Hej!

jag är nybliven villaägare och har stött på ett problem med vår golvbrunn i duschutrymmet.

golvbrunnen är en unidrain hörnbrunn och problemet är att hårsilen behöver rensas efter var tredje/fjärde dusch. Jag tycker inte det är mycket hår i den utan mest lite ”slemmigt damm” men jag håller på att bli galen på att rensa hårsilen var typ tredje dag annars är det mindre översvämning i badrummet.

Vad har ni andra för erfarenheter av dessa hårsilar? Funderar nästan på att ta bort den helt....


Tacksam för svar
 
A
Vi har en vanlig golvbrunn med klinkerram och golvbrunnssil och silen behöver rensas varje vecka annars blir det väldigt mycket vatten på golvet, speciellt då ungdomarna gärna duschar i en evighet. I början var det jobbigt men nu när vi har haft den i ca ett år så känns det ok och det går väldigt fort att ta bort håret och tvål/schamporesterna med en bit papper.
/Möbius
 
Vi har en Unidrain hörnbrunn i ena badrummet. Vi hade precis samma problem tills vi tog bort det undre gallret/plåten. Det var på den allt hår fastnade eftersom den bara har några mindre hål i sig. Det övre gallret är självklart kvar så det syns ingen skillnad men nu behöver man max rensa någon gång i månaden eller så.
 

Bästa svaret

Har också unidrain hörnbrunn, tog helt sonika bort hårsilen (den lilla runda). Tror inte det spelar så stor roll.
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för era svar. då ryker nog hårsilen för det är orimligt att rensa 2ggr i veckan.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade en unidrain mot rak vägg. Rensade hårsilen ca 1 gång per månad. Risken om man tar bort den är att det lättare blir stopp i avloppet. Hår och tvålrester är bra på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rensar min max en gång om året.
 
Här får vi också rensa hårsilen varje vecka. Fördelen är ju att det inte hinner bli äckligt iaf.
 
  • Gilla
Slansson och 1 till
  • Laddar…
Vi har en avlång golvbrunn från Purus som sitter in mot väggen och den måste jag rensa minst en gång i veckan annars blir det översvämning.

Hade jag vetat det skulle jag aldrig installerat en sådan. Nästa gång blir det en mer traditionell centrerad historia som sväljer mer vatten, smuts och hår.
 
  • Hörn av ett kaklat badrum med avlång golvbrunn vid väggen, rengöringsartiklar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som lyfter av täckplåten på en avlång golvbrunn vid en vägg i ett badrum med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlång golvbrunn från Purus invid en vägg med kakel, smuts- och håransamling synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har en avlång golvbrunn från Purus som sitter in mot väggen och den måste jag rensa minst en gång i veckan annars blir det översvämning.

Hade jag vetat det skulle jag aldrig installerat en sådan. Nästa gång blir det en mer traditionell centrerad historia som sväljer mer vatten, smuts och hår.
Vi har motsvarande fast från Unidrain i det andra badrummet. Den funkar perfekt, inte mer rensning än någon vanlig brunn.
Jag tror problemet är de där plåtarna med bara några hål i, det ger en helt plan yta för håret att lägga sig på varför det snabbt blir stopp. Så ser inga ”normala” brunnar ut utan där försvinner det mesta håret ner i avloppet direkt.
Där det är möjligt ser jag inga större risker i att ta bort denna plåt. Ihop med moderna brunnar så har man troligen plaströr som hjälper till att hålla avloppet rent ändå och äldre brunnar har som sagt inte denna effektiva hårfälla utan där åker det mesta ner i avloppet (som kanske dessutom består av skrovliga gjutjärnsrör).
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Då får jag också testa ta bort hårsilen.
 
4
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Då får jag också testa ta bort hårsilen.
Blev det bättre när ni tog bort hårsilen ?
 
Ja, sedan jag tog bort hårsilen behöver jag rensa typ två gånger per år, tidigare behövde jag göra det varje vecka.
 
I det av våra badrum där vi har en Unidrain ränna i duschen har vi haft en hårsil också men den sätts ju igen även av ludd från handdukar och sådant så den åkte ganska omedelbart bort då det var stopp minst en gång i veckan.

Den är ju egentligen tänkt för att man ska slippa dra upp vattenlåset och rengöra det så ofta men man gör ju hellre rent det några få ggr om året än hårsilen en gång i veckan. :crysmile:
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
Ja vi har kört utan silen sen dess och skillnaden är enorm. Jag har nog rensat avloppet en(!) gång sedan dess.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.