Hej!
Ellevio skall säkra upp elen ute i vårt fasadskåp, och när jag pratade med Thermia (vi har en Thermia Diplomat Inverter L), så sa dom att det var viktigt att vi kollade så att dom inte kastat om faserna eftersom det då fanns risk att bergvärmepumpen kunde gå "åt fel håll".

Nu undrar jag om det finns någon möjighet att kolla hur faserna ligger idag och på något sätt säkerställa att de blir samma efter uppsäkringen så att man tar bort risken att bergvärmepumpen "går åt fel håll" när man slår på lastbrytaren till värmepumpen igen efter uppgraderingen?
 
Vad exakt menar du med säkra upp?
Om du menar att byta från tex 16A till 25A huvudsäkring så är det inget som kommer påverka din fasföljd.

Thermias bergvärmepump har övervakning mot fasfel inbyggt.
Det enda som händer är att det kommer upp ett meddelande i displayen och den kommer endast gå på elpatron tills det är fixat.
 
E EyEr0n skrev:
Vad exakt menar du med säkra upp?
Om du menar att byta från tex 16A till 25A huvudsäkring så är det inget som kommer påverka din fasföljd.

Thermias bergvärmepump har övervakning mot fasfel inbyggt.
Det enda som händer är att det kommer upp ett meddelande i displayen och den kommer endast gå på elpatron tills det är fixat.
Nja, de håller på och drar in ny el i gatan och kommer då även att dra in en helt ny kabel (16-kvadrat) fram till vårt fasadskåp och samtidigt säkra upp till 35A. I och med att de drar in en helt ny kabel, gjorde att Thermia sa att det var viktigt att kolla så att inte pumpen "går åt fel håll" som de uttryckte det.

OM det nu kommer upp något sådant meddelande, behöver man alltså kalla in elektriker för att fixa till det i vår central inne i huset? Jag tänkte att man kanske kunde säkerställa att faserna ligger på samma sätt som innan uppgraderingen av kabeln på något sätt?
 

Bästa svaret

B BORNER skrev:
Nja, de håller på och drar in ny el i gatan och kommer då även att dra in en helt ny kabel (16-kvadrat) fram till vårt fasadskåp och samtidigt säkra upp till 35A. I och med att de drar in en helt ny kabel, gjorde att Thermia sa att det var viktigt att kolla så att inte pumpen "går åt fel håll" som de uttryckte det.

OM det nu kommer upp något sådant meddelande, behöver man alltså kalla in elektriker för att fixa till det i vår central inne i huset? Jag tänkte att man kanske kunde säkerställa att faserna ligger på samma sätt som innan uppgraderingen av kabeln på något sätt?
Det är lätt att mäta med ett instrument som kan visa fasföljd.
Dock anser jag att det åligger Ellevio att inte ändra på din fasföljd!
De skall inte ändra på din fasföljd, det kan få katastrofala följder i vissa fall så det är något de bör vara noga med.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det är lätt att mäta med ett instrument som kan visa fasföljd.
Dock anser jag att det åligger Ellevio att inte ändra på din fasföljd!
De skall inte ändra på din fasföljd, det kan få katastrofala följder i vissa fall så det är något de bör vara noga med.
OK, tack! Då skall jag vara noga med att påpeka det!
 
Om dom lyckas byta fasföljd av misstag får dom såklart fixa till det igen . Den kan även vara så att dom kan vara ekonomiskt ansvariga om dom förstör din utrustning. Detta hände mina föräldrar för några år sedan. Eon bytte transformator i närheten o faserna bytte plats. Deras brunn slutade funka för motorn gick åt fel håll. Inget gick sönder men eon fick såklart åka tillbaka o koppla rätt.

En grannes VP gick sönder när detta hände. Tror dom fortfarande driver ärendet om vem som ska betala.
 
J Joonazz skrev:
Om dom lyckas byta fasföljd av misstag får dom såklart fixa till det igen . Den kan även vara så att dom kan vara ekonomiskt ansvariga om dom förstör din utrustning. Detta hände mina föräldrar för några år sedan. Eon bytte transformator i närheten o faserna bytte plats. Deras brunn slutade funka för motorn gick åt fel håll. Inget gick sönder men eon fick såklart åka tillbaka o koppla rätt.

En grannes VP gick sönder när detta hände. Tror dom fortfarande driver ärendet om vem som ska betala.
Låter verkligen inte kul när sådant händer, så det var därför jag tänkte att man kanske kunde kolla det innan man drar igång alla maskiner igen, men @EyEr0n berättade ju ovan att man tydligen kan mäta detta med något instrument, så då kan jag alltid be min elektriker kolla hur faserna ligger idag, och sedan se till att det är samma när väl Ellevio har dragit in den nya kabeln innan vi släpper på allt igen. Hos en av mina grannar "glömde" de tydligen nollan så han fick in 400 V i huset sa han och detta förstörde en massa för honom. Så jag tänker att vi stänger ned allt vi har och slår av alla säkringar och sedan säkerställer att allt ser bra ut innan vi drar igång allt igen.
 
Ja det är enkelt att mäta fasföljden med rätt instrument, så det tar inte många minuter för elbolaget att kolla före och efter.
 
Min Nibe varnar för fel fasföljd och är inte inverterstyrd, har du en inverterstyrd pump så borde väl ändå den vara modern nog att ge larm för fel fasföljd?
 
Ellevio ska ha koll på fasföljden när de byter kabel, annars är de klåpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.