Jag har ett helkaklat badrum som trots att det är nyrenoverat ser gräsligt ut (det var så när jag förvärvade bostaden).

Nu undrar jag vad en ombyggnad skulle kosta om man tar in en fackman (arbetskostnad alltså, jag förstår att materialet styr den totala kostnaden). Hur många arbetstimmar rör det sig om för en fackman?

Badrummet är på ca 5-6 m2.

- Det gamla kaklet och klinkergolvet måste knackas bort (jag tror att det döljer sig gipsväggar bakom två av väggarna).
- Nytt underarbete måste göras, bl a måste ett avlopp förgrenas och flyttas ca en meter
- Nytt klinkergolv ska in
- Mosaik ska upp på väggarna
- Nytt rörjobb för handfat, toalett samt dusch
- Spotlights ska fällas in i taket

Tacksam för alla svar.

/D
 
Inte för att jag vet hur stor din plånbok är, men mitt svar är att det är för dyrt för att vara värt det bara för gräslighets skull.

Pratar man med folk så får man ofta siffran upp mot 100 000, om man ska ha golvvärme osv, och det ska man ju ha.
 
Badrummet ska göras om, und damit basta. Helhetsintrycket förstörs så pass mycket av detta badrum... och därmed värdet på bostaden.

Då jag kan använda toalettstol och handfat m.m. skulle jag gissa att materialkostnaden kanske bara ligger runt 30000 kronor.

Hur många arbetstimmar kan det verkligan gå åt på 5-6m2 badrum?
 
Hej,

Vi har ett badrum på 5 kvadrat. Vi har tagit in 5 offerter på att göra i princip detsamma som du förutom att flytta avlopp + att vi måste ta bort ett element. Vi har dock inte klinker på golvet i dag utan plastmatta.

Vi har fått in priser på arbetet på allt mellan 111 000 och 33 000 och hittat en firma som ligger på 55 000 som vi valt. De är certifierade och försäkrade och allt sker vitt. För dig skulle det ju bli dyrare för att klinkers ska bort på golvet och rent generellt så har alla sagt att rivning är dyrt. Ett tips kan ju vara att riva själv. Vi har valt att inte göra det för att vi renoverar resten av lägenheten parallellt men om man vill så kan man nog spara in en slant.

Detta är i Stockholm. Om du är intresserad av kontaktuppgifter till firmorna så kan du ju höra av dig. Jag vet dock inte hur bra de är eftersom de inte är klara ännu.

Lycka till!

Emma
 
Ska precis själv renoverera badrummet på 3 kvm, och det är inte billigt har jag fått erfara. Vissa tar rena chockpriser.

Bästa pris jag har fått hittills är 50 tusen exk moms. då ingår inte spotlights ens. Möbler porslin etc tillkommer.

I priset ingår då rivning, kakling och VVS samt el.

Räkna med ca 80 tusen för ditt badrum (min vilda gissning)
 
20-40 tkr per m2 beroende på storlek på badrum plus kostnader för mer exklusiva material än standardkakel och porslin.
 
Menar du det du skriver 20-40 tkr per kvm såna firmor
skulle inte jag anlita snacka om att bli lurad. ;D

Matte
 
20 - 10 t kr per m2. :surprised:

Jag har helt fel yrke det märker jag det.
 
20-40 t m2 menar jag
 
Den som får det för mindre än 20 tkr per m2 golvyta får nog en del svartjobb  ???

Det går ju alltid att ta på rörligt om offerterna är för höga.... kanske sämre nattsömn men funkar om man litar på firman.
 
Wigert skrev:
20-40 tkr per m2 beroende på storlek på badrum plus kostnader för mer exklusiva material än standardkakel och porslin.
Det betyder väl att standardkakel och porslin ingår? De övriga pratar ju endast om arbetet.

I vårt badrum gick endast rörmokeri och tätskikt (dock inkl material) på 45' nånting... Men då flyttade vi alla avlopp och la till ett.
 
Tack för alla svar... det verkar bli lite dyrare än vad jag kanske tidigare trott.

Man får väl som vanligt ta på sig blåbyxorna själv och knacka ner badrummet... hade hoppats att slippa då man e bra trött efter all annan renovering.
 
[Man får väl som vanligt ta på sig blåbyxorna själv och knacka ner badrummet...


Eller så får du väl bjuda in släkten på ett rivarparty ;D
Några öl senare så har du nog lite mer än du tänkt borta. ;)
 
Jag tror att just badrummrenovering är det område man kan tjäna mest på egenarbete.

Anledningen är att en badrumsrenovering innehåller så många moment som vart och ett inte tar speciellt lång tid. Det gör att "ställkostnaden" för hantverkaren blir stor. En elkille skall in och jobba typ ett par timmar fast fördelat på 3-5 besök. VVs killen skall dit och dra en halvmeter avlopp ena veckan, ett par meter vattenledning nästa veclka osv.

Plattsättaren skall dit och lägga på fuktspärr i flera lager, varje strykning tar kanske inte mer än en 40-50 minuter, men han skall dit, bära upp material och verktyg osv. Jag tror att dom här hantverkarna ofta kalkylerar att varje besök tar minst en halv dag, dels för att dom har ställtiden, men också för att dom kan ha svårt att passa ihop mer än 2 besök per dag. Så man får betala även för den "ledigtid" som uppstår av att jobbet är för litet.

Om man gör allt det här själv så tar det kanske dubbelt så lång tid som hantvrkaren behöver, men efterssom man redan är på plats så blir det billgare även om man åsätter sin egen tid samma värde som timpenegn till hantverkaren.

Och det är faktiskt inte speciellt svårt. Bara man skaffar ordentliga instruktioner för det fuktspärrsystem man väljer och följer dom till punkt och pricka.
 
Vårt badrum är 8kvm.

River ut det gamla gör jag själv.
Pris för flytt av golvbrunn ca 40 cm, 2-3000kr
Inläggning av ny plastmatta 4000kr
Kakelsättning inkl plattor 21000kr
Inget svartjobb....

Det som tillkommer utöver detta är nytt porslin samt en duschvägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.