Hej
Har i enlighet med instruktioner från Uponor lagt 22 mm skivor med färdiga spår för 17 mm värmeslingor. När jag nu skall fräsa vändningarna börjar jag oroa mig över bärigheten, jag kommer på vissa ställen "skära av" de tjocka delarna av spånskivorna. Det är bara bjälklaget under. Hade tänkt lägga antingen laminat 7mm eller parkett 15 mm över, men funderar nu på något mellan lager, kanske ytterligare en spånskiva 1 cm, eller ett massivt trägolv? Råd?

Följde hur de gjort i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=kJOjBLUYDN4 samt det material som fanns i pdf-form från uponor.
 
Redigerat:
Har i princip kommit fram till två lösningar:
1: 16 mm golvspån + 8 mm laminat. Antar att jag limmar ihop spånet med laminatet och låter allt ligga flytande ovanpå golvvärmelagret
2: massivt trägolv 22-27 mm.

Rummet är 7.5 kvm, är lite sugen på att testa lägga trägolvet flytande men med sk punktliming i not och fjäder. Lim 20 cm, olimmat 20 cm, ny 20 cm limning osv. Har även sett att det finns tillverkare som använder en fjäder vid flytande läggning? Min erfarenhet av att lägga trägolv säger mig att brädorna gärna vill hoppa ut och att det är enklast att få det snyggt om man kan fästa in där man fått det tätt, för att sedan slå in det som är ute. Men enbart limning föreställer jag mig att allt kommer vilja poppa ut hela tiden vid minsta ojämnhet?

Men om jag är väldigt försiktig, skruvar varannan bräda i enbart reglarna, då minskar antalet möjliga punkter där man kan träffa en slang.

Någon annan som råkat ut för mitt problem?
 
Uponor påstår ju att det ska fungera med skruvlimmad 22mm spårad spån på cc-600 där du fräser vändningarna. Kan hålla med om att det upplevs svagt och när jag satte spårad golvspån själv körde jag en extraregel vid vändningarna för att få cc-300. Har du höga punktlaster kanske du ska tänka på en ytskiva över men i normalfall skulle jag inte vara orolig så länge du har en 15mm parkett ovanpå. Ett tunnare laminat rekommenderar de väl ändå ytskiva på i stort sätt

http://www.uponor.se/vvs/system/golvvarme/forlaggning/golvvarmespanskiva.aspx
 
Har tyvärr inget att bidra med men jag valde bort spårade golvskivor just för att jag tyckte det kändes vanskligt.
Finns det inte 12mm golvspånskiva?
 
Jo det finns 12mm golvspånskiva. De är dock dyrare än 22mm skivor :D

Jag är dock lite mer inne på ett massivt trägolv nu. Lägger jag 12mm golvspån + 15 mm parkett kommer jag upp i 27 mm. Lägger jag ett trägolv blir det antingen 21 eler 25 mm. Ett obehandlat 25x160 furugolv kostar 209 kr/m2 i en affär här.

BTW: Ifrån en pdf-fil med läggningsanvisningar från uponor har jag saxat detta: "Ände med vändögla måste understödjas av regel med minst 30 mm"
 
Mitt råd är att ha minimalt med material ovan golvslingorna, vill du förstärka så gör det under det spårade skivorna/slingorna.

då blir golvvärmen inte så trög, samt att du kan ha lägre framledningstemperatur.

/A
 
Ska jag förstärka underifrån måste jag antingen såga upp med sänksåg runt vändzonen och regla, därefter skruva tillbaka den ursågade biten. Det kan vara en lösning.

Men jag kan ju inte ha minimalt material uppåt om jag riskerar bärigheten.

Att förstärka underifrån (det är torpargrund) är också möjligt, om jag plockar ned trossbotten och isoleringen underifrån, och på något magiskt vis återmonterat allt underifrån. Har lagt vindväv i varje isoleringsfack, det lär jag få totalförstöra för att komma åt isoleringen. Trossbottenskivorna är av fibercement och 60x120 cm, så det kan gå att pilla loss dem underifrån eventuellt...

Det var för att få minimalt material ovan golvvärmen jag valde färdigspårade skivor, men missade detaljen om bärigheten efter att man fräst. Färdiga vändskivor kräver ju också stöd under.

Har också funderat på en annan fräs, som kan komma närmre väggen, problemet med min fräs är att handtagen tar i väggen när jag svänger runt. Kör jag upp spår med sänksågen kommer jag jäkligt nära väggen, men får ingen rundning i ändarna.

Det är en hall, man kommer inte "hänga" i hallen hela dagarna, så lite lägre temp på golvet här är acceptabelt tycker jag. Men att göra värmeförlust nedåt är inte speciellt roligt.
 
Redigerat:
Om det är hall som du säger och inga höga punktlaster ser jag inte problemet mer än att du kanske upplever att det blir svagt. Du är ju ändå inom uponors beskrivning utan avsteg vad jag kan se förutsatt att du kör 15mm golv över . Vändningarna brukar ju ändå hamna runt en decimeter från vägg i och med att fräsen ska få plats och jag antar att sista golvtegel sitter mot vägg
 
Jag mailade uponor och frågade om bärigheten, fick svar "Det kan kanske verka så men bärigheten finns där, det har vi testat."

Läser man LK:s instruktioner förordar de stöd under vändningen. Funderade på att spåra med motorsåg, kommer krävas lite skicklighet och vädringsförmåga. Men visst vore det manligt? Varför fräsa när man kan använda motorsågen? Om jag borrar ett hål i svärdets topp, kan jag dra igenom en bult som sticker ut några cm på vardera sida som då göra att bladet inte sjunker ned djupare än hålet i bladet. Fördelen med motorsågen är att jag komma extremt nära väggen, och därmed hamna över reglarna, samt att man sällan trampar precis närmast väggen när man rör sig i rummet (och tiden).
 
Redigerat:
Kan du inte spåra skivan innan du lägger dit den? Om du vill komma nära väggen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Byggfirman jag har hemma just nu föredrar golvspån + spårat golvspån just för att bärigheten blir då dålig vid vändingarna. Extra kortlingar under bör också fungera.

En tänkbar lösning skulle kunna vara att lägga 15mm parkett med långa bitar på andra ledden motför spånet, så att parkettbitarna sträcker sig över 2-3 reglar och därmed sprider lasten.
 
I dag hade jag spårat skivorna före läggning, men jag lade skivorna innan jag började oroa mig för bärigheten.

Om jag vrider parketten 90 grader som pelpet föreslagit kommer "brädorna" gå åt fel håll mot vad jag är van vid. Oftast ligger väl golvplanken i husets längdriktning. Men visst, tanken har slagit mig.

Jag köpte en fräs på Biltema för 349:- och monterade av handtagen för att komma närmare väggen vid fräsning. Den fräsen var inte värd 349:- ens. Bottenplattan är totalt skev i aluminiumet. Nu ska jag såga av hörnen på bottenplattan ändå, så det gör inte så mycket. Men vilket skräp!

Reglarna
DSC_0992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna
DSC_0990.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spån provlagt löst medan jag sågade till allt. Nu är allt lagt och limmat.
DSC_0998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.