Vet att det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är och vi har byggt ett hus och vet att det kan skilja jättemycket men jag känner att jag ändå vill fråga.

Jag älskar vårt hus. Enplans på knappt 150 kvm som inte ens är färdigbyggt ännu. Min sambo har redan börjat prata om att han skulle vilja ha fler våningar och större. Och jag vill varken ha fler våningar eller större...

Hur som helst så har vi kommit fram till en kompromiss att jag går med på att flytta under förutsättning att vi antingen bygger/köper ett större enplanshus eller att vi bygger ett sluttningshus och att vi flyttar inom det område vi redan bor. Sluttningshus finns i princip inte trots att det är ett område som gjort för det utan oftast så har tomterna fyllts upp för tvåplanshus istället så därför så kommer det behöva byggas nytt om det är det alternativet det blir.

Att jag skulle kunna tänka mig att bo i sluttningshus är för att jag gillar sådana under förutsättning att entren är på övre plan och jag kan få allt jag vill på det planet och ha väldigt mycket utrymme i nedre plan till förråd och liknande. Känns helt enkelt som ett enplanshus då :)

Det här ligger ju några år fram i tiden så det känns inte aktuellt att kontakta hustillverkare redan nu. Och kanske blir det inte alls att vi bygger utan köper något färdigt, men det är ju kul att drömma lite men det är ju bra att ha någon verklighet att förhålla sig till redan i drömmarna.

Men hur mycket ungefär kostar det egentligen att bygga ett sluttningshus på ca 200-220 kvm i Stockholm? (Vilket är den storleken det måste bli för att jag ska få allt jag vill på övre plan.) Hyfsad standard utan tillval. Vi kommer såklart att vilja ha tillval, men det känns som att det har vi bättre koll på hur mycket det drar iväg. Eftersom att vi aldrig undersökte sluttningshus till det här husbygget så vet vi inte alls hur baspriserna för dessa ser ut. Vet bara att det är dyrt...

Tänker då på själva huset, inte tomt och avgifter. Och hur mycket extra borde man räkna på markarbetet för grunden?
 
Mark arbete till ett sådant hus beror så klart till stor del hur tomten ser ut.....nästa viktiga del är vilken typ av lösning ni tänkt ha på källardelen...och även mellanbjälklaget....men utan att ha en aning om vad ni är ute efter för lösning så tror jag det blir liknande kvm pris uppe som nere....
 
Och vad skulle det innebära? Jag vet ju ingenting om sluttningshus. Men hus jag kollat på och gillat (med vissa modifieringar) är t.ex. Fiskarhedenvillans berguven utan utbyggnaden på nedre plan och myresjöhus Fjällbacka, även där utan utbyggnaden på baksidan och med entren på övre plan istället.
 
Det finns lite olika typer av källarlösning....lite beroende på vad man vill ha och kostnader....köpa färdigt eller göra själv.....väggar kan man antingen gjuta eller mura upp.....mellan bjälklag i trä eller betong....
Jag skulle nog själv valt murade leca väggar och betong bjälklag....ev använda mig av filigran.....
 
Lägger upp en bild på filigran bjälklag

250px-Plattbarlag01.jpg
 
byggankan skrev:
Och vad skulle det innebära? Jag vet ju ingenting om sluttningshus. Men hus jag kollat på och gillat (med vissa modifieringar) är t.ex. Fiskarhedenvillans berguven utan utbyggnaden på nedre plan och myresjöhus Fjällbacka, även där utan utbyggnaden på baksidan och med entren på övre plan istället.
Gör tvärtom! Börja leta sluttningstomt istället för sluttningshus.
 
billy_baver skrev:
Gör tvärtom! Börja leta sluttningstomt istället för sluttningshus.
Nästan alla tomter i området är sluttningstomter så när det väl kommer en tomt med rätt läge så kommer det att vara en sluttningstomt. Befinner oss som sagt bara i drömstadiet än så länge så då blir det ju husen man får drömma om. Men om det är så att det kostar för mycket så vill jag gärna sluta drömma redan nu.

Kanske ska formulera mig så här istället.

