Hej

Funderar på att använda mig av ett minireningsverk från Upoclean, Upoclean 5PE, till mitt enskilda avlopp. Detta på grund av att jag ej har plats med markbädd plus problem med fallhöjd gör det omöjligt med denna lösning. Någon som har erfarenhet av liknande minireningsverk? Funkar det bra, krävs mycket skötsel?

/Olle
 
Vi kör ett Upoclean sen 6 månader tillbaka. Än så länge så har det fungerat fint.

 
Hemmakatten
Har inget reningsverk själva,men funderade på det för två år sedan. Kommunen vi bor i samt de andra norrortskommunerna till Stockholm kräver ( i alla fall för kvappt två år sedan) att man även till reningsverk har en markbädd. Denna markbädd behöver dock inte alls vara lika stor som en vanliginfiltrationsbädd. Anledningen till kravet på markbädd var att kommunerna vill ha extra säkerhet i fall det händer en olycka med renningsverket eller ifall man inte sköter det som man ska.

Kommunerna krävde också att man hade ett skötselavtal med en firma samt att mätningar gjordes varje år (flera ggr per år om jag inte missminner mig). Dessutom var en del kommuner mycket misstänksamma mot reningsverk och var tveksamma till att godkänna vissa märken. Förhoppningsvis är nu kommunerna numera uppdaterade på denna den senaste tekniken och har lättare med godkännandet.

Vad man skall tänka på är att det ALLTID är mer arbete med ett minireningsverk än med en traditionell infiltrationsbädd samt att kostnaderna, både installations- och driftskostnaderna, är betydligt högre.
 
Japp kostnaden är nog lite högre... Dock hänger allt på vad man har för möjligheter.

Bor man på landet och kan lägga en bädd på ängen så kostar det inte många kronor med avlopp. Bor man däremot i ett mindre område så kan det kosta långt mer än ett reningsverk då det krävs flera slamtankar samt en ganska komplicerad bädd.

Renigsverk som jobbar med flockningsmedel och div olika pumpar kostar en hel del jämgfört med de biologiska.

Vår gick på 54.000 plus frakt, vi fick även spränga ner tanken i berget (dock ingen hög kostnad för oss). Driften är beräknad till ca 400 kr/månad (service, kemikalier och slamsugning).

Vi har ingen möjlighet till trekammarbrunn med bädd pga grannar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.