Hej,

Jag har i mitt relativt nybyggda hus observerat vad jag upplever som en märklig montering av min Unidrain - hörnavlopp. Pga diverse orsaker har duschen väntat med att börja användas. Väl nu, när det är dags att ta den i bruk, observerade jag följande.
Det jag först la märke till va att "gallret" stod ganska djupt ner i armaturen. När jag lyfte upp denna, så ser jag att den som installerat Unidrain'en monterat på täckpluggar, i plast, tillhörande något helt annat. Troligtvis för att få gallret i position/höjd som livar med armaturen. Jag har tagit bilder med mobilkameran ned i armaturen, och kan se att där är en form av bruk under kanten. Denna uppfattar jag som eventuellt avjämningsmassan. Isåfall, i förhållande till de instruktioner jag funnit online, så är detta en felaktig montering? Avjämningsmassan ska väl överhuvudtaget inte synas. Ligga kant i kant med golvflänsen, under tätskiktet? Unidrain'en är monterad på ovanvåning, i träbjälklag.
Det ska tilläggas att jag har själv ingen kompetens i ärendet, och ni får gärna förklara varför installationen eventuellt ser korrekt ut för er som är kunniga.

Jag bifogar några bilder, hoppas dom är självförklarande.

Tack på förhand. Mvh Johan
 
  • Hand som håller upp ett metallgaller med plasttäckpluggar i en duschkabin, ovan synligt hörnavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Unidrains hörnavlopp med synlig bruk under kanten och ett grunt monterat galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Unidrain hörnavloppinstallation med synlig avjämningsmassa och felaktig plasttäckplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara 2 lager klinker?
 
T Tosse skrev:
Kan det vara 2 lager klinker?
Inte vad jag blivit upplyst om. Tror inte att så är fallet. Jämför jag med annan klinker, spillbit från bygget, så har den inte riktigt samma textur som den massan.
 
T
Det är inte avjämningsmassa på bilderna utan vanligt fix som man fäster plattor och brunnsram med!
 
T tank77 skrev:
Det är inte avjämningsmassa på bilderna utan vanligt fix som man fäster plattor och brunnsram med!
Okej, den tanken har slagit mig. Tyckte bara det kändes som orimligt mycket fix. Detta i kombination med att armaturen är ganska djupt monterad. Så ni ser inga konstigheter i installationen?
Någon tanke kring varför man behövt sätta täcklock för höjdreglering på gallret?

Tack!
 
  • Gilla
BBV25
  • Laddar…
  • Gilla
jugge37
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.