Fick ordnat en droppläcka idag av vår lokala VVS-firma på inkommande vattenledning. Vi har kommunalt vatten så det behövdes stängas i gatan. Det är ett gammalt järnrör från -68 där gängorna blivit rostiga och börjat läcka. Rörläggaren kapade röret och monterade en stålrörskoppling av märket Broen Unifix Denmark TSK. Samt resten av kopplingen innan vattenmätaren.

Har på flera ställen läst att den inte är godkänd för tappvatten, men det kanske är annorlunda nu? Kanske inte gör något med en koppling när resten i huset är godkänt för tappvatten?

Ska fråga dem imorgon. Stor och seriös firma så skulle bli förvånad om de monterar något icke godkänt.

Vad tror ni?
 
  • Rostig vattenläcka vid ventil, koppar och plast rör, roströd smuts, svart handtag, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och ventiler mot vägg, koppar och svarta rör, kakelgolv, installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil kopplad till rör med text, närbild, mörk bakgrund, byggnadsstruktur, delvis rostigt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E Eversmooth skrev:
Fick ordnat en droppläcka idag av vår lokala VVS-firma på inkommande vattenledning. Vi har kommunalt vatten så det behövdes stängas i gatan. Det är ett gammalt järnrör från -68 där gängorna blivit rostiga och börjat läcka. Rörläggaren kapade röret och monterade en stålrörskoppling av märket Broen Unifix Denmark TSK. Samt resten av kopplingen innan vattenmätaren.

Har på flera ställen läst att den inte är godkänd för tappvatten, men det kanske är annorlunda nu? Kanske inte gör något med en koppling när resten i huset är godkänt för tappvatten?

Ska fråga dem imorgon. Stor och seriös firma så skulle bli förvånad om de monterar något icke godkänt.

Vad tror ni?
Den är inte till tappvatten. Dessa är godkänt för tappvatten: https://ulefos.se/produkt/6663-213mm-x-g15/
 
  • Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
Pratade med rörläggaren och han menar att det finns olika modeller och den som nu är monterad är okej att använda till tappvatten.
 
L lostinsweden skrev:
Observera!
Använd inte rörtång eller typ polygrip vid åtdragning.
Unifix skall inte smörjas.
Får inte användas på tappvatten.
Unifix får inte installeras i dolt montage eller gjutas in i betong.

[länk]
Den är ju till 100% dragen med rörtång/polygrip dessutom =)
 
E Eversmooth skrev:
Pratade med rörläggaren och han menar att det finns olika modeller och den som nu är monterad är okej att använda till tappvatten.
Om jag vore dig skulle jag stå på mig. Jag tycker det är tydligt att det är den koppling @lostinsweden länkar till oven. Rörisen måste ju åtminstone kunna tala om vilken koppling han har använt ifall det inte är den vi tror.
 
  • Gilla
Eversmooth och 2 till
  • Laddar…
Jag har ställt frågan igen och skickat länk till RSK-databasen där inga Unifix är till för tappvatten och tillverkarens hemsida och de lovade att kolla upp det igen och återkomma.

Men godkänd eller inte, hur hälsofarligt är det i verkligheten? Skillnaden på att en enda koppling i hela huset är vanlig mässing kontra avzinkningshärdad kan ju inte vara enorm.
 
E Eversmooth skrev:
Men godkänd eller inte, hur hälsofarligt är det i verkligheten?
Det är inte det som är problemet utan att materialet kan bli angripet, sprött och ge vattenläckor i värsta fall rejält brott på delen. Nu är säkert den risken mycket marginell i ditt fall också men man kan tycka att det borde gjorts på annat sätt ändå.
 
  • Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Då har jag bättre koll på läget!
 
Rörläggaren hörde av sig nu och efter att de kollat en extra gång medgav han att de valt fel rördel och de kommer och byter ut den till en godkänd inom kort. 👍
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Bra att hen tillslut erkänt sitt fel, men rätt uselt iaf, särskilt att hen försökt försvara det i ett första skede.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.