Hej!
Skulle vilja dryfta lite tankar jag har nu när jag satte igång att renovera ett rum på nedre plan i mitt souteränghus. Vi köpte huset för 5 år sen och då noterade besiktningsmannen att det fanns unken doft/"mögellukt" på två ställen på nedre plan. Ena stället var bakom golvlisten under trappan som leder upp till övervåningen. Väggen där doften fanns var ytterväggentt mot den "täckta" sidan av huset. Sedan noterade han även en doft i ett rum vid golvlisten där denna väggen är en murad bärande innervägg.

Huset är byggt 80 och den typen av golvkonstruktion är en sk. riskkonstruktion. Flytande golv direkt på plattan. Vad jag gjorde när vi flyttade in var att bryta upp golvet vid trapphallen och la in platonmatta och ventilerade lister och märkte då att det inte var något värre mögelangrepp. Visst luften hade stått stilla i 30 år under golvet, så det luktade unket, men ingen mögelsporer eller liknande. Nu 4 år senare så luktar det ingenting under trappan, men det luktar fortfarande i det andra rummet.

Jag tycker att doften inte har tilltagit under de 5 åren som gått, men nu undrar jag om ni tycker att det är dumt att inte göra någonting åt detta i rummet som jag ska renovera. Det hade varit enkelt om vi skulle göra om golvet också, men nu ligger det fin parkett som vi vill behålla. Doften kan uppfattas under en sträcka på ca 2 meter mot innerväggen. Alla andra ställen är "luktfria".

Tips, råd, idéer mottages tacksamt...
 
Är det uppreglade väggar?
 
Nyfniken skrev:
Är det uppreglade väggar?
Nej. Hela väggen är av sten/betong. Inga reglar utanpå...
 
Är det originaldränering?
 
Ingen omdränering gjord. Huset ligger väldigt "fritt" dock. Kortsidorna av huset har inga massor mot sig, så det är bara baksidan om har massor mot ytterväggen. Eftersom vi har altan runt hela huset så vet jag att det är det ungefär en meter "luft" mellan toppen av massorna innan altanen tar vid vid 2:a våningsplanet. Där under har jag krupit ett par gånger med spindlar och andra djur...
 
Dränering spelar nog ingen större roll då det förmodligen handlar om tillskjutande markfukt som man helt enkelt inte kan dränera sig ifrån hur mycket man än vill. På din fråga om man tycker att det är dumt att inte göra något när man ändå renoverar, ja där svarar jag nog "ja". Det är klart att det blir mer jobb och du blir av med ett fint golv, men det är trots allt något som inte står helt rätt till i rummet. Plocka bort golvet och lägg platonmatta eller ett golv som andas (klinker, nålfilt) så är problemet med största sannolikhet borta.
 
Jag tolkade det som att det redan låg platonmatta där? Gör det inte det så låter det för mig självklart att det bör göras. Fin parkett eller ej.
 
Hmm... Det ligger inte någon platonmatta i detta rum. Jag har lagt in det i trapphallen där den andra unkna lukten har varit som numera är borta.
Helt plötsligt så blev mitt lilla ytskicktsrenoveringsprojekt väldigt mycket större.
Ni tror inte att man kan lätta på några parkettbrädor och sedan göra en punktinsats (vad det nu skulle vara) för att slippa lyfta bort hela golvet. Det är ungefär 25 kvadrat.
 
Fixa hela golvet. Du kommer vara så nöjd när det är klart.
 
  • Gilla
P-G
  • Laddar…
Nyfiken fråga...
Du skriver flytande golv, hur exakt är det konstruerat? Jag antar då att du inte har någon typ av golvreglar...

Är det exempelvis av typen: betongplatta>fuktspärrplast>lekakulor>cellplast>spånskiva och sen parkett?
Eller annan uppbyggnad?
 
Redigerat:
Ska du renovera rummet så är det klart det ska åtgärdas!
Bättre att bara åtgärda golvet/problemet och strunta i väggarna då tycker jag
 
CheeseMan skrev:
Hmm... Det ligger inte någon platonmatta i detta rum. Jag har lagt in det i trapphallen där den andra unkna lukten har varit som numera är borta.
Helt plötsligt så blev mitt lilla ytskicktsrenoveringsprojekt väldigt mycket större.
Ni tror inte att man kan lätta på några parkettbrädor och sedan göra en punktinsats (vad det nu skulle vara) för att slippa lyfta bort hela golvet. Det är ungefär 25 kvadrat.
Trä har en oerhörd förmåga att suga åt sig lukter, i synnerhet mögeldoft. Den blir du nog aldrig av med om golvet är luktsmittat. Jag håller med Nyfniken ovan - det är bäst att ordna hela golvet. Som sagt, du kommer att vara så nöjd när det är klart. Risken finns att du inte blir av med lukten och att du står där med ett dåligt golv efter ev. punktinsats. Då kommer du att ångra att du precis gjort om alla ytskikt när du nu måste riva upp hela golvet.
 
Håller med övriga i tråden! Låt det ta lite extra tid!
 
Det var detta jag misstänkte, men hoppet är det sista som överger...
det får bli att slita upp och göra riktigt. Innebär också att de inbyggda garderoberna får sätta livet till, men va fasen. Innerst inne håller jag med er. Hade bara hoppats om det fanns någon annan smidigare lösning.
 
Räcker det med platonmatta eller måste man ha en fläkt också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.