Håller på att samla på mig saker för att kunna köra igång min RO-anläggning(sjövattenrening med omvänd osmos) i skärgården nästa säsong.

Har en rostfri pumpautomat med Jexm100 pump från Robota (se bifogad bild)

Fråga:
Jag har provat att plockat ut vatten på ca 6 meters höjd vilket fungerar, cirka 14l/min (7l i hink på 30 sekunder) Har även provat på 2m som gav bättre fart på flödet givetvis.
Susar/låter dock en del i pumpen (som jag misstänker beror på kavitation) med 40mm PEL när den bygger upp trycket mot hydropressen men kan inte säga om det är normalt eller ej då jag inte haft att göra med denna modell av pump innan.

Kommer jag klara mig med att ersätta den 100m 40mm PEL ledningen jag redan har idag med en 50mm PEM för att undvika kavitation?
Förutsättningar:

Sugledningslängd: 100m
Sughöjd: 2m
Tryckhöjd: 4m

Tryckbehov: 1-3,5 bar
Flödesbehov: 1 l/min när anläggningen producerar vatten. Vid backspolning av RO-element 3,5 l/min
 
  • Rostfri pumpautomat RF JEXM 100M-00 designad för sjövattenrening med tekniska specifikationer listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat vidare ikväll och hittade en katalog från buelco med tabell som anger att deras liknande pump (utförande och kapacitet) klarar att suga 115m med en lyfthöjd på 3 meter i en 40mm PEM. Respektive 151m vid 2 meters lyfthöjd.

Kanske bara jag som övertolkat pumpens swoshande ljud när den arbetar som kavitation?
 
Kavitation låter ofta som grus i rören, ganska skarpt ljud. Ett "swooshande" ljud låter inte som kavitation.

En sak att testa innan du byter ut allt är att sätta in någon form av förstrypning strax efter pumpen. Om det skulle vara kavitation så bör det hjälpa. Risken blir ju att du bara flyttar problemet dock. Jag kan inte jättemycket om det här men kanske att mina tankar hjälper dig vidare (y)

Edit: kan också läsa mig till detta vilket indikerar att byte till 50mm bör hjälpa.
Pumpens inlopp bör ha ett rör som är rakt och cirka 2-4 gånger diametern vid pumpens inlopp. Detta för att maximera pumpeffekten och minska risken för kavitation.
 
Redigerat:
N nimrod_pro skrev:
Håller på att samla på mig saker för att kunna köra igång min RO-anläggning(sjövattenrening med omvänd osmos) i skärgården nästa säsong.

Har en rostfri pumpautomat med Jexm100 pump från Robota (se bifogad bild)

Fråga:
Jag har provat att plockat ut vatten på ca 6 meters höjd vilket fungerar, cirka 14l/min (7l i hink på 30 sekunder) Har även provat på 2m som gav bättre fart på flödet givetvis.
Susar/låter dock en del i pumpen (som jag misstänker beror på kavitation) med 40mm PEL när den bygger upp trycket mot hydropressen men kan inte säga om det är normalt eller ej då jag inte haft att göra med denna modell av pump innan.

Kommer jag klara mig med att ersätta den 100m 40mm PEL ledningen jag redan har idag med en 50mm PEM för att undvika kavitation?
Förutsättningar:

Sugledningslängd: 100m
Sughöjd: 2m
Tryckhöjd: 4m

Tryckbehov: 1-3,5 bar
Flödesbehov: 1 l/min när anläggningen producerar vatten. Vid backspolning av RO-element 3,5 l/min
När det kaviterar så låter det mer som när vattnet i en kastrull precis skall börja koka.
swoosh-ljud låter mer som att du har luft i pumphuset.
 
N nimrod_pro skrev:
Kollat vidare ikväll och hittade en katalog från buelco med tabell som anger att deras liknande pump (utförande och kapacitet) klarar att suga 115m med en lyfthöjd på 3 meter i en 40mm PEM. Respektive 151m vid 2 meters lyfthöjd.

Kanske bara jag som övertolkat pumpens swoshande ljud när den arbetar som kavitation?
Du behöver inte göra någonting du har bra förhållanden som du beskrev i #1. Inget blir bättre med grövre slang den du har är fullt tillräcklig. Med pumpen 2 m över ytan har du mycket marginal på din sida. Det du kallar tryckhöjd 4 m är mer oklart men normalt räknar du in det som + 0.4 bar på trycksidan mot tanken och inget konstigt där du ändå ska hålla runt 2-4 bar.

Om du testat flödet utan mottryck får du fel förhållanden och utanför pumpkurvan. Kan ge lite mer ljud också så ska du prova stryp så utloppet ligger på några bar. Sen är det som nämndes troligtvis inget skadligt ljud du hör knappast kavitation särskilt inte när du kör riktigt mot tank sen.
 
Gott, tack för inputen. Jag ströp utflödet tillfällig med kulventil tills dess att pumpen kunde hålla uppe trycket utan att att sjunka när jag gjorde hinktestet. Finns mycket att lära om pumpar och vad som fungerar och inte fungerar.

Spånar vidare lite...För att inte hamna för långt till höger på pumpkurvan när den fyller hydropressen är det någon idé att montera en kägelventil på utgången på pumpen? Eller räcker mottrycket i hydropressen för att man inte ska hamna galet på pumpkurvan?

Själva anläggningen som pumpen betjänar har bara ett behov av cirka 5-6l/min så en strypning av flödet en del gör mig inget i dagsläget om det kan förbättra förutsättningarna.
 
N nimrod_pro skrev:
Spånar vidare lite...För att inte hamna för långt till höger på pumpkurvan när den fyller hydropressen är det någon idé att montera en kägelventil på utgången på pumpen? Eller räcker mottrycket i hydropressen för att man inte ska hamna galet på pumpkurvan?
Det räcker gott att du ställer starttrycket > 3 bar och stopp i häradet 4 bar så har du knappast några problem med flödet som skulle kunna ge ev effekter, dessutom vettiga nivåer på tryck i anläggningen. Och problem är det knappast ändå ljudet du hör på den pumptypen kommer mycket pga den inre ejektorn och är helt normalt och varierar en del i olika driftpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.