Någon som kör UniFi Security Gateway med Telldus
min telldus står som offline når kopplar in den försökt att öppna i brandväggen men den vill inte
min gamla Edgerouter x funkar klockrent med telldus
 
Jag har USG med Telldus inkopplat i en switch efter, inga problem, behövde inte göra något. Hur ser din övriga utrustning ut? Du har väl en switch efter USG:n antar jag, du kan inte koppla in Telldusen i någon port direkt i den.
Edit: Jo, det kan du ju förstås, men då kan du bara koppla in den och inget annat.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har USG med Telldus inkopplat i en switch efter, inga problem, behövde inte göra något. Hur ser din övriga utrustning ut? Du har väl en switch efter USG:n antar jag, du kan inte koppla in Telldusen i någon port direkt i den.
Edit: Jo, det kan du ju förstås, men då kan du bara koppla in den och inget annat.
Jag har en switch mellan HP procurve
Håller på bli tokig fått allt och funka utom telldus.
Har du gjort något i brandväggen?
 
B badano skrev:
Jag har en switch mellan HP procurve
Håller på bli tokig fått allt och funka utom telldus.
Har du gjort något i brandväggen?
Nej, ingenting
 
B badano skrev:
Jag har en switch mellan HP procurve
Håller på bli tokig fått allt och funka utom telldus.
Har du gjort något i brandväggen?
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har USG med Telldus inkopplat i en switch efter, inga problem, behövde inte göra något. Hur ser din övriga utrustning ut? Du har väl en switch efter USG:n antar jag, du kan inte koppla in Telldusen i någon port direkt i den.
Edit: Jo, det kan du ju förstås, men då kan du bara koppla in den och inget annat.
Har du pro 4?
 
B badano skrev:
Har du pro 4?
Nej
 
B badano skrev:
Har du pro 4?
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, ingenting
Nu startar om USG
 
B badano skrev:
Nu startar om USG
Och du har kopplat internet direkt i usg och sen vidare till switch
Och kör du dhcp direkt i usg
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B badano skrev:
Och du har kopplat internet direkt i usg och sen vidare till switch
Och kör du dhcp direkt i usg
Testa att koppla Tellsticken direkt Lan1 på USG:n och kolla om det hoppar igång.
Tänker om det är nåt knas med switchen.
 
Får den ip?
 
Med tämligen hög sannolikhet vill jag påstå, dvs jag gissar, att telldusen inte får någon lokal ip-adress och att den då inte kan koppla upp sig mot telldus live.
Det ska gå att se på 2 lampor som visar olika färg beroende på hur långt den kommer i uppstartsproceduren.
Andra alternativet är att det faktiskt kan ta några timmar till den går online. (Upp till några dagar läste jag på något forum. Skumt. Ovanligt).

Proceduren för hur Telldus (ZNet) går online är höjd dunkel, men enligt supporten finns det inga kända problem och inga speciallösningar skall behövas.

Teldus ZNet begär lokalt IP och sedan koppar den upp sig mot telldus live.

När min Telldus ZNet gått offline och hade varit offline i två veckor tröttnade jag.
Hittade dess lokala ip i den gamla appen.
Satte fast ip låst till dess MAC i routerns DHCP,
Startade om telldusen. Funkade direkt. (y)

Hur fick jag denna idé? Jo, appen fungerade lokalt med timrar och då måste ju telldus ZNet komma ihåg och använda den gamla ip-adressen den hade sist?! (Eller hittat på en egen ip, men det låter än mer otroligt).

Frågade Telldus supporten om problemet och min workaround men fick det uttömmande svaret, typ: ” Det skall inte behövas, men bra att du löste ditt problem.”

Jag har även flera gånger lyckats byta router och fått igång telldus utan att ta till hyss med fast IP, så lite skumt är det.

En annan gång började lyste telldusen rött. Starta om hjälpte inte, fast ip hade jag ju redan.
Flyttade då ethernetkabeln från den tp-Link switch jag använt i 4 år till en Nergear switch och då hoppade den igång direkt. Provade 2-3 ggr, samma beteende.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Får den ip?
Japp
 
blackarrow blackarrow skrev:
Med tämligen hög sannolikhet vill jag påstå, dvs jag gissar, att telldusen inte får någon lokal ip-adress och att den då inte kan koppla upp sig mot telldus live.
Det ska gå att se på 2 lampor som visar olika färg beroende på hur långt den kommer i uppstartsproceduren.
Andra alternativet är att det faktiskt kan ta några timmar till den går online. (Upp till några dagar läste jag på något forum. Skumt. Ovanligt).

Proceduren för hur Telldus (ZNet) går online är höjd dunkel, men enligt supporten finns det inga kända problem och inga speciallösningar skall behövas.

Teldus ZNet begär lokalt IP och sedan koppar den upp sig mot telldus live.

När min Telldus ZNet gått offline och hade varit offline i två veckor tröttnade jag.
Hittade dess lokala ip i den gamla appen.
Satte fast ip låst till dess MAC i routerns DHCP,
Startade om telldusen. Funkade direkt. (y)

Hur fick jag denna idé? Jo, appen fungerade lokalt med timrar och då måste ju telldus ZNet komma ihåg och använda den gamla ip-adressen den hade sist?! (Eller hittat på en egen ip, men det låter än mer otroligt).

Frågade Telldus supporten om problemet och min workaround men fick det uttömmande svaret, typ: ” Det skall inte behövas, men bra att du löste ditt problem.”

Jag har även flera gånger lyckats byta router och fått igång telldus utan att ta till hyss med fast IP, så lite skumt är det.

En annan gång började lyste telldusen rött. Starta om hjälpte inte, fast ip hade jag ju redan.
Flyttade då ethernetkabeln från den tp-Link switch jag använt i 4 år till en Nergear switch och då hoppade den igång direkt. Provade 2-3 ggr, samma beteende.
Den får ip kollade i DHCP och låser den sen tidigare, den funkar direkt om jag byter till simpel Router
så det är min USG Pro4 som låster något i brandväggen, har öppna i brandväggen men den vägrar
 
B badano skrev:
Den får ip kollade i DHCP och låser den sen tidigare, den funkar direkt om jag byter till simpel Router
så det är min USG Pro4 som låster något i brandväggen, har öppna i brandväggen men den vägrar
ok, jag gissade fel.
Så här svarade supporten mig Juli 2020:
Kommunikationen mellan TellStick och oss fungerar enligt följande:
TellStick ska kunna kommunicera fritt utåt från nätverket då det är den som initierar kommunikationen.
Portarna som används är dynamiska. Just nu används dock port 80 samt 45000-45010.
 
Då är det portforwarding som gäller med en med 45000-45010
Och med port 80
From my ip to public ip adress
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.