Om vi köper en tomt för 4 miljoner, kan vi då bygga ett sluttningshus (exklusive avgifter, iordningställande av tomt och sidobyggnader) för 7,5-8 miljoner.
 
byggankan skrev:
Om vi köper en tomt för 4 miljoner, kan vi då bygga ett sluttningshus (exklusive avgifter, iordningställande av tomt och sidobyggnader) för 7,5-8 miljoner.
Absolut! I synnerhet om ni drar åt svångremmen och letar kloka lösningar.
 
billy_baver skrev:
Absolut! I synnerhet om ni drar åt svångremmen och letar kloka lösningar.
Vad bra, då kan jag fortsätta drömma :) . Det är ju mycket möjligt att alla tomter i området är slutsålda när vi känner oss redo och att vi blir hänvisade till att köpa ett hus som redan är byggt (finns en del enplanshus som jag skulle kunna tänka mig att köpa) men så länge är det kul att drömma. Jag är helt enkelt en sådan person som gillar att tänka mig in i olika ställen. När vi har kollat på lägenheter och hus att köpa så har jag ofta möblerat hela stället i huvudet och ser mig själv sitta i fåtöljen och läsa en bok redan innan vi har varit på första visningen. Så då kan jag drömma om hur jag sitter på den stora balkongen och tittar på solnedgången i några år framöver.
 
Helt ot men tomt för 4mille :eek: är det såna priser där uppe? För det får man en gård på 60-70hektar här i Bohuslän! :surprised::surprised:
 
byggankan skrev:
Vad bra, då kan jag fortsätta drömma :) . Det är ju mycket möjligt att alla tomter i området är slutsålda när vi känner oss redo och att vi blir hänvisade till att köpa ett hus som redan är byggt (finns en del enplanshus som jag skulle kunna tänka mig att köpa) men så länge är det kul att drömma. Jag är helt enkelt en sådan person som gillar att tänka mig in i olika ställen. När vi har kollat på lägenheter och hus att köpa så har jag ofta möblerat hela stället i huvudet och ser mig själv sitta i fåtöljen och läsa en bok redan innan vi har varit på första visningen. Så då kan jag drömma om hur jag sitter på den stora balkongen och tittar på solnedgången i några år framöver.
Vore det inte bättre att klippa bästa läget och komma till skott direkt?

Till det som redan är sagt kan tilläggas att så kallade "typhus" gör sig som sämst på just sluttande tomter. Katalogsäljarna brukar leverera hus på färdig grund, vilket innebär att källar-/souterrainplanet och resten av huset hamnar hos två leverantörer. Det FINNS de som säljer NF sluttningsvillor, men grunden innebär alltid en osäkerhetsfaktor, som leverantören måste täcka in i sitt pris.

Har du en sluttningstomt finns det därför väldigt goda skäl att bygga "lösvirke" med egen konstruktör och arkitekt. Det kan bli i slutändan bra mycket billigare och klart bättre än någon katalogkompromiss.
 
billy_baver skrev:
Vore det inte bättre att klippa bästa läget och komma till skott direkt?

Till det som redan är sagt kan tilläggas att så kallade "typhus" gör sig som sämst på just sluttande tomter. Katalogsäljarna brukar leverera hus på färdig grund, vilket innebär att källar-/souterrainplanet och resten av huset hamnar hos två leverantörer. Det FINNS de som säljer NF sluttningsvillor, men grunden innebär alltid en osäkerhetsfaktor, som leverantören måste täcka in i sitt pris.

Har du en sluttningstomt finns det därför väldigt goda skäl att bygga "lösvirke" med egen konstruktör och arkitekt. Det kan bli i slutändan bra mycket billigare och klart bättre än någon katalogkompromiss.
Den främsta anledningen att vänta lite är att vårt hus vi bor i nu inte är färdigbyggt. Vi gör mycket själva och finansierar allt med våra löpande inkomster (vilket för närvarande är betydligt lägre än normalt då jag är föräldraledig fram till augusti) så det tar lite tid. Vi räknar med att det ska bli klart sommaren 2014.

Nästa anledning är ekonomi. Jag vill spara ihop minst 500 000 att lägga in i huset utöver det som vi får ut av en försäljning av vårt hus. Och med tanke på de pengar som vi lägger in i vårt nuvarande husbygge och min minskade inkomst för en tid framöver så kommer det nog att ta ca 4 år innan vi har den summan.

