Dr_Jerkyll skrev:
1) Som så många andra, ämnen som drar iväg från bordssåg. Skulle göra ett spår i en en meter lång furubräda, klingan högg och träbiten klättrade upp på ämnet, det drog iväg med en jäkla fart.

Det här är vanligt och går inte att undvika helt tror jag, det är helt enkelt ett farligt moment. Vad kan man göra? Se till att ha vare sig själv eller någon annan bakom? Något annat?
Här är en väldigt basic lista som jag är säker du har koll på - men det kan kanske vara till nytta för någon som är färskare:

1) klyvkniv - tillverka en egen om originalkniven inte tillåter spårning.

2) riktig klyvklinga, se till att byt om du har en kapklinga isatt.

3) vass o ren klinga

4) bord med bra glid i

5) ordentliga pushsticks där du får möjlighet att ha kontroll och tryck på materialet. Så här för exempel: http://www.southpointhawaii.com/include/pdf_files/10bestsawjigs.pdf

6) bra featherboards så att ditt material hålls där de ska vara, både uppifrån och från sidan.

7) Kom också ihåg att inte sluta trycka brädan framåt förrän den är helt förbi klinga och klyvkniv.

8) Stå inte rakt bakom, utan lite snett bakom sågen, så att en rak kickback inte träffar dig.

9) kanten på brädan som är mot anhållet måste alltid vara helt rak. Och denna kant måste alltid vara mot anhållet, under hela klyvningen. Att brädan inte trycks igenom helt, förbi bladet, eller släpper någon millimeter från anhållet i slutet av snittet är typiska tillfällen när man får kickback.

10) Om du kapar, kombinera inte kapanhållet med klyvanhållet - även om det är frestande för att kapa en massa bitar i samma längd. Det enda undantaget är om du kan föra tillbaka klyvanhållet så långt att det inte rör brädan samtidigt som kligan skär i brädan. Har du inte ett skjutbart anhållet så kan du fästa tex 10mm MDF i början av klyvanhållet, som ger samma typ av funktion.

11) Tryck med måtta - din såg skall orka, börjar den knorra så sänk matningshastigheten.


Utan att ha provat så föreställer jag mig att en tung och kraftig straight-edge jigg av typen som går i ett av bordets miter slots, istället för att föras längs bordets anhåll borde kunna ha mycket mindre risk för kickback, dels på grund av vikten, och att du har bättre möjligheter att lägga vikt på den, dels på grund av att ingen kan klämmas mellan klinga och anhålla. Har dock inte provat detta som sagt, och det tar ju lite längre tid att ställa in än att bara ställa anhållet - fast i vissa situationer kanske det kan vara värt det.

Fyll på med fler tips!


Varför allt detta tjat om kickback? Har du aldrig haft en kickback så titta här hur det kan se ut (bara demonstration, ingen som skadar sig): http://www.metacafe.com/watch/910584/table_saw_kickback_demonstration/
 
Redigerat:
Vad tror ni om detta push block? Jag gillar inte de små tunna pinnarna (bird foot/mouth), känns inte som jag har någon kontroll. Provade bifogad och den kändes stabil. Vill dock inte köra över klingan med denna modell, men för bredare snitt kanske det kan vara något.

Vad anser ni?

(har flyttat inlägget till en mer passande tråd) Trähantverkat push block för snickeri på en arbetsyta med spår av sågning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett rektangulärt trä push block nära sågblad på sågbord, indikation på stabil kontroll för snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nivv nivv skrev:
Vad tror ni om detta push block? Jag gillar inte de små tunna pinnarna (bird foot/mouth), känns inte som jag har någon kontroll. Provade bifogad och den kändes stabil. Vill dock inte köra över klingan med denna modell, men för bredare snitt kanske det kan vara något.

Vad anser ni?

(har flyttat inlägget till en mer passande tråd)[bild][bild]
Tror @Lime113 har lite grippers lr vad de heter. Själv kör jag med olika hemmadsnickrade lösningar, främst släden som gör att jag kan hålla fingrarna långt bort..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tror @Lime113 har lite grippers lr vad de heter. Själv kör jag med olika hemmadsnickrade lösningar, främst släden som gör att jag kan hålla fingrarna långt bort..
ja, släde är ju det bästa, men det får bli till nästa såg. Grippers verkar fint, men samma problem där, att man lockas köra över klingan med blocket. Har för mig att det inte är någon god idé. Hur ser dina lösningar ut? Tänkte prova ett gäng för att se vilka som passar mig bäst.
 
Hej!

