Vi fick hjälp av VVS are att montera ventiler på element bl.a. Vilket gick på under en timme, tror det blev ca 500 i arbetskostnad. Snubben verkar ha fullt upp å svår att nå (semester?) Men kollade på fakturan så saknas avdrag för ROT. Finns det egentligen någon undre gräns för att få ROT avdrag?

Kunde inte hitta något vettigt på skatteverket som tyder på det...
 
Det finns mig veterligen ingen undre gräns nej.
 
Det finns ingen undre gräns för ROT men företaget har rätt att ta ut "administrationsavgift" så ibland kan det vara värt att fundera på om man vill ha ROT eller ej om avgiften blir högre än evt vinst med ROT avdrag.

Hade du lämnat in dina uppgifter (pers nr, fastighetsbeteckning) för att underlätta för VVS firman att söka ROT?
Nämnde du innan fakturan kom att du vill ha ROT?
 
E EyEr0n skrev:
Det finns ingen undre gräns för ROT men företaget har rätt att ta ut "administrationsavgift" så ibland kan det vara värt att fundera på om man vill ha ROT eller ej om avgiften blir högre än evt vinst med ROT avdrag.

Hade du lämnat in dina uppgifter (pers nr, fastighetsbeteckning) för att underlätta för VVS firman att söka ROT?
Nämnde du innan fakturan kom att du vill ha ROT?
Nu var det inte jag som pratade med firman i sig men enligt min andra hälft så ska korrekta uppgifter lämnats och rot begärts.

Nu är fakturan dock betald redan då betalningsfristen blev väldigt kort pga seg postgång. En bekant sa dock att man kunde göra efteranmälan av rot i kommande deklaration. Undrar om det är sant dock.
 
Hemmakatten
Nej, du kan inte begära ROT-avdrag via deklarationen. Oavsett, fakturan är betald. Du måste begära en kreditfaktura och få en ny faktura med rätt belopp. Men detta är ju en väldigt liten faktura som enbart skulle ge nån hundralapp i ROT, så jag skulle helt strunta i detta och lägga ner.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.