Hej,

Jag var i Finland för några år sedan och bastade i en så kallad jordbastu, det var som en jordkällare där man först eldade och sedan vädrade ur röken. Man hällde därefter vatten på stenarna och rummet blev varmt. Tyckte det var en riktigt rustik och häftig känsla att basta där.

Nu har jag precis flyttat till ett hus från 1907, där finns ett utrymme under en altan där man förvarade kolet som man skulle elda med i husets värmeanläggning. Min fråga är om man skulle kunna ställa in ett vedeldat aggreget och leda ut röken via en skorsten. Sedan tänkte jag bygga riktigt rejäla bänkar i något mörkt och grovt trädslag, fixa lite häftig belysning som lyser upp stenvägarna.

Tror ni denna konstruktion skulle fungera, det blir alltså en källare som man bastar i utan fuktspärrar, panel, m.m. Tips mottages gärna, kanske har du någon annan kul ide på hur man skulle kunna inreda utrymmet.

Ett tomt källarutrymme under en altan med stenväggar och betonggolv som föreslås omvandlas till en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klart det fungerar. Enda jag funderar på är ev avlopp för att leda bort vatten, dels från det man kastar på aggregatet och dels kondens när fukten kondenserar.

Annars blir det läckert med det råa rummet med belysning och trä som kontrast
 
Det fungerar men värmen kommer mest som strålvärme från aggregatet. Vi byggde om ett utedass till bastu, det är byggt med stenväggar och ingrävt i en slänt. Det går bra att basta men stenväggarna blir inte mer än lite ljumna även om man eldar länge.
 
en rökbastu har ett betydligt mycket större lager av sten. Således tar det betydligt mycket längre att få stenarna nog varma för att hålla värmen en längre stund.
Om du har skorsten så försvinner mycket av värmen ut den vägen.
Jag hade nog valt elektriskt aggregat och trälavar. Möjligtvis avlopp eller elektrisk golvvärme för att bli av med fukten från golvet.
Ventilation bör bastun även ha.
 
Kommer väl mycket an på vilken typ av bastuupplevelse du är ute efter.
Som andra redan skrivit, så kommer ett sådant rum fungera annorlunda än ett isolerat rum med träpanel, då betongen kyler rejält. Vill du bygga en klassikt bastu, kanske rummet inte är det enklaste för det.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan få till en ganska häftig bastuupplevelse genom att bara sätta in ett par lavar högt, enkel trall på golvet, borra upp rejäl ventilation och därtill ett vedaggregat med våldsamt stenmagasin, typ rökbastuugn. Skulle kunna köras med skorsten eller även som riktig rökbastu. Du eldar så att du har i princip oändlig energimängd i stenmagasinet, bakgrundsvärmen blir kanske inte den högsta pga betongen, men det kompenserar du genom vattenkastning, som skapar så mycket värme du vill.

Då det hela är betong, kanske avlopp tom. kan avvaras med ett par rejäla ventilationsgluggar.

Elaggregat tror jag däremot inte på - för litet sten och för litet effekt för ett sådant rum.

Lycka till.
 
Såna där enkla källarbarstur är vanliga i hus byggda strax efter kriget.
De brukar fungera hyfsat har jag hört av bekanta som har sådana men jag har ingen egen erfarenhet.

Kaminen brukar vara ett tvåhundraliters galvaniserat petroleumfat med eldningslucka nedtill och murad eldstad inuti av tegel. Ovanpå eldstaden ligger ett stadigt galler av gjutjärn. Ett galler från en gatubrunn skulle vara idealiskt. Ovanpå gallret är de översta två tredjedelarna av tunnan fyllda med runda stenar från något grustag. Ovanpå tunnan är en konisk plåthuv med en nedbockad kant som griper om tunnans överkant och från toppen på konen går rökröret ut till skorstenen. I huven finns en plåtlucka som man öppnar då man börjar bada och genom den kastar man in vatten på stenarna. Man kan ta loss plåthuven då man skall ha ut stenarna och sota.

Förhoppningsvis finns det någon nutida bastukamin med lika brutal värmeeffekt som de här gamla hemgjorda monstren. Annars får du bygga en själv. Det behövs säkert om du skall få bastuvärme i ett rum med kala betongväggar.

Rökbastur är extremt brandfarliga och jag skulle aldrig komma på tanken att bygga rökbastu närmare än 20 meter från någon annan byggnad.
 
Redigerat:
Jag håller helt med Heimlaga vad det gäller bastuugn. Bygg en sån där brutal ugn och du har en rustik och häftig bastu som grabbarna kommer att prata om. Den där typen av bastuugn är s.k. engångsuppvärmd. Man eldar först stenarna i ugnen riktigt heta och och man får faktiskt stenarna att glöda när man eldar ordentligt... Sen låter elden och glöden slockna helt (förr i tiden stängde man spjället, men det gör man kanske inte idag med tanken på risken för kolmonoxidförgiftning), öppnar luckan till stenmagasinet, kastar på vatten och njuter av badet. Om man har eldat ordentligt är det dovt, mäktigt 'voff' när du kastar på en skopa vatten och värmen behöver du inte vänta på. En sån ugn är det rätta för en betongbastu.
Men tänk på brandsäkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.