Nybörjare här - funderar på att köpa en bordssåg för lite enkla småprojekt men blir lite avskräckt när jag läser om kickbacks ....men om jag fattar det rätt så minskar risken om man har klyvkniv. Bordssågen som jag funderar på att skaffa är en Black&Decker BES 720, men har den klyvkniv? Det står sågbladsskydd i beskrivningen, är det samma sak som klyvkniv?

https://www.bauhaus.se/bordssag-black-decker-bes720-qs-254mm-1800w#go-to-description

Sedan har jag youtubat runt en hel del och sett att man kan göra en "släde" och
att detta skall vara säkrare att använda och hindra kickbacks. Stämmer detta?

Daniel nämner också att en riktig klyvklinga är bäst att använda. Klingan som följer med bordssågen är en TCT sågklinga, 48T - är det samma sak som en klyvklinga?

Många frågor blir det....men känner att jag behöver få svar på dessa innan jag överhuvudtaget ger mig på att inhandla bordssåg - i värsta fall får jag väl fortsätta att använda fogsvans....fast det blir inte riktigt samma snygga ytor misstänker jag ;-)
 
Den svarta saken du ser bakom klingan är en klyvkniv.

Bordscirkelsåg med klyvkniv bakom sågklingan på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TompaD63
  • Laddar…
T TompaD63 skrev:
Black&Decker BES 720, men har den klyvkniv? Det står sågbladsskydd i beskrivningen, är det samma sak som klyvkniv?
[länk]
Nej det är inte samma sak. Dock har den sågen klyvkniv enligt bilden på bauhaus hemsida.
Sågbladsskydd = genomskinliga plasten ovanför klingan.
Klyvkniv = Metalldelen bakom klingan där sågbladsskyddet sitter fast.

T TompaD63 skrev:
Hej!
Sedan har jag youtubat runt en hel del och sett att man kan göra en "släde" och
att detta skall vara säkrare att använda och hindra kickbacks. Stämmer detta?
Både ja och nej.
En släde hindrar att man klämmer den avsågade biten mellan klingan och parallelanslaget och på så sätt får kickback.

Men om en träbit har interna spänningar kan den fortfarande "nypa" bakre delen av klingan och få kickback om man inte har klyvkniv. Dock väldigt ovanligt i och med att bitarna inte fysiskt kan vara så långa när man använder släden.


T TompaD63 skrev:
Daniel nämner också att en riktig klyvklinga är bäst att använda. Klingan som följer med bordssågen är en TCT sågklinga, 48T - är det samma sak som en klyvklinga?
Nej det är ej en klyvklinga. Ju högre antal tänder ( i detta fallet 48 st) desto finare snitt men även svårare att få transportera bort sågspånet. En sån klinga är tänkt att kapa tvärs träfibrena eller i ett skivmaterial.

En klyvklinga har vanligen ca 18-20 tänder och är då tänkt att kapa längs med träfiberna.

Dvs man bör ha både en kapklinga (högre antal tänder) och en klyvklinga. Samt att man bör alltid använda klyvkniv när det är möjligt.
 
  • Gilla
TompaD63
  • Laddar…
Tack Robin för svaren!

Rätade ut flera frågetecknen för mig, ett steg närmare inköp.

Men om man vill göra kombinationen finare snitt och såga längs
med träfiberna? Förmodar att man får fixa till ytan med andra
verktyg då, efter kapningen.....eller?
 
Tack JLyck för bilden!
 
Ytterligare en fråga dök upp i min skalle....

Går det att köra med släde när man har klyvkniv eller kräver släden
en bortmontering av klyvkniv?
 
Klyvkniven är till för att hålla isär de sågade bitarna bakom klingan så att tänderna på väg uppåt inte kan hugga tag i bitarna och därigenom och orsaka ett kast (kick-back). Därför skall klyvkniven vara aningen tunnare än sågsnittet (= tandbredden) men tjockare än klingans stomme. Det är viktigt att kolla detta när du köper fler klingor så att det blir rätt där.

Jag ser absolut ingen anledning till att du skall behöva montera bort klyvkniven för att kunna använda en kapsläde. Om du däremot känner att du måste montera bort klingskyddet så se till att du bygger in ett klingskydd i kapsläden. Se till att klingan är skyddad både ovanifrån och där den kommer ut ur släden.

Några exempel:
https://www.woodworkersjournal.com/crosscut-sled-dust-shroud/
https://www.quora.com/When-you-are-...aw-safety-accessories-such-as-blade-guard-etc

Om du ordnar så att klingskyddet är inbyggt i kapsläden så kan du skaffa en extra klyvkniv och slipa ner den när du skall använda släden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-bordssag.187208/page-3#post-1969960

Men kom ihåg att ALDRIG såga utan klyvkniv och någon form av klingskydd. Detta oavsett vad amerikanska youtube filmer eller "gamla rutinerade rävar" påstår.

TIPS: Sök på ordet "klyvkniv" här i forumet så hittar du massor av intressanta trådar relaterat till ämnet.
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.