Renoverar vårt 60-tals hus och kommer inom kort påbörja vardagsrum och kök där det idag sitter 17mm furupanel på både vägg och tak. Var först inne på att dra gips direkt utanpå panelen men har insett att jag vill flytta lite uttag, spotlights i tak m.m. När jag ändå är nere på isoleringen kan jag lika gärna sätta en ny ångspärr(idag sitter gammal alu-papp) innan osb och gips. Eftersom det verkar omöjligt att hitta gipsskruv kortare än 25mm(i synnerhet bandad) är ju risken stor att jag punkterar ångspärren när jag skruvar gipsen(12mm) i osb (11mm) om jag inte sätter liggande reglar eller läkt mellan ångspärr och osb. Att regla liggande 45x45 är uteslutet då huset är tillräckligt trångt.

Taket är inga problem, där sätter jag spikregel cc30 och sen enkelgips.

Någon som har något förslag? Lär ju inte vara första gången detta görs. Själva har jag tänkt på dessa alternativ.
- sätta stående 12mm läkt på alla reglar(utanpå ångspärr) och sen dra osb med 45mm skruv igenom läkt in i regel.
- köpa 15mm osb och sen dra gips med 25mm skruv. Dyrt!!!
- köpa ångspärr av bättre kvalitet(typ vävd) och chansa på att 25mm skruv inte punkterar ångspärren.
 
Alt 1: Skippa Osb.

Alt 2 : Limma gipsen på Osb.

Alt 3 : skruva även gipsen i reglarna.

li
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.