Hej,

Hoppas på att få hjälp av det gemensamma kollektivet här på Byggahus. :)

Jag har ett befintligt trädäck där jag vill byta ytskiktet. Det jag vill göra är att lägga på tjockare trall än jag har haft tidigare. 6-8 mm tjockare.

Problemet jag har med det är att befintligt trädäck ligger i exakt samma höjd som dörrarna som ansluter mot trädäcket. Vilket betyder att om jag lägger på en tjockare trall så hamnar den över befintliga trösklar.

Så hur kan man möjligen lösa det problemet? Kan man fräsa ner bärlinan 8 mm? I så fall hur? Trädäcket är totalt 120 kvm så det blir en del att fräsa i så fall. Eller finns det andra möjligheter?

Tack på förhand!
/F
 
Vilken tjocklek har du på trallen nu och varför vill du ändra den?
 
K Kane skrev:
Vilken tjocklek har du på trallen nu och varför vill du ändra den?
Tack för svar! 22 mm. Trallen svajar och har sviktat ner som typ en grop.

Lägger jag på en tjockare trall får jag en mer stabil och gedigen känsla.

Har någon något förslag på hur jag minskar höjden på befintliga reglar tar jag tacksamt emot det.
 
Misstänker att det handlar om ganska många meter reglar som du måste trolla bort 8mm på?
Jag hade testat med en elhyvel. Jag har en från Jula (Meec) för nån hundring som funkar bra när det inte handlar om finlir.
 
Vad står trädäcket på? Plintar? Plattor?
 
Kanske du kan sätta fler reglar istället....det skulle göra mer nytta för svikten.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Kanske du kan sätta fler reglar istället....det skulle göra mer nytta för svikten.
Ja det är ju ingen dum idé, antagligen enklare än att hyvla ner befintliga reglar.
 
Eller så sågar du bort 8mm endast där golvregel möter bärlinan. 45mm brett 8mm djupt. Som en liten urhakning.
 
Tack för alla svar! Grymt!

Jo det blir ju en och annan meter. Däcket står på plattor.

Addera reglar var ju inte en så tokig idé. Ska funta på det.

Annars vill jag byta trallen för att få en mer gedigen känsla och då inbillar jag mig att tjockare plankor är bättre.

Det här med elhyvel. Kan man typ ställa in att men ska köra 8 mm? Är det smidigt att få det jämt över hela regeln? Som sagt, en och annan meter.
 
F frecar skrev:
Tack för alla svar! Grymt!

Jo det blir ju en och annan meter. Däcket står på plattor.

Addera reglar var ju inte en så tokig idé. Ska funta på det.

Annars vill jag byta trallen för att få en mer gedigen känsla och då inbillar jag mig att tjockare plankor är bättre.

Det här med elhyvel. Kan man typ ställa in att men ska köra 8 mm? Är det smidigt att få det jämt över hela regeln? Som sagt, en och annan meter.
Vad har du för cc-mått på reglarna idag? Storlek på reglarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.