Och den tredje är att jag gillar ju det här huset och vill se när trädgården och rabatterna växer upp :)

Det hus vi byggt nu är med Fiskarhedenvillan där vi ritat planlösningen själva och haft mycket egna entreprenörer så det känns som att vi har övat lite och ett nytt hus skulle antagligen bli ett lösvirkeshus. Men det blir ju lite att man kollar på typhus för att få idéer. Men det är ju som sagt lång tid kvar. Jag får väl uppdatera tråden om några år och berätta hur det gått.
 
Ett lösvirkeshus kan förvisso bli billigare i detta fall än ett kataloghus. Men jag tror visst det finns hustillverkare som kan anpassa ett katalog-sluttningshus hus till er tomt, eller rita så det passar, t.ex Fiskarheden eller Myresjöhus, eller Trivselhus.
Visst måste man drömma! Och man får erfarenheter från ett nybygge till nästa. Jag är uppvuxen i ett sluttningshus och visst finns det fördelar med den härliga utblick man har möjlighet till, och bra förråd i nedre plan. Nedre plan brukar också bli skönt svalt på sommaren. Bra tillhåll för tonåringar, typ gamla tiders gillestuga eller nutidens biorum. En nackde med sluttningshus dock är trappan. Nu kanske man inte planerar bo där till pensionsåldern, men ändå. Men om man har kök, vardagsrum, minst ett sovrum i entréplan då klarar man sig även om man blir rörelsehindrad eller har gamla föräldrar på besök.
Jag håller helt med om att sluttningshus är finare på sluttningstomter än stora utfyllnader och sedan ett 2-planshus. Men även om kommuner skriver detta i detaljplanen, att det ska ske anpassning till terräng utan stora utfyllnader, så verkar de alltför toleranta när det kommer till kritan.
Hoppas ni hittar den tomt ni drömmer om! Det kan ju bli så att er tidsplan till trots dyker det upp ett tillfälle och då gäller det att våga ta chansen. Jag vet att tomtpriserna är höga i Stockholm, men just nu verkar de litet lägre. Strax under 2 milj och uppåt för bra tomter. Men det är klart, en sluttningstomt med utsikt i attraktivt område, det kostar. En totalkostnad på 7,5 -8 miljoner, det är dock för mig otroligt mycket, vi skulle aldrig bygga för så mkt. Man skall leva också. I ett område där vi bodde förut med fina nybyggda villor var inte lyckan större, Skilsmässor och de vanliga livssvårigheterna kommer ändå., kanske än mer. Man kan vara väl så lycklig och förnöjd i ett mer modest hus och sova bättre om natten.
 
Ja det som är viktigt för mig är att entreplanet ska innehålla allt jag behöver. Dvs stort sovrum, ordentligt badrum, kök och tvättstuga. Har väldiga problem med både knän och rygg och har redan nu i det hus vi byggt anpassat det så att det passar en pensionär med bara en våning och upphöjd diskmaskin.

Vi vill inte flytta från det område vi bor i utan det är här vi vill bo. Trivs jättebra. Nära naturen och skolor och eftersom att det är ett nybyggt område så är alla nyinflyttade och det är lätt att lära känna folk.

Tycker också det är tråkigt att allt höjs upp för att bygga stora tvåplanshus istället för att utnyttja den naturen som finns lite mer. Vad jag kan se så finns det bara två sluttningshus i hela området även fast det kanske är ett 30-tal tomter som är som gjorde för sluttningshus.
 
Eftersom ni redan bor i området av intresse så förstår jag att ni håller koll på tomter och befintliga hus till salu. Man kan ju kontakta ägaren till mark som inte är till salu. Eller hålla koll på kommunens plankartor om andra tomtområden i närheten kan vara under uppseglande. Då blir man ju först att välja. Men du sa förstås att ni ville bo kvar i samma område. Som sagt, tomter och hus kan ha prutmån just nu, men man ska ju hitta något man verkligen känner för. Men jag skulle tycka det var viktigt med entré nästan i gatuplan även om man har sluttningshus. Finns en del sluttningshus som har backe ner till entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.