Kanske en omöjlig fråga att svara på, men ungefär hur mycket billigare blir det att anlita en snickare istället för hustillverkare? Vi funderar på att bygga ett enplanshus på cirka 160-170kvm, inga direkta "utsvävningar" förutom ryggåstak.. Går det att svara på ungefär hur mycket det kostar att bygga ett sådant hus? Har samlat in X antal offerter från olika hustillverkare och samtliga modeller kommer ju överstiga tre miljoner kronor.

Hur borde jag gå till väga? Be om offerter från lokala snickare antar jag? Vi kommer bygga på en mindre ort där husen inte kostar så mycket, frågan är om det är osmart att bygga nytt? Man kanske borde köpa ett befintligt hus istället?

Är tacksam för svar!:)
 
jag vill inte låta dryg eller nått sånt men har du fått in x antal på 3 milj så är det nog ganska nära sanningen... MEN om du däremot har tänkt göra mycket själv kan du ju få ner priset... annars så är det nog inte så stor skillnad är jag rädd för! Det finns massor med trådar där det diskuteras kvm pris med mera om du söker lite...

Ps klart du ska bygga nytt om det finns möjlighet ds
 
Vi ska börja bygga vårt 140 kvadrats lösvirkeshus om ca 2 veckor, vår kalkyl säger ca 2,4 miljoner helt klart, men det är lösvirkeshus genom en mindre husfirma och en del eget arbete
Vi har hoppat lite upp och ner i kalkylen beroende på saker som dykt upp, i början var vi nere på 2,1 miljoner med mer eget arbete, men så uteblev hjälpen vi räknat med pga sjukdom så då fick vi ta mer hjälp av byggfirma.

Så jag skulle nog säga så att du inte kommer få ett så mycket bättre pris så länge du inte vill gå in och göra mer eget arbete, finns en hel del att tjäna där om man är kunnig, men å andra sidan tar husbygget då längre tid.

Samtidigt är det ju då enklare att göra eget arbete på ett lösvirkeshus.
 
S
Hejsan

Håller på just nu och bygger lösvirkeshus 180kvm plus 60 kvm varmt loft. Planeringsstart augusti 2011. Byggstart mars 2012. Inflyttning planeras till dec 2012. Jag tog in offerter från flera hustillverkare innan jag drog igång och de hamnade c:a 10-15% över min kalkyl. Jag kollade dock aldrig med Smålandsvillan eller Älvsbyhus som kanske kunnat bygga samma boyta till och med billigare. Var dock aldrig något alternativ då vi önskar oss ett ganska speciellt hus. Iaf, som tidigare i tråden påpekar. Gör du mycket själv blir det förstås billigare. Än så länge efter 2/3 kostnader och byggtid så ser kalkylen jag gjorde med denna hemsidas hjälp ut att hålla.

Fördelar med lösvirke som jag ser det hittills:
* Långsammare byggtid ger mycket mer tid att tänka, rätta till fel, hitta fel innan det gått för långt osv. Exempelvis har vi flyttat vår dörröppning fem cm för att vi ville ha dubbla sidoljus istället för ett brett vilket vi kom på häromveckan. Du behöver inte fatta alla beslut på en gång.
* Kan förbättra kvalitet på vissa delar. Ex. Vi kör plywood och gips i alla väggar.
* Du kan/får vara med under konstruktionen och begriper dig på hur huset är uppbyggt och hur det hänger ihop. Kan fota golv och väggar innan de gjuts och täcks med skivor.
* Du är fri att välja vilka komponenter du önskar. Exempelvis fönstertillverkare eller dörrtillverkare som du annars kan vara styrd av hustillverkares avtal.

MEN: Jag har en snickare som jag litar på till 110%. Jag hade nog inte vågat/kunnat köra lösvirkeshus i annat fall.

Lycka till
/Sverre
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.