorn i centralenheten, kanske kortis i något/ra varv och då blir det varmt. Du ka kunna sätta ett finger på den utan att få brännskador, Det går att mata med en extern källa 24 VAC
Hej,
Tack för svaret. Gjorde som de gjort i andra trådar med samma problem. Matar den med en extern matning, som du nämner, på 24 VAC. Nu har det fungerat felfritt i månader. Tack för all hjälp alla som bidragit i tråden.

Mvh
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
G GurraG81444 skrev:
Hej,
Vi har en uponor c-33 som styrenhet till golvslingorna. Tyvärr har den fått det vanliga problemet att den blir överhettad och stänger av. Alla termostater och motorerna, som släpper på vattnet i respektive slinga, fungerar. Den går ett tag innan den blir för varm och under den tiden funkar allt bra.

Både c-33 och c-35 har ju gått ur tiden och har inte lyckats hitta någon. Men om men byter till uponors efterträdare har jag förstått det som att alla termostater samt motorerna, vilket kostar en hel del. När det enda som egentligen inte fungerar är kraftförsörjningen till styrenheten.

Nu till min fråga: Är det värt att försöka få styrenheten att fungera med alternativ kraftförsörjning? (har förstått att vissa lyckats med det)
Eller bör man bita i det sura äpplet och köpa nytt.
Alternativt om det går att köpa en annan styrenhet som fungerar med uponors termostater och motorer men känner inte till någon sådan. Uponor själva hade ingen sådan enhet för gamla system.

Tacksam för råd.
Hej!
Kondensator på min reglercentral sprängdes i samband med ström avbrott. Använder du din?
Om du har byte den till en nyare modell . Får jag ta över din gamla och använda dess komponent som reservdel

Mvh
Behnam
 
Jag hade fel komponenten var en säkring som jag beställde på webben
 
Hallå
Det finns minst en kille i Finland som har gjort en ersättningsprodukt C-33 C-35 kontaktinformation kan hittas:
https://www.oh6hgn.net/

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.