Hur gör man för att slippa betala 1% skatt på mitt husbygge?

Jag bygger huset i lösvirke i egen regi. Jag har inte någon entreprenör till hjälp just nu. Har iofs inte haft det sedan våren men ändå...

Jag är nästan färdig men det är inte aktuellt att flytta in med 2 små barn ännu.
Vi bor skapligt just nu i en mindre villa och vi vill ju så gärna vara så gott som färdiga med det nya innan vi flyttar in.

MEN.
Det är ju inte riktigt förmånligt att låta ännu ett årsskifte passera nu när vi har ca 3,3 milj kr i byggkreditiv och vi nästan kan bo där.
Det är ju bra mycket bättre skick än några av "arga snickarns klienter" men ändå inte färdigt.

Räcker det med att jag skriver mig på den nya adressen för att vi ska få bygget klart och vi kan få huset skattebefriat i fem år eller hur måste jag göra?
Det är ju några veckor kvar ännu så jag tror att jag har tid på mig för att få någon form av besiktning gjord men vad för någon och av vem?

Ser tacksamt emot att få läsa lite förslag.

Anders.
 
Huset räknas som klart när du färdiganmäler det till kommunen. Du behöver inte skriva dig på adressen för den sakens skull.
 
Det var ju enkelt. Tack för snabbt svar.

Då ska jag kontakta kommunen för ett möte.
 
varför inte flytta in,och vänta med att anmäla huset klart, tills de 5 åren gått, som bygget kan få ta att färdigställa

kontakta kommunen för ett möte? Skall dom besiktiga huset?Jag trodde det var KA som förklarade huset färdigt till kommunen
 
Redigerat:
Mikael_L
Är det inte skatteverket som ska meddelas att huset är "färdigt"
Byggnaden anses färdig det år som den till övervägande
del kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt
taxeras bygg naden som färdigställd vid fastighetstaxeringen
näst följande år och ges ett värdeår lika
med nybyggnadsåret/färdigåret.

http://www.skatteverket.se/download/18.6eb1f7eb12c507b23b780008231/29619.pdf

Kanske denna också (har inte kollat själv)
http://www.skatteverket.se/download/18.f103d011bbc966256800014711/38907.pdf
 
Mikael_L
Fast är det byggkreditivet eller fastighetsskatten som belastar värst?

För att lösa byggkreditivet bör det väl vara slutbesikting och eller färdigbevis som banken vill se.
 
Det är ju 1% av 3,3 miljoner just nu. Alltså 33000 kr som jag ska betala för att jag inte anmäler detta till någon instans. Må vara kommunen eller skatteverket.

Det är ju sannerligen en subjektiv åsikt om det till övervägande del kan tas i bruk. Ett hus som jag renoverar och river ut helt går kanske heller inte att bo i men där har jag inte sådana här regler.

Vi har inte vatten färdigindraget i huset. Pannrummet är inte heller färdigt.
Allt detta kan man ju stressa fram men jag har ännu så länge försökt göra saker i rätt ordning. Då är ju inte inkopplingen av vattnet det som är på gång just nu.
Pannrum däremot är det men jag måste ju få leverans av materialet först, annars är det svårt.

Anders.
 
Skriv dig eller frun på adressen och ring skatteverket och anmäl att huset är färdigt. Jag åkte själv på denna avgift i mitt bygge, fick tom ändrat färdigår hos skatteverket ett år bakåt. Jag hade flyttat in vid årsskiftet så hade fått denna extra avgift på nästa deklaration. Kommunens slutbesiktning hade inget med detta att göra och gjordes långt senare, så även slutlån hos banken, så inget av det bryr sig skatteverket om. Ring dem och säg att det är färdigt:).
Så har du ett "fungerande" boende så skall det räcka, alltså något badrum/toa och kök. Har man bara vatten och el till huset och det är uppvärmt så är det ju "bobart"
Dom 33.000 kan du ju göra annat roligt för;)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Det är skatteverket som skall meddelas att huset är färdigbyggt. Det görs på den fastighetsdeklaration som skickas ut varje år tills dess huset är färdigt., Den fgastighetsskatt man får betala (om huset inte anses i storts färdigt) är 1% på taxeringsvärdet på tomten och 1% på 50% av byggkostnaderna.
 
Tack för svar.

Jag trodde faktiskt att det var en procent på hela byggkostnaden. Det handlar om nästan samma pengar eftersom taxeringsvärdet på tomten är nästan 1 miljon och så byggkostnad som beskattas blir 1,6 miljoner.
Lite mindre än jag spekulerat i men..

Som sagt. Sådana pengar kan jag gör annat för. Jag känner inte att jag fuskar. Jag planerar. :p

Då blir det alltså skatteverket. Ska kolla hemsidan o se om jag hittar något vettigt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.